آخرین بودجه روحانی را مجلس قالیباف رد کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کردند.

آخرین بودجه روحانی را مجلس قالیباف رد کرد

بررسی لایحه بودجه سال 1400 در دستورکار امروز(سه‌شنبه 14 بهمن ماه) نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار داشت.

پس از ارائه گزارش رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال1400 درباره مصوبات این کمیسیون و اظهارات 5 موافق و 5 مخالف لایحه بودجه و همچنین دفاع محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از لایحه سال آینده کلیات آن به رأی نمایندگان گذاشته شد.

بر اساس این گزارش کلیات لایحه بودجه سال 1400 با 99 رأی موافق و 148 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از مجموع 261 آرای مأخوذه رد شد.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه علنی روز چهارشنبه (19 آذر) لایحه بودجه سال 1400 کل کشور را به علی نیکزاد نایب‌رئیس قوه مقننه تقدیم کرد.

پس از سپری شدن روند قانونی بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بودجه، بررسی لایحه بودجه در دستورکار امروز قرار گرفته و با توجه به تصویب کلیات آن نمایندگان به مدت 2 هفته در جلسات علنی در چند شیفت لایحه را بررسی خواهد کرد.

قالیباف : "روحانی" دعوت مجلس برای دفاع از کلیات بودجه را اجابت نکرد

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره عدم‌حضور رئیس‌جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در پارلمان ارائه کرد.
محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 14 بهمن) قوه مقننه و در تذکری با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه، گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور باید از کلیات بودجه دفاع کند و سپس سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه به ایراد گزارش کمیسیون بپردازد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: بر اساس قانون رئیس جمهور باید برای دفاع از کلیات بودجه سال 1400 در مجلس حضور پیدا می‌کرد به همین جهت از 10 روز قبل نامه کتبی نوشتم و از ایشان به‌طور رسمی دعوت کردم، رئیس جمهور این دعوت را اجابت نکردند لذا ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: در ارتباط با جداول نیز عرف به همین شکل بوده است و با توجه به فرصتی که داریم تا بخش‌های درآمدی بررسی و تصویب شود، جداول نیز تنظیم و نهایی خواهد شد. در خصوص برگزاری جلسات بررسی لایحه بودجه 1400 به‌صورت سه‌‌شیفت طبق آیین‌نامه این موضوع به هیئت رئیسه واگذار شده است و ما با توجه به محدودیت‌ها تصمیم گرفتیم که در هفته اول جلسات به‌صورت سه‌شیفت برگزار شود که دوستان آمادگی بیشتری هم دارند و در ادامه دوشیفت خواهیم کرد.

پیشنهاد برای استیضاح دولت

انتقادات نمایندگان یکی بعد از دیگری از پشت تریبون مجلس بیان می‌شد و حتی آنهایی که می‌خواستند در موافقت با کلیات بودجه صحبت کنند تمام قدرت خود را جمع کردند تا دولت را از سیبل انتقادات کنار نزنند در این میان یکی لایحه بودجه را سیاسی خواند و دیگری لایحه را غیر عملیاتی خواند.

درخواست برای علنی شدن آرا

موضوع شفاف شدن آرای نمایندگان به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ یکی دیگر از حواشی امروز مجلس بود، به طوری که تعدادی از نمایندگان از جمله سید محسن دهنوی، احمد امیرآبادی فراهانی، جبار کوچکی نژاد و روح الله متفکر آزاد طی درخواستی از هیات رئیسه خواسته‌اند تا طبق ماده ۱۲۰ آیین نامه داخلی مجلس رای گیری درباره کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به صورت علنی انجام شود.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۴ بهمن

مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه و در نطق پیش از دستور ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) گفت: بدون شک سعادت یا شقاوت هر جامعه ای به بانوان آن جامعه بستگی دارد؛ چرا که فرهنگ ما، ترییت مادی و معنوی ما نیز در این مهم ریشه دارد.

آخرین بودجه روحانی را مجلس قالیباف رد کرد

در ادامه علی خضریان متن گزارش کمیسیون اصل نود مجلس درباره واکسن کرونا را قرائت کرد.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه بر ضرورت تلاش حداکثری دولت برای تأمین واکسن از منابع مطمئن با اولویت منابع داخلی تاکید شده و آمده است: سیاسی کاری جریانات می‌تواند پروژه تولید واکسن داخلی که ظرفیت افزایش انسجام اجتماعی و خودباوری ملی را دارد، به گسلی سیاسی-اجتماعی تبدیل کرده و فرصتی را به تهدید تبدیل کند.

آخرین بودجه روحانی را مجلس قالیباف رد کرد

بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

محمدباقر نوبخت،‌ به منظور دفاع از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافت.

در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه،‌ سخنگوی کمیسیون تلفیق تاکید کرد که سیاست ما در کمیسیون تلفیق ارز تک نرخی و جلوگیری از فساد رانت ارزی بود.

رحیم زارع ضمن مقایسه لایحه دولت با مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در لایحه دولت پنج نرخ ارز آمده بود که شامل ۴۲۰۰، ۱۱ هزار و ۱۵۰، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و یک نرخ هم براساس سامانه معاملات الکترونیکی در تبصره‌های یک و چهار آمده بود.

***مخالفان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰***

علی بابایی سخنگوی کمیسیون اجتماعی هم از تاثیر منفی این لایحه بر اقشار ضعیف خبر داد و گفت: قرار بود یارانه‌ها سبد هزینه بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه را کاهش دهد که با بودجه سال ۱۴۰۰ این اتفاق نمی‌افتد.

همچنین کمال علیپور خنکداری نایب رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه باید لایحه بودجه ای مصوب کنیم که تامین کننده آرامش در کشور باشد،‌ گفت: امروز که دارای ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم شاهد مشکلات و این تورم هستیم، چه کسی می تواند تضمین کند که اگر قیمت دلار را به ۱۷/۵۰۰ افزایش دهیم شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود؟ سال آینده باید در جهت تزریق آرامش به جامعه تلاش کنیم که مردم با آرامش به پای صندوق رای بیایند.

در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،‌ جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد که با این بودجه تورم سنگینی به ملت تحمیل می‌شود انتظار می‌رود که نمایندگان جلوی افزایش تورم را بگیرند نه این‌که گرانی بیشتری به مردم تحمیل کنند.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی نیز تاکید کرد: ما نگران تورمی هستیم که به دنبال حذف ارز ترجیحی و افزایش یارانه‌ها در بازار ایجاد شده و می‌تواند هزینه مردم را چند برابر کند. چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن دیده نمی‌شود؟

وی همچنین در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت:. در بحث پایه های مالیاتی که سر فصل درآمد پایدار است در مجلس دهم ما کلیات سی جی تی را تصویب کردیم اما دولت مخالفت کرد و از ما فرصت خواست تا لایحه به مجلس بیاورد. در نهایت با این که دولت اقدامی انجام نداد.

روح‌الله ایزد خواه نماینده مردم تهران هم با اشاره به سیاست‌های ارزی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: از بودجه سال ۱۳۹۸، بحران بنزین درآمد از بودجه سال ۱۳۹۹ بحران بورس درآمد و از بودجه سال ۱۴۰۰ می‌خواهند بحران ارز دربیاورند.

همچنین محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: امضای مجلس انقلابی نباید پای این لایحه بودجه باشد، چه لایحه دولت و چه لایحه کمیسیون تلفیق هیچ تناسبی با اسناد بالا دستی ندارد.

سید احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اشکالات کلیات بودجه ۱۴۰۰ گفت: اگر قرار است مجلس جلوی ونزوئلایی شدن و کسری بودجه منجر به تورم را بگیرد امروز باید این کار را کند. ما نباید لباس رسمیت بر تمام انحرافات لایحه بودجه بپوشانیم.

***موافقان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰***

در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،‌ ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه رد کلیات بودجه اشتباه محض است،‌ تاکید کرد که کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را برای اصلاح لایحه بودجه کرده است و یک گام مثبت رو به جلو به شمار می رود.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه هم با بیان این که رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب عده قلیلی رفته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از نقاط برجسته اقدامات کمیسیون تلفیق دانست.

همچنین سید کاظم دلخوش عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت که دولت در بودجه ۴ نرخ را برای ارز آورده بود که کمیسیون تلفیق این نرخ را یکی کرد و ما به التفاوت آن را بین محرومین و فقرا تقسیم کرد از طرفی سهم نفت از منابع در لایحه بودجه ۲۳.۷ درصد بوده که کمیسیون تلفیق آن را به ۱۸ درصد رساند همچنین ۹۰ هزار میلیارد تومان در بند و منابع پیش بینی شده بود که این رقم در لایحه دیده نشده بود و کمیسیون تلفیق با اضافه کردن آن به سرجمع بودجه را شفاف کرد.

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم گفت: لایحه بودجه مصوب کرده بود که حقوق مدیران ارشد ۲۱ برابر حداقل حقوق باشد ما در کمیسیون تلفیق به جای ۲۱ برابر ۱۵ برابر را پیشنهاد کردیم هر چند که با همان هم مخالفیم.

در ادامه این جلسه محمد رشیدی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت که رای موافق نمایندگان به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به معنای رای موافق به لایحه دولت نیست بلکه با اصلاحات کمیسیون تلفیق موافقت شده است.

همچنین حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که نمایندگان باید آثار تصویب و رد کلیات بودجه را سبک و سنگین کنند، گفت که با رد کلیات بودجه جامعه را به سمت بحران نبریم.

محمد خدابخشی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه هم تاکید کرد که کمیسیون تلفیق اصلاحات خوبی در لایحه بودجه انجام داده و تراز عملیاتی بودجه افزایش یافته است.

احد آزادی خواه عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی نیز گفت: من مخالف لایحه بودجه دولت و موافق لایحه بودجه کمیسیون تلفیق هستم، اگر کلیات رد شود لایحه به دولت باز می گردد، آیا به اصلاحات دولت امیدی دارید؟

الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به عواقبی که رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ می تواند به دنبال داشته باشد، تاکید کرد: دولت به دنبال رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ است و این اتفاق عروسی دولت خواهد بود.

در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،‌ رییس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده بافق در انتقاد از عدم حضور روحانی در جلسه بررسی کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: بر اساس قانون رییس جمهور باید برای دفاع از کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس حضور پیدا می‌کرد، به همین جهت از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم و از ایشان به طور رسمی دعوت کردم، رییس جمهور این دعوت را اجابت نکردند لذا ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

در همین رابطه حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در تذکر شفاهی گفت: این امر به معنای بی احترامی به ملت و بی احترامی به نمایندگانی است که عصاره فضائل ملت هستند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی هم در تذکری با انتقاد از عدم حضور رییس جمهور در جلسه امروز اظهار کرد: طبق اصل ۵۲ قانون اساسی باید بودجه سالانه کل کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، لایحه بودجه تبعیض بردار نیست هنوز ردیف‌ها و جداول به نمایندگان داده نشده باید کمیسیون تلفیق این موارد را زودتر به نمایندگان می‌داد این موضوع شامل بودجه شرکت‌ها هم می‌شود.

روح الله متفکر آزاد در اخطار و تذکری تاکید کرد که وظیفه مجلس این است که دولت را در مقام پاسخگویی قرار دهد.

در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد کلیات بودجه ١۴۰٠ محمدباقر نوبخت گفت: غیر از نمایندگان، ملت ایران هم از طریق رسانه ملی همزمان گفت و شنود ما را درباره بودجه دنبال می‌کنند و انتظار مردم از نمایندگان این است که وقتی از ۱۲ آذر که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تحویل گرفتند و اظهاراتی در مورد اشکالات آن مطرح کردند بگویند آیا این اشکالات برطرف شده یا خیر؟

رییس‌ سازمان برنامه و بودجه افزود: کمیسیون تلفیق با عنوان مبارزه با رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بودجه حذف کرده است، اما آیا با این کار می‌توان جلوی گرانی را گرفت؟

محمد باقر قالیباف در پاسخ به صحبتهای محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:ما قبول داریم که باید موضوع لایحه بودجه بین مجلس و دولت حل شود و برآن اساس اصلاحاتی انجام دادیم اما دوستان ما در دولت با این اصلاحات مخالفت می کنند که در این مجلس اثر می گذارد.

رییس مجلس همچنین پس از صحبت‌های نمایندگان و رییس کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: مجلس شورای اسلامی و و از زحمت‌کشان آن تقدیر می‌کنند. صحبتی که آقای نادران خطاب به آقای نوبخت داشتند همان طور که خودشان گفتند یک مزاح بود.

سید شمس الدین حسینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ بعد از صحبتهای رئیس سازمان برنامه و بودجه در اخطاری با بیان این که لایحه بودجه پر از اسرار است گفت که جرم کمیسیون تلفیق بودجه این بود که اسرار را هویدا کرد چون فکر می کرد که مردم حق دارند از همه چیز اطلاع داشته باشند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق پیش از رای گیری مجلس برای کلیات لایحه بودجه در پاسخ به مخالفان با بیان این‌که اصلاح ساختار هر اقتصاد مشکل‌داری سه سال طول می‌کشد، گفت: نمایندگان با رد کلیات بودجه اختیارات خود را کاهش می‌دهند.

پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، کلیات لایحه به رای مجلس گذاشته شد که با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از مجموع ۲۶۲ رای ماخوذه به تصویب مجلس نرسید.

همچنین بعد از رای نمایندگان به رد کلیات لایحه بودجه ١۴٠٠،‌ محمدباقر قالیباف با بیان اینکه دولت از فرصت اصلاح بودجه استفاده کند و هر چه سریعتر لایحه را به مجلس برگرداند،‌ گفت: همه مردم آگاه هستند که نمایندگان و اقتصاددانان حاضر در کمیسیون تلفیق و نخبگان تلاش کردند تا لایحه بودجه اصلاح شود. لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت دارای مشکلاتی اعم از برآورد غیرواقعی، کسری بودجه، وابستگی به نفت و غیره بود که در کمیسیون تلفیق تلاش شد در آن اصلاح صورت گیرد.

امروز هم که دارای کارنامه قبولی در آزمون استخدامی هستند مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار تعیین تکلیف وضعیت تبدیل قرارداد خود شدند.

منبع: تسنیم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • راز
    0

    دعوا و منم منم شماها پدر مردم و دراورد بس کنیییببد به فکر مردم باشین شماها خودتون از دل مردم بزرگ شدین

    نظرات شما -
    • راز
      0

      خدا میدونه که اشتباه میگین. این ها هرگز مردم نبودند و هرگز بین مردم نبودند و فقط تظاهر به این موضوع کردند تا بیان بالا و بعد اقداماتی کنن که کشور به این وضع مبتلا بشه.

  • علی
    0

    بالاخره کی راست میگه؟ مجلس یا دولت

  • حمید
    0

    گذشت دیگه در این هشت سال بودجه بدون هیچ اصلاح ساختاری با همکاری و هماهنگی مجلس لاریجانی و طیف اصلاح طلب تایید شود، دست دولت محرمانه ها رو مجلس برای مردم رو کرد و همین باعث عصبانیت روحانی و عدم حضورش در مجلس شد، خود رییس جمهور میدونه که جوابی برای سئوالات نمایندگان نداره، تا کی پنهان میشی آقای رئیس جمهور؟

  • reza
    0

    روحانی با مردم در سال آخر بد تا کرد وگرنه میتونست مجلس رو راحت در دست بگیره . اختیار رو داد دست سیف اونم هی دلار کشید بالا از طرفی مایحتاج اولیه مردم رو از مرز عراق صادر کرد و مردم رو زیر فشار اقتصادی له کرد . ظریف هم که تمام هواسش به طالبان و یمن و بشار اسد بود . وقتی مردم نا امید بشن جوابش میشه همین مجلس و ... .

    نظرات شما -
    • .
      0

      شما کلاس چندم هستید؟

    • reza
      0

      روحانی با مردم بد تا نکرد. مردم رو بد تا کرد. قصدش هم همین بود از روز اول. سیف و ظریف و سایر حضرات از گوشه خیابون نیومده بودند. یکی یکی دست چین کرده بود با ماموریت های معلوم.

  • ملول
    0

    دست مجلس درد نکنه . احسنت

  • دانا
    0

    آقایان مجلسی رئیس جمهور را استیضاح کنید ببینیم شما آقایان چه گلی می کارید.دعواهای جناحی شما برنده ای ندارد .فقط مردم قربانی شما اصلاح طلبان و اصولگراهای از خود راضی شده اند.

  • کاربر ناشناس
    0

    مجلس خالیباف

  • ..
    0

    مجلس بودجه کمیسیون تلفیق را را رد کرده نه بودجه دولت را .شاید اگر بودجه بطور تغییر به صحن می آمد نمایندها ردش نمی کردند

  • دکتر
    0

    تو کار این دولت نباید دخالت کرد. هر دخالتی بکنی بدتر میشه بعد میگن تقصیر ما نیست. اصلاح بودجه رو خود دولت باید انجام بده شما فقط ایراد ها رو حذف کنید. اضافه کردن اشتباهه تازه اضافه کنید انجام نمیشه.

  • قلندربه مجلس انقلابی
    0

    شرمت باد ای دستی که بد بودی بدتر کردی قانون هردمبیل را به ملت تحمیل کردی

    نظرات شما -
    • روزبه
      0

      لعنت بر منافقینی که با فرصت طلبی اینجا کامنت میزارن

  • ناشناس
    0

    حتما بودجه یه باندی کم شده که ردش کردن .. وگر نه مجلس کارش خدمت رسانی به ملت شریف ایرانه.

  • کریم احمدی
    0

    اتحاد وللش سفره مردم روز به روز کوچکتر می شود

  • کاربر ناشناس
    0

    درود بر قالیباف

  • کاربر ناشناس
    0

    احسن بر مجلس انقلابی

  • بیاد حاج قاسم
    0

    سلام تورا خدا بودجه قبول کنین فردا دوباره بورس منفی میکنن دست تو جیب مردم تو بورس میکنن ....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اخوی خبر نداری. برای دست تو جیب مردم کردن، نیازی به بورس ندارند. ابزار های زیادی دارند. همین الآن هم دستشون تا شونه تو جیب و حلق مردمه.

  • معترضم
    0

    بودجه ای که بندی برای سند۲۰۳۰توش گنجونده باشن ،خدامیدونه چه کثافتکاریهای دیگه ای توش گنجوندن. مشت نمونه خرواره

  • هوچی
    0

    گیر همتون میاد شلوغش نکنید

  • خبری
    0

    با تیترای خبری خیلی راحت میشه فهمیدخبر فوری یه افساد طلب بنفش هست!.....

  • کار بر ناشناس
    0

    آخه نفهمیدیم این چه رئیس جمهوریه حاضر نمی شه برای بودجه مجلس بره. اگر کارش درسته وحرف داره چرا ابا می کنه نمی ره؟! ضمنا حتما ایراداتی داره که تصویب نمی شه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها