طرح سه ساله مرمت و بازسازی بازار اراک تهیه شد

مدیرکل میراث میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: طرح سه ساله مرمت و بازسازی بازار اراک تهیه شده که در این طرح وظایفی برای سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های اجرای مربوطه تعریف شده است.

طرح سه ساله مرمت و بازسازی بازار اراک تهیه شد

به‌ گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از اراک ، سیدمحمد حسینی پیش از ظهر امروز در جلسه حفظ مرمت بازار تاریخی اراک اظهار داشت: در سفر ریاست جمهوری به استان 2 میلیارد تومان اعتبار به منظور بهسازی و تعمیر بازار اراک ابلاغ شد که از این مبلغ امسال یک میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شد که 400 میلیون تومان آن به صورت اسناد خزانه تخصیص یافته است و عملیات بهسازی از پایان سال 94 آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد.

وی افزود: طرح سه ساله مرمت و بازسازی بازار اراک تهیه شده که در این طرح وظایفی برای سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های اجرای مربوطه تعریف شده است که تاکنون هیچ دستگاهی به جز شهرداری و میراث فرهگی در این موضوع ورود پیدا نکرده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: به منظور افزایش پیشرفت پروژه بازار اراک از مسئول هماهنگی بازار تبریز دعوت و از بازار دیدن شدتا از تجربه این در شهر در مرمت و ثبت جهانی بازار استفاده شود.

حسینی بیان کرد: 70 درصد حجره های بازار اراک اوقافی هستند بنابراین از اوقاف انتظار می‌رود که سهم کمک خود را انجام دهد و ما را در این پروژه یاری دهد.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی از ابتدای سال 94 کار مرمت، تعویض و بازسازی را در این مجموعه آغاز کرده و اقداماتمفیدی هم انجام شده که از جمله آن ها می‌توان به مرمت چند سرا از سراهای این مجموعه تاریخی اشاره کرد، در این عملیات اصلاح ناودان‌ها وشیب‌بندی بام در دستورکار قرار گرفت و ستون‌های آسیب‌ دیده این سراها مقاوم‌سازی و یا تعویض شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی عنوان کرد: با مطالعات انجام شده در زمینه اصالت سراهای کاشانی، کرمانشاهی، اکبریان، آقایی کف‌سازی انجام شده و ورودی کاروانسرای نو هم در این مرحله مرمت شده است،در سراهای مسگرها و حاج‌باشی هم با توجه به نوع تخریب‌های ایجاد شده مرمت‌های اصولی انجام شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: استحکام‌بخشی بام، شیب بندی آن و همچنین استحکام‌بخشی گنبد سرای مسگرها هم از جمله اقدامات انجام شده دیگر در بازار اراک است.

وی اضافه کرد: همکاری دستگاه‌ها و هم‌پوشانی بین سازمانی از جمله موارد مهم و مورد نیاز در امر تکمیل مرمت‌های مورد نیاز در بازار تاریخی اراک استکه بارویکردمثبت استاندار مرکزی در بازدید از مجموعه تاریخی بازار، امیدواریمعزم جدی و نهضتی فراگیر را در زمینهمرمتاساسی و احیایهمه جانبه در این شاهرگ حیاتی شهرشاهد باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اهمیت ثبت جهانی این اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو، این همکاری همه جانبه می‌تواند مقدمات رسیدن به استانداردهای مورد نیاز برای ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو را برای این اثر تاریخی ارزشمند فراهم کند.

حسینی ادامه داد: به منظور تکمیل و رسیدن بازار به ثبت جهانی بالغ بر 30 میلیارد تومان هزینه نیاز است که دولت به تنهایی توان پرداخت این هزینه را ندارد و باید دستگاه‌های مرتبط و هیئت امنا همکاری لازم را انجام دهند.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها