سیر کاهشی "ایدز" در کرمانشاه/ راه انتقال نیمی از موارد ایدز "جنسی" است

کارشناس مسئول بیماری‌های آمیزشی و ایدز مرکز بهداشت استان کرمانشاه از سیرکاهشی ایدز در استان در دهه گذشته خبر داد.

سیر کاهشی "ایدز" در کرمانشاه/ راه انتقال نیمی از موارد ایدز "جنسی" است

به گزار خبر فوری به نقل از تسنیم، علی کماسی با اشاره به شناسایی 3682 بیمار مبتلا به HIV در استان، گفت: آمار مبتلایان HIV تجمعی است و تاکنون 1505 نفر از این بیماران فوت کرده‌اند و هم اکنون 2177 نفر مبتلا به HIV در استان داریم.

وی افزود: از مجموع جمعیت مبتلایان به HIV در استان یازده درصد زن هستند.

شناسایی سالانه 100 بیمار مبتلا به HIV در استان

کماسی با اشاره به عملکرد مطلوب استان در زمینه شناسایی بیماران HIV گفت: با پیگیری های صورت گرفته سالانه حدود 100 تا 110 بیمار مبتلا به HIV در استان شناسایی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته با توجه به مساعدت‌های خوبی که در بحث درمان HIV صورت گرفته و اقداماتی خوبی که دربحث پیشگیری از این بیماری انجام شده، عملا از سال 1383 شاهد کاهش سیر نزولی بیماری ایدز در کشور هستیم.

وی رابطه جنسی، تزریق مشترک، استفاده از وسایل تیز و برنده آلوده و انتقال از مادر به جنین را راه های انتقال ویروس HIV عنوان کرد و افزود: در گذشته عمده ترین راه انتقال ایدز، تزریق مشترک در میان معتادان تزریقی بود، اما در سالهای اخیر روش انتقال به سمت رابطه جنسی تغییر جهت داده است.

کماسی افزود: تنها در نیمه ابتدای امسال 47 درصد از موارد ابتلا به HIV در استان از طریق ارتباط جنسی بوده است.

تشخیص و درمان ایدز در استان "رایگان" است

کارشناس مسئول بیماری‌های آمیزشی و ایدز مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه تمام مراحل آزمایش و درمان HIV در استان رایگان است، گفت: هم اکنون آزمایش HIV در عمده مراکز بهداشت و پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود.

وی افزود: در صورت مراجعه افراد ابتدا مشاوره و آموزش داده شده و تمام اطلاعات بیماری و روند درمان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و بعد از انجام آزمایش رایگان، جواب آزمایش آنها نیز محرمانه خواهد ماند.

کماسی تصریح کرد: درمان بیماران HIV نیز رایگان است و حتی ویزیت و درمان بیماری‌های جانبی از جمله سرماخوردگی و مانند اینها نیز برای این بیماران بصورت رایگان انجام می‌شود.

با 6 ماه درمان، میزان خطر انتقال HIV به صفر می‌رسد

کارشناس مسئول بیماری‌های آمیزشی و ایدز مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه عمده نگرانی در خصوص بیماران ایدز را دیدگاه جامعه نسبت به این بیماری و وجود انگ برای مبتلایان آن دانست و افزود: متاسفانه ترس از بیماری و انگی که در جامعه نسبت به مبتلایان به HIV وجود دارد موجب شده برخی از این بیماران از مراجعه و انجام آزمایش واهمه داشته باشند.

وی افزود: ایدز نیز مانند بسیاری بیماری‌های دیگر است و چه بسا از خیلی از بیماری‌ها، درمان و زندگی با آن راحت‌تر است و افراد مبتلا به HIV می توانند مانند افراد عادی جامعه زندگی کرده، ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند.

کماسی تصریح کرد: افراد مبتلا به HIV اگر شش ماه تحت درمان قرار بگیرند میزان انتقال بیماری در آنها عملا به صفر می رسد و این افراد به راحتی می توانند ازدواج کرده و به زندگی عادی خود ادامه دهند.

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها