بهار نفت ایران، امیدواری یا توهم/ بایدن بازار ایران را گلستان می‌کند؟

گره رابطه ایران و بایدن باید تا دو یا سه ماه آینده باز شود و تحریم‌های باقی مانده از دوره ترامپ برداشته شوند، در غیر این صورت باید آماده یک شوک قدرتمند به بازار نفت ایران باشیم.

بهار نفت ایران، امیدواری یا توهم/ بایدن بازار ایران را گلستان می‌کند؟

به گزارش خبر فوری ، با آغاز رسمی ریاست جمهوری جو بایدن در ایالات متحده آمریکا بسیاری از آغاز عصر تازه‌ای در عرصه سیاست خارجی سخن می‌گویند.

ایران به عنوان اصلی‌ترین مخالف ایالات متحده و سیاست‌هایش در منطقه، در عصر دونالد ترامپ آسیب بسیاری دید و به خصوص نفت و گازش تحت شدیدترین و بی‌سابقه ترین تحریم‌ها قرار گرفت. با پیروزی بایدن در انتخابات 2020 حالا ایران قصد دارد صادرات نفتی خود را از سر بگیرد. این چیزی است که برخی رسانه‌های خارجی نیز در گزارش‌های مختلفی به آن پرداخته اند.

ایران، آماده بازگشت به شرایط نفتی پیشا ترامپی

وبگاه ورلد اویل (World Oil) در گزارش اخیرش به چشم انداز نفتی ایران در سال 2021 پرداخت. طبق گفته نویسنده‌ی تحلیل این پایگاه خبری، ایران (طبق اعلام مسئولان نفتی کشور) تا یک یا دو ماه آینده میزان تولید نفت خود را به مقدار ثبت شده پیش از تحریم‌های نفتی دولت ترامپ خواهد رساند.

طبق گفته نویسنده ظرفیت نفتی ایران در حال حاضر به اندازه ای است که می‌تواند حدود 4 میلیون بشکه نفت در روز استخراج کند. این میزان تولید می‌تواند بیشتر هم بشود و به خصوص، سهم صادرات بیشتری را به خود اختصاص دهد.

وبگاه ورلد اویل در ادامه گزارش خود، به تحریم‌های شدید سال 2018 اشاره دارد؛ تحریم‌های شدید نفتی دولت دونالد ترامپ که پس از خروج غیرقانونی از برجام آنها را علیه کشورمان اعمال کرد. در سالهای 2018 الی 2020 میزان صادرات نفتی ایران به کمترین میزان خود رسید و عدد 2 میلیون بشکه در روز (یا کمتر) را ثبت نمود.

حالا که جو بایدن سکان دار کاخ سفید شده، وضعیت تغییر نموده است. نویسنده معتقد است که طبق انتظارها، بایدن شرایط تحریمی ایران را کمی بهتر کرده و برخی در ایران امیدوارند که تحریم‌های شدید نفتی ایران برداشته شود.

بزرگترین مانع بازگشت به شرایط عادی

با این حال، تحریم‌ها هنوز پابرجا هستند و هرگونه صادرات نفتی ایران که مشمول محدودیت‌های ذکر شده وزارت امور خارجه ایالات متحده باشد، توسط آمریکا تحریم می‌گردد.

جانت یلن (Janet Yellen)، نامزد وزیر خزانه داری بایدن، روز پنجشنبه اعلام کرد که تنها زمانی تحریم‌ها برداشته می‌شود که ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد. با این حال، مقامات ایران اعلام کرده اند که تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشود، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات برجامی خود باز نمی‌گردد.

این گره ای است که نویسنده مقاله نیز به آن اشاره دارد. بازی زمان و اولویت در پیشگام شدن، چیزی است که شاید مساله فعلی را تبدیل به یک بحران نموده است.

دولت، امیدوار یا متوهم؟

با وجود این، به نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی ایران، به آینده امیدوارند. چندی پیش بود که بیژن زنگنه (وزیر نفت) از افزایش 2.3 میلیون بشکه‌ای نفت در روز در آینده نزدیک خبر داد.

به جز این، طرح‌های نفتی کشورمان نیز به شدت در حال پیشرفت هستند. همچنین طبق گفته امیر حسین زمانی‌نیا (معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت) ایران به زودی طرح‌های انرژی گسترده تری را آغاز خواهد کرد و شاید همکاری گسترده ای را با شرکت‌های نفتی آسیا و اروپا شروع کند.

باید دید که این امیدواری و به قول نویسنده ورلد اویل، پیش‌دستی ایران در افزایش تولید نفت ناشی از نوعی امیدواری مبتنی بر واقعیت است یا صرفا خوشبینی کوری است که به زودی با سد حقیقت روبه رو شده و رویاهای دولت حسن روحانی را به سرابی تبدیل می‌کند. آنچه مشخص است این است: گره رابطه ایران و بایدن باید تا دو یا سه ماه آینده باز شود و تحریم‌های باقی مانده از دوره ترامپ برداشته شوند، در غیر این صورت باید آماده یک شوک قدرتمند به بازار نفت ایران باشیم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • محمد حسین
    0

    بی عرضه های دروغگو یی هستید که امید به دست کثیف آمریکا دارید

  • مورچه
    0

    پول فروش نفت گازو پتروشیمی نباید خرج کشورهای بیگانه شود پول نفت گاز پتروشیمی حق مسلم ۸۳میلیون ایرانی میباش باید بین مردم عزیز تقسیم شود اگر فهم حق الناس را درک کرده باشید

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      تفکر شما یعنی ویرانی کشور.

  • آریایی
    0

    80درصد مشکلات ایران داخلی و به خاطر وجود مدیران نالایق است و هیچوقت برطرف نمی گردند !!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      حق با شماست ولی قسمت دوم اینکه برطرف میگردد تلاش و اجرای قانون برای همه را میطلبد

  • ت س
    0

    بایدن اصلا اومده که ایران رو گلستان کنه با دولت تمام یهودیش کار دیگه ای هم نداره

  • هادی
    0

    اینکه فروش نفت افزایش یابد ، شدنی هست اما زمانبر می باشد .

  • حسینی
    0

    جواب یک کلمه ( توهم )

  • محمد
    0

    مطمن باشید در صورت برداشتن تحریم ها تغییری در زندگی مردم رخ نخواهد داد فق- اختلاسهای میلیاردی بیشتر خواهد شد

  • حسین گلشن
    0

    اگر پشت پرده توافق نکرده باشند دیوانه هستند این حرفها را بزنند آنچه معلوم هست قبلا توافق پست پرده شده و اینها همه شعار و زمینه سازی است

  • بابا زید
    0

    این دولت هروقت وعده گشایش اقتصادی وخوبی وضعیت مردم را داده همیشه نتیجه اش برعکس بوده حالا هم خدا بهمون رحم کنه که پشت این وعده ها چه مشکلاتی انتظارمونو میکشه

  • خیام
    0

    بزک نمیر بهار میاد!!!!!

  • ايرانی
    0

    توهمی بیش نیست..........

  • سید کاظم فراشاه
    0

    مثلا در آخر نوشته اگر نه آماده شوک بزرگ به بازار نفت ایران قرار است چه کار بکند که بدتر از ترامپ که شوک ایجاد کند . همان بهتر که امریکا تحریم را بر ندارد الان کشور دارد اقتصاد غیر نفتی تطبیق پیدا می کند باز دوباره ورود فروش نفت شک وارد می کند و معادله های اقتصادی رادبه هم میریزد . باز چهارسال معطل مذاکره بعد هم دوباره یکی مثل ترامپ بیاد بزنه زیر کاسه کوزه

  • کاربر ناشناس
    0

    نه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها