خروج شرکت چوب‌وکاغذ مازندران از ورشکستگی با کمک دولت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران خواستار ساماندهی مدیریتی شرکت صنایع چوب و کاغذ استان شد و گفت که این شرکت در سال های گذشته با حمایت ویژه دولت تدبیر و امید از ورشکستگی نجات یافت.

خروج شرکت چوب‌وکاغذ مازندران از ورشکستگی با کمک دولت

حسن خیریانپور در آئین معارفه مدیرعامل جدید صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری با تشریح حمایت های دولت برای سرپا نگه داشتن فعالیت شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ، افزود که دولت برای خارج کردن این شرکت از اعمال ماده ۱۴۱ قانون تجارت تسهیلات کلانی در اختیار آن قرار داد.

وی افزود : اهمیت تداوم فعالیت این شرکت تا حدی بود که مشکلات و چالش های آن با حضور معاون اول رئیس جمهوری ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت و وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس ماده ۴۱ قانون تجارت، اگر شرکتی بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه اش را از دست بدهد، هیات مدیره مکلف است بلافاصله با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده در باره انحلال یا بقاء شرکت تصمیم گیری کند. اگر مجمع رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ قانون تجارت سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست نماید.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران سال گذشته پس از بروز مشکل در تامین مواد اولیه و افزایش انباشت زیان وارد چرخه اعمال ماده ۱۴۱قانون تجارت شد ولی در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهوری مقرر شد بانک مرکزی با اولویت، به میزان ۱۰ میلیون دلار ارز مورد نیاز این کارخانه را با نرخ نیمایی تامین کند تا شرکت بر اساس تعهد مدیرانش ظرفیت تولیدش را ظرف یک ماه به طور کامل فعال کند.

مدیر وقت کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران هم در آن نشست با اشاره به نیاز این کارخانه به مواد اولیه و نیاز ارزی آن اعلام کرده بود که در صورت تامین ارز مورد نیاز با قیمت نیمایی و نیز تامین مواد اولیه، این کارخانه قادر خواهد بود به سرعت به ظرفیت کامل فعال برسد و به طور کامل نیاز کاغذ مطبوعات کشور را تامین کند.

علاوه بر این ، بهمن ماه سال گذشته در پی بحرانی شدن وضعیت این شرکت ، چهارهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه جدید با حمایت معاون اول رئیس جمهوری ، وزیر اقتصاد ، بانک مرکزی و استاندار مازندران از طریق چندین هلدینگ سرمایه گذاری از جمله شستا ، آتیه صبا و بانک ملی به آن تزریق شد تا از زیر تیغ اعمال ماده ۱۴۱ خارج شود.

توجه ویژه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

معاون استاندار مازندران همچنین گفت که با تدبیر استاندار و حمایت همه جانبه دولت تدبیر و امید همواره مشکلات این شرکت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مورد رسیدگی ویژه قرار گرفت.

وی همکاری سازمان تامین اجتماعی ، بانک ها و امور مالیاتی استان را بخشی از حمایت های ناپیدای دولت از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران برشمرد و افزود : شرکت های خدمایت گاز و برق نیز در این مدت همکاری خوبی با این شرکت داشته اند.

خیریانپور با اظهار این که مشکلات صنایع چوب و کاغذ مازندران در ستاد ملی تسهیل نیز مطرح شده است ، پیشنهاد کرد که با توجه به حمایت همه جانبه دولت از این شرکت ، نوسازی و بهسازی ، کاهش هزینه زاید و سربار و افزایش بهره وری مورد توجه قرار گیرد تا شرکت از زیاندهی خارج شود.

وی بر لزوم توجه به اصل ثبات مدیریتی در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران هم تاکید کرد و گفت : امیدواریم صنایع چوب و کاغذ در طرح زراعت چوب با کشاورزان استان همکاری مناسبی داشته باشد.

زارعت چوب، چرخ صنایع سلولزی و محافظ جنگل هیرکانی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران همچنین در این نشست در پاسخ به طرح مشکل کمبود مواد اولیه برای شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ، واحدهای تولیدی مصرف کننده چوب در استان را به زراعت چوب برای تامین مواد اولیه‌اشان فراخواند و تاکید کرد که تنها از این طریق جنگل‌های هیرکانی قابل حفاظت و احیاء است.

وی گفت : برای حفاظت و صیانت از جنگل های هیرکانی راهی جزء توسعه زراعت چوب نداریم ضمن این که دولت نیز همکاری خوبی هم برای زراعت چوب دارد و در واردات چوب با پوست راه را باز کرده است.

خیریانپور به اهمیت فعالیت های صنایع سلولزی در استان که ماده اولیه آنان چوب است اشاره کرد و افزود: همسو با رویکرد تامین چوب مورد نیاز صنایع سلولزی بویژه تامین مواد اولیه شرکت چوب و کاغذ مازندران که بزرگترین صنعت چوبی استان است ، کاشت ۶ میلیون اصله نهال در یک برنامه زمان‌بندی ۲ ساله آغاز شده است.

وی گفت: طرح توسعه زراعت چوب در مازندران از ۲ ماهه پیش با کاشت نهال در یک عرصه ۱۰۰ هکتاری در منطقه " زاغمرز " شهرستان بهشهر به طور رسمی شروع شد و امسال چهار هزار هکتار از عرصه های طبیعی و زمین های استان در قالب طرح جهش تولید تحت زراعت چوب قرار می گیرد.

او با تاکید بر این که کاشت نهال در زراعت چوب بلند پروازی نیست و این فعالیت مهم با همکاری همه فرمانداران بیست و دوگانه مازندران پیگیری می شود ، افزود : مازندران ۱۲۰ رودخانه دارد که با هماهنگی های انجام شده با دستگاه های متولی ، حاشیه این رودخانه ها زیر زراعت چوب قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار مازندران با اعلام این که از فضاهای غیرقابل استفاده در محیط دانشگاه های استان هم برای زراعت چوب استفاده خواهد شد ، گفت که با بررسی های انجام شده ۱۲۳ هکتار زمین در این بخش هم برای زراعت چوب شناسایی شده است.

وی از فعالیت ۲۳۶ واحد صنایع چوب، نئوپان و سلولزی در مازندران خبر داد و افزود که بیش از ۱۰ هزار نفر در این واحدها شاغل هستند که ۷۰ درصد کاغذ تحریر و ۶۰ درصد نئوپان کشور در این واحدها تولید می شود.

خیریانپور با اعلام این که برای توسعه زراعت چوب در استان علاوه بر دادن نهال رایگان، تسهیلات نیز پرداخت خواهد شد ، گفت : در حال حاضر هر کیلوگرم چوب صنوبر بین ۲ تا سه هزار تومان و چوب اوکالیپتوس پنج هزار تومان از سوی کارخانه ها خریداری می شود که انگیزه خوبی برای توسعه زراعت چوب و تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های استان است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها