کرونا در چین بر خلاف سایر کشورها نتوانست فرصت های شغلی را از بین ببرد

اداره ملی آمار چین از ایجاد 11.86 میلیون شغل جدید در سال گذشته میلادی در این کشور خبر داده است که با توجه به شرایط همه گیری کرونا باید گفت کسب چنین دستاوردی امری دشوار و باارزش محسوب می شود.

کرونا در چین بر خلاف سایر کشورها نتوانست فرصت های شغلی را از بین ببرد

سازمان جهانی کار 23 اکتبر 2020 (2 مهر) در گزارشی با توجه به وسعت اپیدمی کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن مشاغل مختلف در سطح جهان؛ اعلام کرد: پیش بینی می شود میزان از بین رفتن مشاغل در سه ماهه سوم 2020 معادل 345 میلیون و در سه ماهه چهارم سال معادل 245 میلیون شغل باشد.

طبق این گزارش 94 درصد نیروی کار جهان در کشورهای دارای محدودیت ‌های اجتماعی ناشی از کرونا ساکن هستند و 34 درصد کارگران در کشورهایی هستند که به غیر از بخش‌های ضروری، فعالیت دیگر بخش ‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی را متوقف کرده ‌اند.

اما دولت چین از ابتدای شیوع کرونا در اندیشه حفظ معیشت و اشتغال مردم بود به گونه ای که «شی جین پینگ» رهبر این کشور در فوریه 2020 در ملاقات با کادر پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا در پکن تاکید کرد تضمین اشتغال مهمترین امر در تضمین معیشت مردم است و اهمیت این موضوع حتی در شرایط کرونا نیز کاهش پیدا نخواهد کرد.

در این راستا، پرجمعیت ترین کشور جهان با اتکا به تدوین و اجرای تدابیر جدی و منطقی پیشگیری کرونا و همکاری مردم در اجرای این تدابیر، توانست تا ماه آوریل 2020 همه گیری کرونا را مهار کرده و بر این اساس، به صورت فعال مشاغل از سر گرفته شد و به این ترتیب تولید محصولات و تضمین فرصت های شغلی ادامه یافت.

از تدابیر چین برای تضمین اشتغال مردم می توان به حفظ فرصت های شغلی در شرکت های بزگ و مهم، کمک به انتقال به موقع کارگران و ایجاد شغل هایی که به صورت آنلاین می تواند انجام شود، اشاره کرد.

همه گیری کرونا همزمان با عید بهار چین (سال نوی چینی) در سال 2020 آغاز شد و در آن زمان، کارگرانی که برای تعطیلات به شهر خود رفته بودند، برای آمدن به محل کار خود دچار مشکل شدند. چین برای انتقال دقیق کارگران به محل کارشان، از صدها هزار دستگاه اتوبوس بین شهری، صدها قطار و صدها پرواز اختصاصی استفاده کرد. این امر باعث شد تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته 179 میلیون کارگر به مشاغل خود بازگردند؛ رقمی معادل 97.9 درصد مشابه سال 2019.

همزمان دولت چین کارگران را به آغاز کسب و کار در زادگاه خود تشویق می کرد. در این راستا، تا دسامبر 2020، 18 میلیون کارگر که عمدتا در مناطق روستایی زندگی می کنند، بدون مهاجرت به نقاط دیگر کشور موفق شدند کسب و کار خود را آغاز کرده و صاحب شغل شوند.

نکته قابل توجه اینجاست که در این بین، شغل های جدیدی مانند خلبان حرفه ای پهپاد، فروشنده محصولات آنلاین و مدیر تولیدات کشاورزی هم در چین به ثبت رسید.

در نهایت آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که این دستاورد شگفت انگیز چین در حوزه حفظ و توسعه مشاغل بر پایه موفقیت در زمینه مهار کرونا به دست آمده که رویکردی بسیار مسئولانه به شمار می آید.

منبع: رادیو بین المللی چین

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها