خانه تاریخی امیرکبیر به قطب گردشگری کشور تبدیل شود

خانه تاریخی امیرکبیر به قطب گردشگری کشور تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمود زمانی قمی در بازدید از خانه تاریخی امیرکبیر در روستای هزاوه اراک اظهار داشت: با توجه به جایگاه ارزشمند این بنا لازم است برنامه‌ریزی مناسبی درمرمت و بهسازی آن اعمال و این جاذبه‌های تاریخی و گردشگری به بهترین شکل ممکن معرفی شود.

وی افزود: با توجه به بودجه و امکانات در نظر گرفته شده پیشرفت عملیات مرمتی این اثر تاریخی مثبت است و مراحل انجام کار طبق طرح مصوب پیش رفته است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: امیرکبیر شخصیتی استثنایی در تاریخ کشور است و این بنا به غیر از داشته‌های تاریخی یک بنای فرهنگی و معنوی برای استان محسوب می‌شود که همین مساله مسئولیت ما را در بازسازی این بنا دو چندان می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این بازدید گفت: عملیات مرمت خانه تاریخی امیرکبیر پیشرفت 60 درصدی دارد.

سید محمد حسینی افزود: این اثر در سال 89 در ردیف آثار ملی ثبت شده و تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون ریال در این طرح مرمت هزینه شده و برای اتمام کار و بهره برداری آن به 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته روند مرمت خانه امیرکبیر در هزاوه آهنگ کندی داشته و به همین سبب آسیب‌های وارد شده به بنا جدی است بنابراین زمان و بودجه بیشتری لازم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: اقدامات مقاوم سازی و زیر بنایی طرح به اتمام رسیده و نگرانی تخریب بنا منتفی شده است اما از مراحل میانی و نازک کاری و اقداماتی از قبیل ساخت و نصب درهای مصوب، کف سازی، تاسیسات و محوطه سازی هنوز کار باقیست و نیازمند تزریق بودجه در اسرع وقت است.

حسینی اضافه کرد: امیرکبیر یکی از نام آوران بین‌المللی است که نام وی به ثبت یونسکو رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از مرمت، به بخش‌هایی از این این بنا به سبب عوامل طبیعی، آسیب جدی وارد شده بود که با مرمت انجام شده از ایجاد خسارت بیشتر جلوگیری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: استان مرکزی به عنوان خاستگاه مشاهیر و مفاخر علمی و سیاسی جزء استان‌های برتر در حوزه فرهنگی، گردشگری و محصولات باغی و کشاورزی است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها