هزینه‌های متفرقه سبب افزایش ۷۰ درصدی قیمت تمام‌شده کالا می‌شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم گفت: برخی هزینه‌های متفرقه سبب افزایش ۷۰ درصدی قیمت تولید کالا در استان شده که نتیجه آن نیز این بوده که کالای چینی قاچاق در ایران ارزان‌تر از کالای داخلی باشد.

هزینه‌های متفرقه سبب افزایش ۷۰ درصدی قیمت تمام‌شده کالا می‌شود

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از قم ، حسن آقاجانی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم که در سالن جلسات ساختمان استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: باید در برابر موانعی که بر سر راه صادرات به وجود آمده اقدامات تسهیل گرایانه انجام داد.

وی افزود: هزینه و قیمت بالای کالاهای تولیدی مشکل نخست صادرات در استان بوده که سبب شده به‌تبع آن صادرات نیز با مشکلاتی رو به شود امروز تولیدکنندگان در کشور باید به 36 سازمان و نهاد مختلف هزینه‌های تولید پرداخت می‌کنند که هزینه‌های سرسام‌آوری را به واحدهای تولیدی تحمیل می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با اشاره به برخی خلأهای قانونی در حمایت از تولیدکننده گفت: در بسیاری از مواد قانونی پای تولیدکننده به دادگاه باز می‌شود که همراه با هزینه‌های جانبی است باید خلأهای قانونی موجود به سود تولید و رونق صادرات در استان تغییر پیدا کند.

آقاجانی با انتقاد از وجود روزهای تعطیل زیاد در کشور تصریح کرد: به‌صورت متوسط هر روز تعطیل در کشور 600 میلیارد تومان به اقتصاد صدمه وارد می‌کند همچنین تقریباً یک‌سوم حقوق کارگر بابت حق بیمه کسر می‌شود در حالی‌که در کشورهای پیشرفته و متمدن دنیا این رقم در نصف رقمی بوده که در کشورها دریافت می‌شود.

وی وجود رانت در بورس‌های کشور و به‌تبع آن در استان را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: عرضه بسیاری از کالاها در بورس با رانت همراه بوده و بسیاری از کالاها در بورس‌های کشور به‌مراتب باقیمت بالاتری نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عرضه می‌شود که به‌نوبه خود سبب افت صادرات شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با انتقاد از بالا بودن نوسانات نرخ ارز تأکید کرد: ازجمله مهم‌ترین عواملی که خسارت‌ها و ضربه‌های فراوان به واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان وارد کرده نوسانات بالای نرخ ارز است چراکه متأسفانه قیمت ارز همواره در حال افزایش بوده درحالی‌که دولت باید در راستای ثبات قیمت ارز گام بردارد.

آقاجانی با اشاره به برخی آثار سوء و نامطلوب ناشی از نوسانات قیمت نرخ ارز در واحدهای تولیدی ابراز کرد: نوسانات مدام قیمت ارز سبب شده تا تولیدکنندگان قراردادهای خود با شرکت‌های مختلف خارجی و داخلی را لغو کنند یا اینکه برای جبران خسارت‌های وارده از کیفیت محصول تولیدی کم کنند.

وی استهلاک ماشین‌آلات صنعتی را موردتوجه قرار داد و گفت: هزینه‌های نگهداری و استهلاک ماشین‌آلات صنعتی در واحدهای تولیدی بسیار بالاست، دولت باید ارز دولتی برای نوسازی و بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا بخشی از هزینه‌های تولید از این راه کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم تأکید کرد: برخی هزینه‌های متفرقه سبب افزایش 70 درصدی قیمت تولید کالا در کشور شده که نتیجه آن نیز این بوده که کالای چینی قاچاق در ایران ارزان‌تر از کالای داخلی باشد و تنها راه مقابله با بازار کالاهای چینی در کشور نیز کاهش هزینه‌های تولید است، قانون‌گذار باید به دنبال اصلاح قوانین در زمینهٔ بخش تولید باشد تا کارخانه‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین به ادارات مختلف نباشند.

وی بخشی از مشکلات صادرات در استان را مشکلات موجود در سطح کشور دانست و تصریح کرد: ازجمله دلایل مهمی که سبب شده تا مشکلات و موانع از پیش رو صادرکنندگان برداشته نشود وجود مشکلات و خلأهای قانونی در سطح کشور است که باید دولت و دیگر ارکان حاکمیت در راستای بهبود و اصلاح قوانین موجود تجدیدنظرهایی به وجود آورند.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها