هر یک روز تعطیلی 600 میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌زند/ مشکل صادرکنندگان گران تمام‌شدن تولید کالا در ایران است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم گفت: گران تمام‌شدن تولید کالا مشکل اصلی صادرکنندگان در ایران است و تولیدکننده در کشورمان برای 36 مورد باید هزینه پرداخت کند.

هر یک روز تعطیلی 600 میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌زند/ مشکل صادرکنندگان گران تمام‌شدن تولید کالا در ایران است

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس از قم، حسن آقاجانی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم که در تالار امام جواد(ع) ساختمان استانداری برگزار شد، با اشاره به مشکل اصلی صادرکنندگان ایران اظهار کرد: گران تمام‌شدن تولید کالا مشکل اصلی صادرکنندگان در ایران است، تولیدکننده در کشورمان برای 36 مورد باید هزینه پرداخت کند، به عنوان مثال انجام ممیزی‌های انرژی و معاینات پزشکی کارگران هزینه‌های زیادی برای تولیدکنندگان دارد.

وی ادامه داد: اکنون به دلیل شکایت یک کارگر باید خود کارفرما به دادگاه برود و وکیل هم هزینه بالایی دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم افزود: هر یک روز تعطیلی در کشور 600 میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌زند، چون کارگر بدون انجام کار در آن روز تعطیل حقوق می‌گیرد، یک سوم حقوق کارگران بابت پرداخت حق بیمه صرف می‌شود، حق بیمه در کشورهای دیگر، نصف این عدد است، هزینه حمل و نقل در ایران بالا است.

آقاجانی، عرضه کالاها در بورس را همراه با رانت دانست و تصریح کرد: گاهی برخی از کالاها در بورس گران‌تر از کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه می‌شود، همچنین نوسانات قیمت ارز به تولیدکنندگان ضربه زده، همیشه قیمت ارز در حال افزایش است، دولت باید به دنبال ثبات قیمت دلار باشد.

وی ادامه داد: نوسانات قیمت ارز موجب می‌شود که تولیدکنندگان یا قراردادهای خود را لغو کنند یا اینکه از کیفیت محصول خود بکاهند، هزینه استهلاک ماشین‌آلات کارخانه‌ها بالا است و باید دولت ارز دولتی برای نوسازی این ماشین‌آلات اختصاص بدهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم افزود: هزینه‌های متفرقه موجب افزایش 70 درصدی قیمت تولید کالا در کشور می‌شود، کالای چینی قاچاق در ایران ارزان‌تر از کالای داخلی است، با کاهش هزینه‌ها خواهیم توانست که کالاهای چینی در کشورهای مختلف رقابت کنیم.

آقاجانی راه افزایش صادرات کشور را کاهش هزینه تمام‌شده تولید کالا در ایران دانست و تصریح کرد: باید قانون‌گذار به دنبال اصلاح قوانین در زمینه بخش تولید باشد تا کارخانه‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین به ادارات مختلف نباشند.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها