۱۵ طیف رنگ فلورسانسی با کاربرد پزشکی در ایران تولید شد

محقق دانشگاه شهید بهشتی موفق به تولید ۱۵ طیف از رنگ های فلورسانس برای کاربردهای زیستی، پزشکی و تجاری سازی در کشور شد.

۱۵ طیف رنگ فلورسانسی با کاربرد پزشکی در ایران تولید شد

زینب باقری روز دوشنبه در خصوص این پروژه گفت: در این پروژه که مورد حمایت ستاد فوتونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته توانستیم رنگ های فلورسانس با طیف های مختلف نور و طول موج بالا تولید کنیم.

باقری با اشاره به اینکه در این طیف نوری از سبز تا قرمز وجود دارد افزود: این رنگ ها کاربردهای وسیع از جمله بیولوژیکی دارند و حتی برای ساخت ال ای دی ها نیز استفاده می شوند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فناوری های زیستی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: ویژگی بارز پروژه تمرکز بر سنتز رنگ هایی بود که برای کاربردهای بیولوژیک بتوانیم اختصاصی استفاده کنیم و بر همین اساس رنگ هایی که تولید می شدند باید میزان سمی بودن پایین و ماندگاری بالا داشته باشند، در آب به راحتی حل شوند.

باقری افزود: ویژگی منحصر به فرد پروژه این است که سعی شد به طول موج فلورسانسی رنگ قرمز دست یابیم، این رنگ ها به ما کمک می کنند تصویربرداری در عمق های بالاتری از بافت را انجام دهیم.

این محقق افزود: از طرفی این امکان را می دهد که طول موج های مختلف را به بافت بتابانیم و از طرف دیگر به دلیل میزان پایین سمی بودن رنگ می توانیم عکس برداری از بافت زنده انجام دهیم.

باقری ادامه داد: در حال حاضر این محصول در مرحله نمونه آزمایشگاهی است، در داخل ایران هنوز رنگ های فلورسانس تولید نشده و نمونه تجاری این رنگ ها در ایران وجود ندارند، رنگ های فلورسانس قیمتهای بالایی دارند و به خصوص اگر کاربردهای اختصاصی داشته باشند جز مواد پیشرفته محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه هدف گذاری این تحقیق ایجاد کاربردهای بیولوژیک و پزشکی است افزود: تصویربرداری از سلول و بافت های زیستی، استفاده در مهندسی بافت، تصویربرداری سه بعدی و کاربردهای زیست حسگری از جمله کاربردهای این طرح است، همچنین به تازگی از این رنگ ها در صنعت تولید ال ای دل نیز استفاده شده است، علاوه بر اینکه طیف رنگ های مرئی را تولید کردیم توانستیم رنگ سفید نیز که شامل ترکیب این رنگ ها می شود را تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه تا کنون ۱۵ رنگ که شامل رنگ های اصلی و طیف های بین آنها می شود را تولید کرده اند، مدعی شد : تا کنون در کشور رنگ ها با طول موج بالا تولید نشده واگرهم بوده در حد ارائه مقاله بوده است.

باقری افزود: خیلی از نمونه هایی که از مقالات سنتز شده اند پایداری کمی دارند و بعد از دو یا سه ماه خصوصیات فلورسانس رنگ از بین می رود اما ما توانستیم در این پروژه این رنگ ها را پایدار کنیم.

وی بیان کرد: توسعه تکنولوژی های مختلف تصویربرداری و تشخیصی همواره به استفاده از این گونه رنگ ها وابسته است، بعد از رنگ هایی با ماهیت کوانتوم دات ها فلزی و رنگ های فلورسانس آلی، کربن دات ها معرفی شده اند، این مواد علاوه بر دارا بودن خواص نوری منحصر فرد از نظر زیست، سازگاری، لالین بالا در آب و مقرون به صرفه بودن نیز برجسته هستند، نکته قابل توجه این است که اکثر نقاط کربنی که تا کنون تولید شده اند در طول موج های کوتاه تحریک می شوند که این محدودیتی برای کاربردهای زیستی آنها به حساب می آید.

باقری ادامه داد: به همین دلیل برای استفاده از مزیت های منحصر به فرد این ترکیبات جدید لازم است با مهندسی روش های سنتز و انتخاب هوشمندانه مواد اولیه، نقاط کربنیی تولید کرد که طول موج تحریک و نشر آنها در محدوده های بالاتری قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها