جولان مرگ در اتوبان آزادی آبادان/ اهالی محل: نه آرامش داریم نه امنیت

یک دهه از جولان شبانه جوانان در اتوبان و بلوار آزادی آبادان می‌گذرد. بازی خطرناکی که ضمن آلودگی‌ صوتی، تهدیدی برای جان شهروندان شده و تاکنون اقدام جدی‌ از سوی مسئولان شهری و انتظامی برای تغییر این وضعیت انجام نشده است.

جولان مرگ در اتوبان آزادی آبادان/ اهالی محل: نه آرامش داریم نه امنیت

مدت‌هاست بلوار آزادی آبادان از میدان اروند تا میدان‌فرودگاه، به پیست سرعت و کورس خودروهای وارداتی پلاک اروند و داخلی تبدیل شده است. رانندگان این خودروها که اکثرا جوانان هستند با سرعت و سبقت و تاخت و تاز شبانه در این بلوار آرامش را از ساکنان منطقه بریم و امیرآباد آبادان گرفته اند.

این بازی خطرناک علاوه بر پایمال کردن قوانین و حقوق شهروندی ساکنان و اهالی منطقه، باعث برهم زدن آرامش و امنیت روانی شهروندان شده و گاهی نیز باعث ایجاد تصادفات منجر به فوت سرنشینان و عابران پیاده می شود. نبود پل عابر پیاده، دوربین کنترل سرعت و عدم گشت شبانه ماموران راهنمایی و رانندگی در این بلوار باعث افزایش حوادث خونبار در این مسیر شده است.

یک شهروند آبادانی: در حادثه تصادف مادر همسرم در دم جان باخت و همسرم نیز به شدت مصدوم شد و تاکنون از چند ناحیه تحت جراحی قرار گرفته چرا که از ناحیه دست و لگن به شدت دچار شکستگی شده است.
پس از اعلام منع تردد شبانه از ساعت 21 الی 4 از سوی ستاد کرونا و کاهش تردد شهروندان در این منطقه، متاسفانه شاهد افزایش مسابقات شبانه خودروهای لوکس در بلوار آزادی هستیم. ساکنان منطقه امیرآباد آبادان با ابراز نگرانی از وقوع سوانح دلخراش رانندگی خواستار توجه بیشتر مسئولان به این منطقه و توقیف خودروهای متخلف هستند.

انجام حرکات نمایشی و کورس سرعت با وسایل نقلیه از جمله اقداماتی است که از سوی جوانها صورت می‌گیرد و متاسفانه گاهی به‌ دلیل از دست دادن کنترل خودرو و یا موتورسیکلت حوادث تلخ و جبران ناپذیری رخ می دهد از همین رو نظارت بر رانندگان این منطقه ضروری است که باید توسط پلیس راهور انجام شود.

ویراژ و صدای ترمزها خودروها مخل آسایش است

بنیامین خورشیدی که پنجشنبه گذشته خانم و مادر خانم اش قربانی همین سرعت های غیرمجاز در این بلوار شدند، گفت: حدودا 8 سال است در این منطقه زندگی می کنیم و در تمام طول این مدت به دلیل اینکه منزل‌مان در کنار بلوار است صدای ویراژ خودروها و ترمزها باعث سلب آسایش ما شده است.

خورشیدی به روز حادثه اشاره می‌کند و می‌گوید: غروب پنجشنبه گذشته هجدهم دی ماه همسرم به همراه مادرش به قصد پیاده روی از منزل خارج می شوند که خودروی پژو 405 با سرعت زیاد با آنها برخورد می کند. وی افزود: در این حادثه متاسفانه مادر همسرم در دم جان باخت و همسرم نیز به شدت مصدوم شد و در حال حاضر مدام تحت جراحی قرار دارد چرا که از ناحیه دست و لگن به شدت دچار شکستگی شده است.

او عنوان کرد: اگر راننده خودروی پژو 405 کمی احتیاط می‌کرد و سرعت مناسبی داشت امروز ما شاهد این اتقاقات تلخ نبودیم.

چرا دوربین نصب نمی کنند؟

خورشیدی ادامه داد: مسئولان شهرستان آبادان چرا در این اتوبان دوربین نصب نمی کنند که رانندگان خودروها با سرعت رانندگی نکنند و اگر تخلف کردند جریمه شوند و از وقوع اتفاقات و حوادث ناگوار جلوگیری شود.

مدیریت شهری چاره‌ای بیندیشد

او گفت: این اتوبان محل جولان جوانان آنهم با خودروها و موتورسیکلت شده و مسئولان شهری باید چاره ای بیاندیشند تا جان مردم قربانی هوس و هیجانات لحظه ای عده ای جوان کم تجربه و خام نشود. در یک دهه اخیر بارها حوادث مشابهی رخ داده و اگر مسئولان توجهی نکنند در آینده نه چندان دور نیز افراد دیگری قربانی این سهل انگاری‌ها خواهند شد.

خورشیدی اضافه کرد: پلیس راهور هم باید به این موضوع ورود کند و کنترل بیشتری نسبت به رانندگی افراد در این اتوبان داشته باشد. در تمامی این مسیر دوربین نصب کنند. این جاده داخل شهر است و مشکل شبکه و برق برای نصب دوربین ندارد.

سرعت کاه ایجاد کردیم

برای پیگیری موضوع با شهردار آبادان به گفت‌وگو نشستیم و چرایی این مشکل شهری را از زبان او جویا شدیم. وی گفت: بلوار آزادی "شهید یاسینی" تا فلکه فرودگاه مسیر طولانی چند کیلومتری است و میدان های مختلفی در طول مسیر قرار دارد و شورای ترافیک شهرستان سرعت کاه های بسیار زیاد و استانداردی در مسیر رفت و برگشت این اتوبان ایجاد کرده است.

رانندگی های غیرمجاز باعث تصادفات می شود

محمود رضا شیراز ی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از جوانان شهرستان شب ها به صورت نامتعارف و برای تفریح در این اتوبان چند کیلومتری بدون توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و سرعت کاه‌ها که کاملا مشخص شده باید از سرعت شان بکاهند در آن دور دور می‌کنند و باعث اتفاقات ناگوار می شوند. معمولا جوان‌ها با همان سرعت زیاد روی سرعت گیرها می روند که بعضا با انحراف خودرو یا موتورسیکلت شان همراه شده و باعث تصادف و اتفاقات غیرقابل پیش بینی می شوند.

او با بیان اینکه در 8 ماه اخیر خبری از تصادفات در این اتوبان نشنیده‌ام، گفت: در چند ماه اخیر خبری از تصادفات منجر به مرگ در اتوبان آزادی رخ نداده است.

شهردار آبادان تصریح کرد: برای کنترل حوادث و تصادفات در اتوبان آزادی باید سطح فرهنگ رانندگی در این مسیر ارتقا یابد. صدا و سیما در این باره باید اطلاع رسانی کند. آنچه که جزو وظایف شهرداری برای جلوگیری از حوادث تصادف در این اتوبان است تاکنون به صورت ایجاد سرعت کاه ها و نصب تابلوهای هشدار دهنده به رانندگان که به منطقه مسکونی نزدیک می‌شوید و باید سرعت خودرو را به 40 تا 60 کیلومتر کاهش دهند، انجام شده است.

سخنگوی شورای شهر آبادان: بین شورای شهر و منطقه آزاد نیز مصوبات و تفاهم نامه هایی برای بهبودی شرایط اتوبان آزادی منعقد شد ولی متاسفانه به بهانه مشکلات مالی منطقه آزاد این مصوبات را تاکنون اجرایی نکرده است.
شیرازی افزود: این مسیر ترانزیتی دقیقا از فلکه فرودگاه بین‌المللی آبادان که مسیر ورودی خرمشهر آغاز می‌شود که این مسیر برای ما بسیار حیاتی و مهم است. به همین دلیل این مسیر و بلوار مورد توجه شهرداری است.

از سال 96 درخواست مجوز نصب مانیتورینگ داده‌ایم

سخنگوی‌شورای شهر آبادان نیز در این‌باره گفت:مشکلات اتوبان آزادی باید در شورای ترافیک شهرستان مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد. البته از سال 96 از منطقه آزاد درخواست مجوز نصب مانیتورینگ داده بودیم و اعضای شورای شهر نیز موافقت خود را با این پروژه اعلام کردند. جلساتی نیز در این باره با مسئول آی. تی منطقه آزاد داشتیم.

منطقه آزاد اروند تاکنون مصوبات را اجرایی نکرده است

حسن کمری عنوان کرد: بین شورای شهر و منطقه آزاد اروند نیز مصوبات و تفاهمنامه‌هایی برای بهبودی شرایط اتوبان آزادی منعقد شد ولی منطقه آزاد به بهانه مشکلات مالی این مصوبات را تاکنون اجرایی نکرده‌ است.

او اضافه کرد: هزینه‌های اتوبان آزادی با توجه به اعتبارات منطقه آزاد اروند ناچیز است ولی احتمالا در اولویت‌بندی‌ها به گونه‌ای است که فعلا اعتباری به آن تعلق نگرفته است. شرایط گمرک و تحریم ها در سال‌های اخیر بهانه ای شد که منطقه آزاد اروند اعلام کند نقدینگی نداریم و برخی از اعتبارات را اختصاص ندادند. با این همه نصب دوربین‌ها و چراغ‌های هشدار دهنده نیاز به اعتباراتی دارد که سازمان منطقه آزاد باید آنجا هزینه کند که تاکنون به تعهداتش در این زمینه عمل نکرده است.

رئیس راهنمایی و رانندگی شهرستان آبادان در مورد آمار کشته و زخمی‌های این مسیر پاسخگو نبود.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها