شرکت های صنعتی متهمان همیشگی آلودگی هوای قزوین/ وعده‌هایی که به ثمر نمی‌نشیند

با وجود مطرح شدن نام بسیاری از صنایع آلاینده محیط زیست در آلودگی هوای قزوین و وعده‌ مسئولان برای برخورد با مدیران آنها اما هنوز وعده‌ها در حد حرف باقی‌مانده است.

شرکت های صنعتی متهمان همیشگی آلودگی هوای قزوین/ وعده‌هایی که به ثمر نمی‌نشیند

نگاهی به وضعیت آلودگی هوا در استان قزوین و به ویژه شهرستان صنعتی آبیک که بارها از مرز هشدار گذشته و هوای استان را در وضعیت ناسالم و خطرناک قرار داده، نشان‌دهنده این است که وعده‌های مسئولان طی این سال‌ها حتی برای خودشان هم جدی نبوده و به جای پیشگیری از وقوع درست در هنگام اتفاق افتادن بحران به فکر حل و رفع مشکلات آن هستیم. وقتی مدیرکل مدیریت بحران استان هشدار 5 روزه آلوده بودن هوا برای گروه‌های حساس را صادر کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد که این وضعیت تا اواخر ‌ماه جاری ادامه پیدا کند. معضلی که بار دیگر مظونین همیشگی آلودگی هوای استان را به خاطر مردم آورد. اما متهم اصلی آلودگی هوای قزوین کیست؟

توزیع بنزین و گازوئیل غیراستاندارد در جایگاه‌های سوخت

با وجود اینکه این روزها همه انگشت اتهام را به سوی نیروگاه شهید رجایی گرفتند و مدیران آن را مسئول آلودگی هوای استان می‌دانند، اما مسئولان استان به ویژه مدیران سازمان محیط زیست اعتقاد دارند که خودروها سهم بیشتری در آلودگی هوای استان قزوین دارند.

در همین رابطه چندی پیش علی فرخزاد، معاون عمرانی استاندار قزوین در نشست کارگروه پیشگیری از گردوغبار و مقابله با آلودگی هوای استان قزوین سهم خودروها در آلودگی هوای استان قزوین و شهر آبیک را 50 درصد و سهم صنایع و معادن را 30 درصد عنوان کرده بود. موضوعی که البته مورد تایید سازمان حفاظت از محیط زیست هم قرار دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با تاکید بر نقش خودروها و سوخت غیراستاندارد در آلودگی هوای آبیک گفت: سوخت مصرفی خودروهای ما از استانداردهای روز جهان فاصله زیادی دارد و متاسفانه توزیع سوخت‌هایی بدون استاندارد یورو که 40 برابر سوخت‌های دارای استاندارد یورو آلایندگی دارند، وضعیت آلودگی هوا در استان قزوین را تشدید می‌کند.

مهران شنتیایی با اشاره به توزیع نشدن سوخت‌های دارای استاندارد یورو در جایگاه‌های توزیع سوخت خودروهای استان افزود: همچنین فقط درصدی از سوخت گازوئیل توزیع‌شده در ایستگاه‌های پمپ بنزین استان دارای استاندارد یورو هستند که همین مسئله آلودگی هوا در اثر فعالیت خودروهای سنگین و گازوئیل‌سوز را به دنبال دارد.

نیروگاه شهیدرجایی؛ متهم همیشگی

در حالی که نمی‌توان نقش خودروهای فرسوده و سوخت‌های غیراستاندارد را در آلودگی هوای استان و به ویژه شهر آبیک نادیده گرفت، اما آنچه این روزها بیش از همه عوامل آلوده‌کننده توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرده فعالیت صنایع آلاینده به ویژه نیروگاه برق شهید رجایی و کارخانه سیمان آبیک است.

استاندار قزوین با اشاره به مشکلات مازوت‌سوزی در نیروگاه برق شهید رجایی عنوان کرد: نیروگاه یادشده از 2 بخش سیکل بخار و سیکل ترکیبی تبدیل شده که بخش سیکل بخار آن به دلیل کمبود سمیه گاز طبیعی این نیروگاه در روزهای سرد سال با مازوت کار می‌کند که همین مازوت‌سوزی ذرات آلاینده زیادی را وارد هوای استان قزوین به ویژه شهر آبیک می‌کند.

هدایت‌الله جمالی‌پور با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته با مقام‌های وزات نیرو برای اختصاص سهمیه گاز بیشتر به این نیروگاه اضافه کرد:‌ درست است که نیروگاه شهید رجایی نقش مهمی در تامین برق کشور به ویژه استان‌های همسایه ما دارد؛ اما بین تولید برق و سلامت عمومی قطعاً سلامت باید در اولویت قرار بگیرد و تولید برق به قیمت آلوده کردن ریه‌های مردم کار انسانی‌ای نیست و باید دیر یا زود به استفاده از مازوت در نیروگاه شهید رجایی خاتمه داده شود.

مجبور به مازوت‌سوزی هستیم

از سوی دیگر، مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی قزوین با بیان اینکه مسئولان این نیروگاه نقشی در تعیین سهمیه گاز آن ندارند، گفت: میزان سهمیه گاز مصرفی نیروگاه شهید رجایی در روزهای زمستان از طریق وزارت نیرو و دیسپاچینگ ملی شرکت گاز ایران معین می‌شود.

علی فرهور با اشاره به تاثیر مخرب استفاده از مازوت در آسیب دیدن زیرساخت‌های نیروگاه تصریح کرد: استفاده از سوخت مازوت باعث می‌شود که هزینه تعمیرات تجهیزات نیروگاهی ما 2 برابر شود؛ اما کمبود گاز ما را مجبور به مازوت‌سوزی می‌کند.

وی با بیان اینکه سهمیه گاز طبیعی نیروگاه شهید رجایی را ما تعیین نمی‌کنیم، اضافه کرد: مقامات بالادستی ما این سهمیه را برای ما تعیین می‌کنند و با وجود اینکه استفاده از سوخت مازوت هزینه تعمیرات نیروگاهی ما را تا 2 برابر افزایش می‌دهد، اما به دلیل کمبود گاز در فصل سرما ناچار به استفاده از این سوخت هستیم.

سیمان آبیک؛ دور از نظارت مسئولان استان

اما یکی از متهمان همیشگی آلودگی‌های زیست‌محیطی در استان قزوین و استان قزوین، کارخانه سیمان آبیک است که با وجود قرارگرفتن در استان البرز، هر روزه گرد و غبار زیادی را راهی شهر آبیک و اطراف آن می‌کند. کارخانه‌ای که به گفته کارشناسان، جهت وزش باد و جریان هوا باعث می‌شود که تقریباً تمامی گرد و غبار آن به سمت شهرستان آبیک بیاید و هیچ تهدیدی از این نظر متوجه استان البرز نباشد. همین مسئله سبب شد که در سال 1392 این کارخانه سیمان از فهرست صنایع آلاینده استان همسایه حذف شود.

طی چند سال اخیر مدیران کارخانه به دفعات از روزآمد کردن و استانداردسازی خط تولید آن و استفاده از فیلترهای استاندارد و سازگار با محیط زیست خبر داده‌اند؛ اما در عمل آنچه دیده شده سرازیر شدن همیشگی گردوغبار به شهر آبیک است.

رئیس کارگروه هوای پاک استان قزوین جانمایی غلط مکان احداث کارخانه سیمان آبیک را یکی از علل اصلی آلودگی هوای این شهرستان دانست و گفت: متاسفانه با وجود اینکه کارخانه سیمان آبیک در کنار این شهرستان قرار گرفته و گرد‌وغبار خود را به سوی آبیکی‌ها روانه می‌کند، اما از نظر تقسیمات کشوری درون استان البرز قرار گرفته است.

علی فرخزاد افزود: همین مشکل برخورد مسئولان ارشد استان قزوین با مدیران این کارخانه برای آلودگی را عملاً ناممکن کرده و در این زمینه از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور طلب یاری کرده‌ایم که البته هنوز پاسخ روشنی در این خصوص به استان نداده‌اند.

درونمای مبهم رفع آلودگی هوا

با وجود آلوده بودن هوای استان قزوین در این روزها که عدم بارش باران و برف هم آن را تشدید کرده، مشاهدات نشان می‌دهد که مازوت‌سوزی همچنان در نیروگاه شهید رجایی ادامه دارد و موضوع جایگزین شدن این سوخت با گازوئیل همچنان اجرایی نشده است. بنابراین آنچه در مورد آینده آلودگی هوای قزوین گفتنی است، تنها برخی وعده‌های مسئولان و امید به نزول باران رحمت الهی برای پاک کردن هوای استان است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها