مدیریت سگ‌های ولگرد قشم نیازمند سرعت

با توجه به تولیدمثل بالا و افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در قشم، اجرای سریع برنامه‌های کنترل و مبارزه ضروری به نظر می‌رسد که در صورت اجرا نشدن آن، خطرات مختلفی برای ساکنان این جزیره به دنبال خواهد داشت.

مدیریت سگ‌های ولگرد قشم نیازمند سرعت

حمله سگ‌های ولگرد به انسان و ایجاد موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاهای قشم شده است که با توجه به ظرفیت گردشگری این جزیره، این معضل جان گردشگران و به خصوص کسانی که به صورت پیاده در جزیره گردش می‌کنند را در معرض خطر و آسیب قرار داده است.

هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که ممکن است از این حیوانات به انسان‌ها منتقل شود.

بر اساس اعلام شاهدان عینی چندی پیش در شهر درگهان یک جوان در مسیر منزل به محل کار خود مورد حمله چند قلاده سگ قرار گرفت.

بر اساس گفته مراجعان درمانگاه شهر درگهان، حوالی غروب نیز یک کودک خردسال به علت حمله سگ ولگرد به این مرکز درمانی مراجعه داشته است.

یکی از شهروندان قشم نیز در تماس با این خبرگزاری از وضعیت حضور سگ‌های ولگرد در شهر قشم اعلام نارضایتی کرد.

وی اعلام کرد که در حال پیاده روی در بلوار آزادگان شهر قشم در محاصره این سگ‌ها قرار گرفته است و اگر کمک دیگر شهروندان نبود، ممکن بود به اتفاقی دردناک تبدیل شود.حاکیست تعداد سگ‌های ولگرد در جزیره قشم به خصوص در اماکن تفریحی و مسکونی شهر قشم زیاد است و مسوولان باید برای آن چاره‌ای بیاندیشند.

۵۴ مورد حیوان گزیدگی در قشم ثبت شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم در این ارتباط گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۴ مورد حیوان‌گزیدگی در قشم گزارش شده، که با مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی و انجام واکسیناسیون از ابتلا به بیماری هاری پیشگیری شده است.

حمیدرضا بهزادی افزود: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که در خیلی از مناطق جهان شایع بوده و در ایران نیز یک اولویت مهم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در ایران میلیاردها ریال جهت درمان و پیشگیری از هاری هزینه می‌شود اما متاسفانه سالانه حدود ۱۰ مورد مرگ ناشی از هاری رخ می‌دهد.

بهزادی اظهارکرد: این بیماری از طریق گاز گرفتگی حیوانات مختلف ( خفاشان، گوشتخواران، علف خواران اهلی و وحشی ) به انسان انتقال پیدا می‌کند.

وی افزود: جوندگانی مانند موش خانگی، موش صحرایی و خرگوش قدرت انتقال بیماری هاری را ندارند ولی لازم است اقدامات لازم جهت انجام شستشو و واکسیناسیون (دیفتری و کزاز ) در افراد گزیده شده صورت گیرد .

مدیر شبکه بهداشت و درمان ادامه داد: هاری ۱۰۰ درصد کشنده و غیر قابل درمان است اما با مراجعه به موقع و انجام واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت امکان از نگهداری سگ در منزل خودداری شود و افرادی که حیواناتی را در محل زندگی خود نگهداری می‌کنند، باید مراقب سلامتی خود باشند و نسبت به تزریق واکسن‌های پیشگیری بیماری‌ها برای حیوان خود اقدام کنند.

مجوز فعالیت انجمن حمایت از حقوق حیوانات قشم به زودی صادر می‌شود

یکی از فعالان حقوق حیوانات در قشم گفت: در مراحل پایانی دریافت مجوز فعالیت انجمن حمایت از حقوق حیوانات در قشم هستیم و این مجوز تا ماه آینده صادر می‌شود.

امیر جمارانی افزود: با دریافت این مجوز فعالیت‌های حدود ۲۰۰ نفر از حامیان حیوانات در قشم ضابطه‌مند می‌شود.

وی ادامه داد: با قانونی شدن فعالیت این انجمن، امکان استفاده از امکانات و تجهیزات سازمان‌ها و ادارات نیز برای حمایت از حیوانات در قشم مهیا می‌شود.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: طرح جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌ها تنها طرح مطلوب و مناسب برای کنترل این حیوانات در شهرها به حساب می‌آید که در بسیاری از کشورها انجام شده و نتیجه مطلوبی را در پی داشته است.

وی این کار را انسانی و عقلانی توصیف کرد و اظهار کرد: با این روش پس از چندسال کاهش جمعیت این سگ‌ها را مشاهده می‌کنیم.

جمارانی تاکید کرد: در این طرح علاوه بر عقیم سازی، واکسن‌های انواع بیماری این حیوانات نیز تزریق می‌شود و این سگ‌ها دارای پلاک و شناسنامه می‌شوند.

وی افزود: با ایجاد انجمن حمایت از حقوق حیوانات امکان واگذاری سگ‌های موجود در این مرکز برای استفاده در خانواده‌ها، باغ و مزارع و حتی شرکت‌های صنعتی وجود دارد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: افرادی که نیازمند نگهداری این حیوانات هستند می‌توانند به جای پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید حیوان، با مراجعه به این مرکز علاوه بر دریافت آن، به این انجمن کمک کنند.

۶۷ واکسن هاری برای سگ‌های ولگرد تزریق شد

رییس اداره دامپزشکی شهرستان قشم گفت: با استفاده از سهمیه استان هرمزگان تاکنون ۶۷ قلاده سگ به صورت رایگان واکسن دریافت کردند و سه لیتر سم نیز برای ضدعفونی، انگل زدایی و نابودی حشرات به مرکز نگهداری تحیوانات حویل شد.

محمد صدیق ارم افزود: عقیم سازی 10 قلاده سگ نیز توسط بخش خصوصی انجام شد و ویزیت سگ‌های مرکز نگهداری حیوانات نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل نداشتن بودجه خاص برای کمک به مراکز حمایت از حیوانات، امکان کمک در پرداخت هزینه‌های این مرکز وجود ندارد.

جمع آوری سگ‌های ولگرد شهر قشم زمانبر است

شهردار قشم در این خصوص گفت: طبق نشست‌هایی که در فرمانداری قشم برگزار شد، زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به شهرداری قشم سپرده شده ولی این رویه فرآیندی زمانبر و نیازمند بررسی است.

سید مسعود آل عبایی افزود: هم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار برای این امر هستیم و امیدوار هستیم تا پایان ماه جاری(دیماه) این امر به نتیجه مطلوب ختم شود.

وی تاکید کرد: برای زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌ها نیازمند تعامل همه دستگاه‌های متولی امر هستیم و هماهنگی بین دستگاهی بیشتری را می‌طلبد.

شهردار قشم یادآور شد: اگر شهرداری جمع‌آوری این سگ‌ها را انجام دهد و در مرحله نگهداری یا عقیم سازی کاری انجام نشود، زحمات شهرداری بیهوده می‌شود.

اعزام پنج نیروی ثابت برای تکمیل مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: از ابتدای آذرماه پنج نیروی ثابت با امکانات مورد نیاز برای تکمیل مکان مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد جزیره قشم، اعزام شده‌اند.

فرج طهماسبی دیزج افزود: تاکنون یکهزار و ۲۰۰ متر مربع خاک ریزی جاده دسترسی به این مرکز توسط این مدیریت اجرا شده است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ متر مربع بتن ریزی کف محوطه نگهداری، هشت متر دیوار جدا کننده در ارتفاع ۲ متر و ایجاد ۲ استخر سه در چهار متری آب از اقدامات انجام شده از ابتدای آذرماه به شمار می‌رود.

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: تعامل با انجمن حامی حیوانات و کمک به فعالیت‌های عمرانی مرکز و همچنین پیگیری جلسات هماهنگی با شهرداری قشم برای رفع این مشکل از سایر اقدامات این مدیریت است.

اقدامات کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری به صورت هفتگی رصد می شود

فرماندار قشم گفت: فعالیت‌های کارگروه تخصصی حیوانات ناقل بیماری به انسان در در پایان هر هفته کنترل و ارزیابی می شود.

علیرضا نصری افزود: به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا کارگروه مذکور امسال سه جلسه تشکیل داده و موضوعات توسط دستگاه های مسوول بررسی و تصمیم گیری شده است.

وی ادامه داد: سگ‌ به عنوان شایع‌ترین حیوان ناقل بیماری و مستعد بروز ناامنی در شهرستان شناخته می‌شود و زنده‌گیری، نگهداری و عقیم سازی تنها راه کنترل ازدیاد جمعیت این حیوان است.

رییس کارگروه تخصصی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری شهرستان قشم تصریح کرد: اجرای مصوبات کارگروه مزبور مبنی بر زنده گیری و نگهداری سگ‌ها هزینه بالایی دارد.

وی افزود: در آخرین نشست این کارگروه، بر افزایش سرعت تعمیر و تجهیز مرکز نگهداری توسط مدیریت امور شهری سازمان و شهرداری تاکید شد.

نصری خاطرنشان کرد: فعالان حقوق حیوانات برای اجرای رسمی اقدامات خود و همچنین جذب همکاری دستگاه های مرتبط با مراجعه به سایت وزارت کشور یا حضور در فرمانداری و ارایه مدارک لازم، باید فعالیت خود را به صورت قانونی ثبت کنند.

به نظر می‌رسد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیازمند پیگیری مستمراست و همچنین به دلیل سرعت بالای زاد و ولد فراوان این حیوان، سرعت نیز یکی از عناصر مهم در اجرای مصوبات و انجام طرح‌هاست. امید می‌رود با تقسیم کار و همدلی موجود بین مسوولان معضل سگ‌های ولگرد در قشم به سامان برسد و این وجهه ناخوشایند از چهره جزیره‌ زیبایی ها زدوده شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها