رئیس مجمع نمایندگان خوزستان:

نفت مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام نداده است

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس گفت: مطالبه نکردن عوارض آلایندگی از نفت، خیانت در حق مردم خوزستان است و همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

نفت مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام نداده است

سید کریم حسینی اظهار کرد: در خصوص آلاینده‌هایی که در خوزستان داریم، سهم صنایع بر اساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه، ۶۵ درصد است؛ در مجمع نمایندگان استان نیز موضوع حق آلایندگی و مالیات ارزش افزوده (تولید و فروش نفت) را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت حق خوزستان از نفت آن اراده و باوری که باید وجود داشته باشد، در بین مسئولان نفتی کشور ندیدیم، افزود: با مدیران نفتی استان طرف نیستیم و طرف صحبت و مطالبه ما سیاست‌گذاران امور نفتی است که وزیر نفت و شاید هم شخص رئیس‌جمهور باشد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه وقتی صحبت از حق آلایندگی می‌شود آن را به سمت درصد فروش و کارمزد می‌برند، تصریح کرد: حق خوزستان از نفت از سوی مردم مطالبه می‌شود که اگر زیر پای ما این همه ثروت و ذخایر نفتی وجود دارد و هر از چند گاهی از یک میدان نفتی جدید نام می‌برند پس حقوق مردم این استان کجاست؟

حسینی با گلایه از اینکه هیچ‌وقت سوال «تأثیر نفت و ثروت در توسعه استان کجاست» پاسخ داده نمی‌شود، یادآور شد: عقب نگه داشته ترین استان در بین استان‌های کشور البته اگر مزاحم رتبه سیستان و بلوچستان نشویم، خوزستان است؛ استان دوم از نظر شاخص‌ها هستیم و این همه مشکلات برای استانی با چنین ثروتی اصلاً قابل‌قبول نیست.

وی با تعبیر خوزستان به استانی ثروتمند با مردم فقیر انتقاد کرد: این همه ثروت با این حجم فقر و بیکاری همخوانی ندارد؛ حتی در زمینه مسائل آموزشی، بهداشتی و درمانی اصلاً شاخص‌های قابل تعریفی نداریم.

قصور در استان

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با تأکید بر اینکه همه باید به دنبال حقوق استان باشیم و مدیران نفتی استان هم در کنار رسانه‌ها و نمایندگان این موضوع را مطالبه می‌کنند، گفت: مسئولان و دستگاه‌های اجرایی استان هم باید این حق را مطالبه کنند ولی متأسفانه در برخی از سطوح مدیریت اجرایی استان این موضوع را به اندازه کافی نمی‌بینیم و بلکه قصور هم دارند.

حسینی اضافه کرد: اکنون همه توپ‌ها را در میدان نماینده می‌اندازند ولی اگر همین قانون موجود را به درستی پیگیری می‌کردیم حقوقی که استان باید داشته باشد، قطعاً بیشتر از اینها است.

وی تشریح کرد: در بحث مواد قانونی موجود به صراحت گفته شده حق آلایندگی از فروش نفت و نفتی که استخراج زمانی مشمول ارزش افزوده می‌شود که به فرآورده تبدیل می‌شود و با این توجیه که در استان خوزستان این کار صورت نمی‌گیرد، ارزش افزوده‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد ولی این نفت به خودی خود استخراج یا و انتقال پیدا نمی‌کند و قطعاً دست‌هایی در این فرآیندها مؤثر است که این نفت به استان‌های دیگر می‌رود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد: خوزستان از بابت مالیات ارزش افزوده نفت هیچ سهمی ندارد؛ در بحث حق آلایندگی هم نیت قانون‌گذار این است که بابت هر فروشی باید حق آلایندگی پرداخت شود، شاید شرکت‌های بهره‌بردار در خوزستان فروشی ندارند بله ولی این سیاست‌ها باید در وزارت نفت اصلاح شود.

حسینی بیان کرد: اعتقاد داریم همین یک درصد از ۱۴.۵ درصد هم به شکل کامل وصول نمی‌کنیم و به همین دلیل است که تأثیر این درصدها و حق‌ها را در بودجه و یا توسعه استان نمی‌بینیم؛ نمایندگان مجلس باید حتماً پیگیر باشند که در بودجه این حق را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مادامی که خوزستان نتواند به این حقوق مسلم برسد نباید انتظار داشت که مشکلاتش با این بودجه‌های عادی سالیانه حل و یاعقب ماندگی‌های آن جبران و به توسعه برسد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان خبر داد: ۸۹ درصد از بودجه ۱۴۰۰ به بودجه جاری اختصاص پیدا کرده و ۱۱ درصد بودجه عمرانی است؛ این اعداد هم به پول تبدیل نمی‌شوند که بگوییم تأثیرگذار باشد، شاید بودجه اختصاص پیدا کند ولی ۲۰ درصد آن را تخصیص بدهند.

حسینی با اشاره به اینکه با این اعداد و ارقام به جایی نمی‌رسیم و خواسته ما این است که درصد و سهم خوزستان از نفت طی یک درآمدها و اعداد مشخص پرداخت شود، طرح سوال کرد: چه زمانی چهار درصد مسئولیت‌های اجتماعی به استان می‌رسد وقتی برای قراردادها صورت وضعیت ارائه شود؟ این چهار درصد باید از اعتبار این قراردادها پرداخت شود وگرنه نمی‌توان برای پرداخت این حق تا ارائه صورت وضعیت دست روی دست گذاشت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نفت در مسئله زیرساختی ضعیف است ولی یک زمانی حتی برای توسعه راه‌ها خوب عمل می‌کرد که متأسفانه اکنون به آن شکل ورود نمی‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان انتقاد کرد: وزیر نفت اعتبارات اندک را کنار گذاشته تا مبالغ خیلی ناچیز را درست موقع طرح سوال اختصاص دهد و رأی اعتماد بگیرد ولی در این دوره از مجلس تا حالا حداکثر تلاشمان این بود که تعاملات این‌چنینی با وزرا نداشته باشیم؛ این مبالغ اندک هیچ ارزشی ندارد که منت خدمت وزیر نفت را بر دوش مردم خوزستان داشته باشیم.

حسینی در ادامه گفت: اگر به دنبال ارائه خدمت واقعی و جبران عقب‌ماندگی‌های استان هستیم، حتماً باید به سمت حصول حق آلایندگی‌ها و مالیات بر ارزش افزوده نفت باشیم که این مهم را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه عدم مطالبه این حق خیانت به مردم خوزستان است، بیان کرد: همکاری همه‌جانبه رسانه‌ها، مدیران نفتی استان به عنوان کارشناس امر، مسئولان مجری مالیاتی استان و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی را خواستار هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در پایان یادآور شد: در سفر رئیس مجلس به خوزستان یک تفاهم‌هایی با وزارت نفت داشتیم ولی تاکنون حتی تعهدی که خود نفت در زمینه چهار درصد مسئولیت‌های اجتماعی داده را هم انجام نداده است.



74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها