۵۱۱ هکتار بافت فرسوده در شهر زنجان شناسایی شده است

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به زلزله‌خیز بودن کشور گفت: ۵۱۱ هکتار بافت فرسوده در شهر زنجان شناسایی شده است.

۵۱۱ هکتار بافت فرسوده در شهر زنجان شناسایی شده است

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از زنجان، صفی‌الله کرامتی شامگاه سه‌شنبه در نشست تخصصی تحلیلی زلزله‌های اخیر کشور به زلزله‌خیز بودن ایران اشاره و اظهار داشت: در استان زنجان نیز تاکنون 18 نوع آسیب تجربه شده که نیاز است نسبت به آموزش همگانی در رابطه این آسیب‌ها اقدام شود.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه‌های ایمنی در برابر زلزله گفت: متاسفانه استقبال مردم با وجود اینکه روزانه چهار ساعت این نمایشگاه دایر است، خیلی کمرنگ است.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان خاطرنشان کرد: 511 هکتار بافت فرسوده در شهر زنجان وجود دارد که حتی برخی مناطق مسکونی در شهر زنجان توان تحمل زلزله 5 ریشتری را ندارد.

وی به لزوم آموزش مردم توسط سمن‌ها تاکید و عنوان کرد: ابتدا باید دانش چگونگی رفتار در زمان زلزله به مردم آموخته شود تا مردم بتوانند به درستی بایکدیگر رفتار کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه بعد از سال 42 تاکنون پنج زلزله بزرگ در کشور اتفاق افتاده است، گفت: این زلزله‌ها آسیب‌های جدی را به مردم وارد کرده است ولی با تجاربی که از زلزله‌های گذشته به دست آمده توانستیم تصمیمات خوبی در زلزله کرمانشاه گرفته بگیریم.

وی تصریح کرد: در روز اول 70 نفر نیروی امدادی از استان زنجان به کرمانشاه اعزام شدند و پس از آن بالگرد و ماشین‌آلات به منطقه اعزام شدند.

سجاد خدایی، سخنگوی شورای شهر زنجان در ادامه جلسه با ابراز تاسف از اینکه در 30 سال گذشته 60 درصد تلفات جانی در کشور ناشی از زلزله بوده است، گفت: این رویدادها نشان می‌دهد که ما چقدر باید به مدیریت بحران، ایمن‌سازی قبل و بعد از حادثه و سایر موارد ایمنی بها بدهیم.

وی افزود: در مدیریت بحران عملیاتی بسیاری از مولفه‌های شهری از جمله بافت شهری، نوع بافت، شبکه‌های ارتباطی در کاهش آسیب‌های طبیعی و غیرطبیعی موثر هستند.

سخنگوی شورای شهر زنجان با اشاره به گران بودن و زمان‌بر بودن احیای بافت فرسوده شهری گفت: باید برنامه‌هایی کاربردی، واقع‌بینانه و عملیاتی برنامه‌ریزی شود چرا که رخدادهای کوچک در صورت بی‌برنامگی به فاجعه تبدیل می‌شود.

خدایی با تاکید بر آمادگی هر چه بیشتر در برابر حوادث طبیعی گفت: متاسفانه عدم آمادگی در رخدادها و حوادث فاجعه ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش جامعه هدف مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: با فرهنگ‌سازی و آموزش صبر در بحران‌ها، فرآیند امداد و نجات موفق خواهد بود.

وی به لزوم جانمایی اسکان اضطراری در نقاط مختلف شهر تاکید کرد و افزود: در ایجاد اسکان‌ها باید به شاخص‌هایی همانند مکان‌یابی، امداد و نجات، مراکز توزیع آب، برق، گاز، مراکز عرضه سوخت و مراکز درمانی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها