محکومیت تعداد زیادی از مسؤولان دولتی به‌خاطر تخلفات انتخاباتی/ حصر سران فتنه ناقص قانون اساسی نیست/ شورای نگهبان هوای مردم را دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اخیرا قوه قضاییه گزارشی برای ما ارسال کرده که تعداد زیادی از مسؤولان دولتی و مقامات اجرایی محکومیت گرفتند.

محکومیت تعداد زیادی از مسؤولان دولتی به‌خاطر تخلفات انتخاباتی/ حصر سران فتنه ناقص قانون اساسی نیست/ شورای نگهبان هوای مردم را دارد

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس استان تهران، عباسعلی کدخدایی بعد از ظهر امروز در حاشیه حضور در مراسم گرامیداشت حماسه نهم دی ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در گفت‌وگویی با خبرنگاران فارس به برخی سؤالات پاسخ داد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

* شورای نگهبان در سال 1388 و جریان فتنه این سال چه نقشی داشت؟

کدخدایی: در سال 88 هجمه‌های بسیاری به شورای نگهبان بود؛ این شورا فقط درصدد این بود که از آرا و حقوق مردم دفاع کند؛ معتقد هستیم که انتخابات 88 سالم و صحیح بود.

بنابراین هم آن موقع و هم بعد از آن از آرای مردم دفاع کردیم؛ طبیعتاً تا زمانی که تخلف عمده‌ای صورت نگرفته باشد، شورای نگهبان نمی‌تواند بی‌جهت رأی مردم را ابطال کند.

*نظر شما در خصوص صحبت محمود صادقی نماینده مجلس مبنی بر اینکه مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است، چیست؟

کدخدایی: حرفی است که وی بیان کرده و خودش نماینده این دوره است و باید پاسخ‌ دهد اما شورای نگهبان وظایف قانونی دارد که بر اساس آن عمل می‌کند.

شورای نگهبان چه در حوزه نظارت بر صلاحیت داوطلبان و چه نظارت بر برگزاری انتخابات به استناد قانون اصل 99 تکلیف قانونی دارد؛ در چارچوب قانونی اگر کسی اعتراض دارد، می‌تواند مطرح کند و شورای نگهبان نیز آماده شنیدن نقدها و شکوائیه‌هاست.

*سخنگوی دولت امروز اعلام کرد که هوای مردم را داریم، شورای نگهبان چقدر هوای مردم را دارد؟

کدخدایی: شورای نگهبان در اظهارنظرهایی که نسبت به مصوبات مجلس دارد در این جهت دقت لازم را دارد تا حقوق مردم تضییع نشود و اگر نسبت به مصوبات مجلس بررسی داشته باشیم که در حوزه حقوق مردم است، خواهیم دید که تعداد زیادی از آنها مخالفت شورای نگهبان شده به جهت اینکه حقوق مردم به‌خوبی در نظر گرفته نشده است.

*اگر افزایش نرخ بنزین در مجلس تصویب شود، شورای نگهبان تصویب می‌کند؟

کدخدایی: در حوزه‌های اقتصادی یا فنی نظرات کارشناسی دولت و مجلس در ابتدا محل تأمل است و ملاک قرار می‌گیرد؛ شورای نگهبان در حوزه تخصصی ورود پیدا نمی‌کند؛ مگر اینکه از جهتی با قانون اساسی یا با سیاست‌های کلی نظام مغایرت داشته باشد؛ صرف کاهش یا افزایش این موارد مطلبی نیست که شورای نگهبان قانوناً تکلیفی را بر عهده داشته باشد.

* در خصوص تخلفات انتخاباتی بررسی‌ها به کجا رسید؟

کدخدایی: دبیر شورای نگهبان صحبت‌های بسیاری داشتند و مطالبی را مطرح کردند اما در حوزه انتخابات تخلفاتی وجود دارد که بر سرنوشت انتخابات تأثیرگذار نیست، البته باید به این موضوع رسیدگی شود و متخلف مجازات شود و در همه انتخابات به‌خصوص انتخابات امسال هم این روال وجود داشته است.

اخیرا قوه قضاییه گزارشی برای ما ارسال کرده که تعداد زیادی از مسؤولان دولتی و مقامات اجرایی محکومیت گرفتند و طبیعتاً عده‌ای نیز تبرئه شدند.

به تخلفات انتخابات اخیر رسیدگی شده اما اینکه تخلفی باشد که سرنوشت انتخابات را تغییر دهد به این نتیجه نرسیدیم که تخلف عمده‌ای صورت گرفته باشد تا انتخابات را ابطال کنیم.

*از نظر درجه اعتبار، مصوبات شورای امنیت ملی از قانون اساسی بالاتر است؟

کدخدایی: شورای امنیت ملی مرجعی است که در حوزه‌های سه‌گانه می‌تواند تصمیم‌گیری کند؛ مصوبات شورای امنیت ملی در این سه حوزه معتبر است و لازم نیست که آنها را طبقه‌بندی کنیم و قانون اساسی مسائل را مشخص کرده است‌.

مراجعی که قانون اساسی همچون مجلس، شورای امنیت ملی و مجلس خبرگان رهبری مشخص کرده در حوزه‌های خود صلاحیت تصویب مصوباتی دارند که در چهارچوب قانون اصل 176 معتبر است.

*آیا دستور حصر عوامل فتنه 88 نقض قانون اساسی نیست؟

کدخدایی: قطعاً نیست، چراکه شورای امنیت ملی در چارچوب وظایف قانونی خود تصمیم گرفته است و این موضوع در چارچوب قانون اعتبار دارد.

*با حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا توسط شورای نگهبان مخالفت شد. چرا در دوره‌های گذشته این قانون اجرا نشده است؟

کدخدایی: در شورای نگهبان این موضوع بررسی و اعلام نتیجه شد؛ در این خصوص، مصوبه با ایراد شورای نگهبان مواجه و به مجلس نیز اعلام شد؛ تبصره ماده 26 قانون تشکیلات را اعضای شورای نگهبان استنباط بر این نداشتند که این به مفهوم داشتن مجوز برای حضور اقلیت‌ها در مناطقی که اکثریت آنها هستند، است.

در عمل در یک حوزه انتخابیه این کار انجام شده بود، یعنی در جایی که اکثریت مسلمان بودند، نماینده اقلیت انتخاب شده بود، فقهای شورای نگهبان نظر خود را صراحتاً با توجه به آن تبصره اعلام کردند‌.

*اگر مجلس در این خصوص پافشاری کند، چه می‌شود؟

کدخدایی: اگر مجلس پافشاری کند، طبق نظام قانون‌گذاری این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح خواهد شد و ما تابع تصمیم این مجمع هستیم.

*در انتخابات شوراها، مسؤولیت نظارت با مجلس است. آیا کسانی که وظیفه نظارت دارند، می‌توانند افرادی که تأیید صلاحیت شدند و مردم به آنها رأی داده‌اند را بدون اعلام نظر شفاف حذف کنند؟

کدخدایی: هر نهاد نظارتی مثل شورای نگهبان و نمایندگان مجلس که در انتخابات شوراها نظارت دارند، باید وظایف خود را بر اساس قانون انجام دهند و اگر خلاف قانون باشد، مراجع قانونی می‌توانند ورود پیدا کنند.

در بحث انتخابات شوراها، پیش‌بینی شده که از نظارت هیأت نظارت بر انتخابات می‌توان به دیوان عدالت شکایت کرد، بنابراین هر مرحله نظارتی راهکارهای اعتراض و اعلام نظر نسبت به آن مصوبه پیش‌بینی شده است.

*در بحث تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات، چطور می‌شود فردی که مدیر و مدبر بودن آن مشخص است، تأیید نمی‌شود و افراد دیگری به تأیید شورای نگهبان می‌رسند؟

کدخدایی: شرایطی که در اصل 115 وجود دارد، اعلام می‌کنیم بر اساس این شرایط فردی صلاحیت شرکت در انتخابات دارد یا خیر؛ نکته مهم این است که نهایت در شورای نگهبان رأی‌گیری می‌شود؛ اگر کسی هفت رأی یا بیشتر مثبت داشته باشد به‌منزله تأیید است و اگر کمتر از این باشد، تأیید صلاحیت نخواهد شد.

در بحث صلاحیت شرایط و موانعی وجود دارد؛ شرایط مثلاً مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد و موانع محکومیت کیفری نداشته باشند؛ ممکن کسانی که شرایط مدیر و مدبر را داشته باشند اما از این موانع نیز وجود داشته باشد.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها