مدیرعامل برق اردبیل بر مصرف بهینه برق در استان تاکید کرد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با بیان اینکه مدیریت و مصرف بهینه برق در فصل سرما و زمستان در این استان ضروری است از شهروندان خواست تا در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

مدیرعامل برق اردبیل بر مصرف بهینه برق در استان تاکید کرد

حسین قدیمی افزود: امسال علاوه بر برودت و سرمای زمستانی، شیوع ویروس کرونا در جامعه و باور مردم به اینکه جریان هوا در خانه و مکان‌های سربسته باعث کاهش آلودگی به این ویروس می‌شود، موجب افزایش مصرف همزمان گاز و برق شده است.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف گاز و کاهش فشار آن در فصل زمستان تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده و به همین دلیل هم توان تولید برق با کاهش مواجه شده است، اظهار کرد: افزایش همزمان مصرف برق هم در این وضعیت فشار زیادی به شبکه برق و گاز وارد کرده است.

قدیمی بیان کرد: در فصل زمستان مصرف گاز به خاطر سرما چند برابر دیگر فصول سال شده و به همین خاطر تامین سوخت نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شده و تولید برق هم کاهش می‌یابد و در این میان اگر افزایش مصرف برق هم رقم بخورد، وضعیت بغرنج شده و راهکار حل این مشکل خاموشی و یا صرفه جویی در مصرف برق است.

وی با اشاره به اینکه اردبیل حدود سه برابر مقدار مصرف خود برق تولید می‌کند، اضافه کرد: مابقی تولید واریز شبکه سراسری می‌شود تا برق مورد نیاز سایر هموطنان در کشور تامین گردد.

قدیمی ادامه داد: مصرف برق استان در تابستان ۴۲۰ مگاوات و در زمستان ۳۳۰ مگاوات است، اما شرکت توزیع نیروی برق به علت تولید پیوسته، عدم امکان ذخیره‌سازی انرژی برق و متغیر بودن تقاضا ناچار به مدیریت مصرف است.

مشکل تامین برق استان اردبیل با کاهش مصرف ۱۰ درصدی مشترکان برطرف می‌شود

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و افزایش مصرف گاز و محدودیت تامین سوخت نیروگاه‌‎ها، ضرورت دارد برای پیشگیری از قطع برق و خاموشی‌های ناشی از کمبود گازرسانی به نیروگاه‌های تولید برق، مشترکان نسبت به کاهش دست‌کم ۱۰ درصد مصرف برق و گاز همکاری کنند.

قدیمی افزود: امسال در فصل زمستان در صورتی که مشترکان ۱۰ درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند، مشکلی بابت تامین برق استان وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم مدیریت مصرف از سوی مردم شرکت توزیع برق مجبور به اعمال محدویت مصرف برق خواهد شد، اظهار کرد: اگر مشترکین ۱۰ درصد از مصرف برق را کاهش دهند، امسال در فصل زمستان مثل سنوات گذشته شاهد خاموشی در هیچ نقطه از استان نخواهیم بود.

او بیان کرد: مصرف‌کنندگان باید با صرفه جویی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف شرکت توزیع برق استان را در ارائه خدمات مطلوب‌تر و جلوگیری از خاموشی‌های ناخواسته یاری کنند.

قدیمی اضافه کرد: برای همین شرکت توزیع نیروی برق اقدام به برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف از جمله انعقاد قرار داد با واحد های تولیدی و صنعتی بزرگ و فعال استان در زمان اوج پیک بار در فصل زمستان جهت کاهش مصرف کرده تا مشترکین مشکلاتی مانند خاموشی برق نداشته باشند.

پاداش خوش مصرفی برق در زمستان ادامه دارد

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: پرداخت پاداش و بسته‌های تشویقی به مشترکین کم مصرف در این استان در فصل زمستان مانند دوران اوج پیک بار در تابستان ادامه دارد.

قدیمی افزود: در راستای سیاست های تشویقی شرکت توانیر در کل کشور به مشترکین صنعتی، کشاورزی و خانگی استان اردبیل که در مصرف برق در فصل زمستان صرفه جویی کنند، پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: این شرکت تاکنون برای مدیریت و مصرف بهینه برق در فصل زمستان سال جاری با ۳۰ مشترک بزرگ تولیدی و صنعتی استان تفاهنامه همکاری امضاء کرده و متناسب با همکاری آنها بسته های تشویقی و پاداش دریافت خواهند کرد.

او بیان کرد: برای جلوگیری از خاموشی های ناخواسته در فصل زمستان ۵۰ مگاوات ساعت برای مشترکین صنعتی، ۵۰ مگاوات ساعت برای روشنایی معابر داخل شهری و برون شهری، ۲۰ مگاوات ساعت برای مشترکین کشاورزی و ۲۰ مگاوات ساعت برای مشترکین خانگی استان اردبیل در شبانه روز تعدیل در نظر گرفته شده است.

قدیمی با اشاره به برگزاری مانور تعمیرات و بهینه سازی شبکه برق استان اردبیل با رویکرد تعدیل روشنایی معابر همزمان با سراسر کشور در سال جاری اضافه کرد: تعدیل پنج مگاوات توان با یک درمیان کردن ۲۷ هزار و ۴۰۰ چراغ معابر اصلی از جمله ثمرات این مانور بود.

وی هدف از برگزاری این مانور را تعدیل میزان مصرف روشنایی معابر، بهبود سطح ولتاژ مشترکان، افزایش تاب آوری شبکه، بازآرایی و بهینه نمودن شبکه موجود، کاهش طول شبکه فشار ضعیف، کاهش تلفات انرژی و افزایش رضایتمندی مشترکان عنوان کرد.

صرفه جویی به معنای کاهش رفاه جامعه نیست

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: صرفه جویی، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف برق به معنای مصرف نکردن و کاهش رفاه جامعه نیست بلکه صحیح مصرف نمودن و کاربرد منطقی و خردمندانه از انرژی الکتریکی است.

وی با اشاره به پاره‌ای از راهکارها برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در فصول سرد سال افزود: بهره‌گیری از نور خورشید در طول روز، خاموش کردن لامپ‌های اضافی در منازل و اداره ، استفاده از لوازم خانگی با برچسب مصرف انرژی A، استفاده از لباسهای گرم و مناسب در زمستان و استفاده از پرده‌های ضخیم برای جلوگیری از خروج هوای گرم از محیط می‌تواند تا حدی زیادی در مصرف بهینه انرژی در فصل سرد سال موثر باشد.

قدیمی اظهار کرد: استفاده از مولدهای خود تامین، کنترل میزان مصرف برق ادارات و دستگاه های اجرایی، خاموش کردن دستگاه های گرمایشی و روشنایی پس از اتمام وقت اداری، خاموش کردن روشنایی محوطه ساختمان های اداری و مراکز آموزشی، کاهش روشنایی فضاهای عمومی مانند پارکینگ و راهرو و خاموش کردن لامپ های اضافی و روشنایی اتاق ها پس از ترک آن را از جمله راهکارهای کاهش مصرف برق است.

وی حذف لامپ‌های رشته‌ای، استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف به همراه خاموش کردن لامپ‌های اضافه و همچنین تغییر زمان استفاده از جارو برقی، اتو و ماشین لباس‌شویی و ظرفشویی به ساعات غیر پیک بار را از جمله توصیه‌های مهم برای شهروندان عنوان کرد.

وی بیانکرد: از جمله اقداماتی که به صرفه جویی، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت آن کمک می‌کند استفاده از سیستم روشنایی با بازده بالا ، بکارگیری تجهیزات خانگی و ساختمانی با بازده بالا، بکارگیری کابل‌ها با تلفات کمتر و بکارگیری موتورهای الکتریکی و تجهیزات با بازده بالا می‌باشد.

او استفاده از نور طبیعی در روز و روشنایی موضعی برای اهداف خاص، خاموش کردن لوازم مصرف‌کننده انرژی مانند رایانه، مانیتور، چاپکر، اسکنر و نمابر به هنگام خروج و پایان وقت اداری و عدم استفاده از هیتر و بخاری برقی، سماور برقی و وسایل الکتریکی حرارت‌زا را از دیگر اقدامات شهروندان برای مدیریت مصرف در زمان اوج پیک بار ذکر کرد.

وی اضافه ‌کرد: کاهش هزینه تولید برق، بهبود ضریب بار، به تعویق انداختن احداث نیروگاه‌های جدید موردنیاز، کاهش هزینه برق مصرفی در صنایع ناشی از کنترل بار در زمان اوج مصرف ، کاهش هزینه‌های مرتبط با تولیدکنندگان در صنایع و کاهش قیمت تمام شده کالا به منظور ایجاد سیاست‌های مناسب در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی از جمله مزایای مدیریت مناسب مصرف برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با اشاره به اینکه مدیریت مصرف انرژی و برق کاهش هزینه تولید را به دنبال دارد، گفت: هزینه کمتر با استفاده بهینه برق امکان‌پذیر است.

قدیمی افزود: مصرف بی‌رویه برق در واقع اتلاف انرژی و هدر رفت سرمایه کشور است و همه باید تلاش کنند با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از این نعمت خدادادی استفاده درست و بهینه شود تا سرمایه کشور هدر نرود.

وی با اشاره به افزایش مصرف انرژی به دلیل کاهش دمای هوا خواستار همکاری بیش از پیش مشترکان با خدمت گزاران خود در بخش تامین انرژی برق با رعایت اصول بهره وری انرژی و جلوگیری از مصارف مازاد شد و اظهار کرد:

برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در این فصل بهترین و اقتصادی‌ترین روش صرفه جویی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها