پیامدهای طرح ناتمام فاضلاب در سربیشه

طرح احداث شبکه فاضلاب سربیشه در خراسان جنوبی با گذشت ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی هنوز تکمیل نشده و با توجه به روان شدن فاضلاب در معابر شهر و ایجاد مسائل بهداشتی، تکمیل این طرح از خواسته‌های مردم است.

پیامدهای طرح ناتمام فاضلاب در سربیشه

موقعیت خاص اقلیمی و واقع شدن شهرستان مرزی سربیشه در دامنه کوه و زمین سنگلاخی سبب شده است تا یکی از مطالبه‌ها و خواسته‌های مردم این منطقه، اجرای هرچه سریعتر طرح فاضلاب باشد.

در وضعیت فعلی با رهاسازی فاضلاب خانه‌ها در کوچه‌ پس کوچه‌ها و کانال‌های شهرداری مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای مردم به وجود آمده است و بهداشت محیط سربیشه را در این وضعیت کرونایی بیش از دیگر مواقع به مخاطره انداخته است.

با توجه به اینکه سربیشه از جمله سردترین شهرهای خراسان جنوبی است در فصل سرما رهاسازی فاضلاب در کانال‌های شهرداری و کوچه‌ها باعث یخ‌زدگی معابر می‌شود و با گرم شدن هوا شهروندان شاهد تشدید بوی ناشی از رهاسازی فاضلاب در کوچه‌ها و مسیر رودخانه هستند.

البته تذکرات زیادی از سوی شهرداری و ماموران بهداشت محیط سربیشه به مردم درخصوص خودداری از رهاسازی فاضلاب در کوچه‌ها و معابر شهر داده شده که تاکنون چاره ساز نبود و مردم اذعان دارند که حفر چاه جذبی در زمین‌های سنگلاخی سخت و نشدنی است و آنان از روی اجبار به رهاسازی پساب فاضلاب در کوچه‌ها و معابر این شهر اقدام می‌کنند.

اکنون از طرح ۵۵ کیلومتری شبکه فاضلاب سربیشه فقط ۱۱ کیلومتر باقی‌مانده و حدود ۹۰ درصد شبکه داخلی آن عملیاتی شده است اما به دلیل طولانی شدن پروژه، در برخی نقاط احتمال فرسودگی لوله‌ها هم وجود دارد.

شورای اسلامی شهر سربیشه در سفر وزیر نیرو به این شهرستان در خرداد امسال، عملیاتی شدن این مطالبه مردمی را از «رضا اردکانیان» خواستار شدند و براساس نامه‌ای که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در مرداد برای آنها ارسال کرده است تا پایان امسال عملیات اجرایی پروژه تصفیه‌خانه سربیشه آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی چندی پیش گفت: خط اصلی شبکه فاضلاب سربیشه ۹۸ درصد و شبکه‌های فرعی بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تخصیص اعتبار، احداث شبکه در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

حسین امامی افزود: درخصوص تصفیه خانه فاضلاب سربیشه قراردادی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی بسته شده و با توجه مذاکرات صورت گرفته عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر امسال آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ طرح فاضلاب سربیشه به اتمام و سرانجام مناسبی برسد.

عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب به‌زودی آغاز می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار سربیشه گفت: براساس قولی که امسال شرکت آب و فاضلاب داده است در سال جاری شبکه داخلی فاضلاب شهر سربیشه تکمیل و عملیات اجرایی تصفیه‌خانه این طرح آغاز خواهد شد.

غلامرضا فراشی افزود: یکی از علل تاخیر در این پروژه کمبود اعتبار است که باعث شده روند اجرا چند سال به طول انجامد.

وی با بیان اینکه بافت زمین سربیشه سنگلاخی و کندن چاه خانگی سخت است گفت: امید است با تسریع در اجرای این طرح ملی مشکل چندین ساله شهروندان حل شود.

معاون فرماندار سربیشه گفت: به دلیل در دست اجرا بودن شبکه‌های داخلی فاضلاب سربیشه چند سال است که آسفالت معابر شهر متوقف و این موضوع باعث گلایه‌مندی مردم شده است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح‌های فاضلاب به دلیل تنظیم شیب ارتفاع سخت‌، حساس‌ و زمان‌بر است اما رهاسازی پساب خانگی در سطح شهر هم مسائل و مشکلات بهداشتی را در پی دارد که باید در روند اجرای این طرح در راستای رفاه شهروندان تسریع شود.

مدیر آب و فاضلاب سربیشه نیز گفت: از مجموع طرح ۵۵ کیلومتری شبکه توزیع فاضلاب سربیشه ۱۱ کیلومتر باقی مانده و زمین برای احداث تصفیه‌خانه نیز تملک شده است.

اسدالله سمیعی با بیان این که تا پایان امسال طرح احداث تصفیه‌خانه سربیشه تحویل پیمانکار می‌شود افزود: براساس برآوردهایی که در گذشته انجام شده، برای احداث تصفیه‌خانه سربیشه ۱۳ میلیارد تومان نیاز است.

وی اظهار داشت: در زمینه اجرای شبکه‌های فاضلاب سه میلیارد تومان دیون به پیمانکار داریم و ۱۵ میلیارد تومان نیز برای اتمام ۱۱ کیلومتر شبکه باقی‌مانده نیاز است.

وی نیز مشکلی اصلی تاخیر در اجرای طرح فاضلاب سربیشه را کمبود اعتبارات دانست و گفت: به دلیل کمبود اعتبار اجرای طرح از اوایل سال گذشته متوقف شده است.

مشکلات طرح ناتمام برای شهروندان

شهردار سربیشه گفت: تکمیل نشدن طرح فاضلاب سربیشه مشکلات مختلفی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

حسین زینلی افزود: کانال‌هایی که شهرداری آنها را برای دفع آب‌های باران احداث کرده است، اکنون اکثر شهروندان پساب منازل خود را در داخل کانال‌ها رهاسازی می‌کنند.

وی بیان کرد: شهر سربیشه روی سنگ بستر قرار گرفته و امکان دفع فاضلاب وجود ندارد لذا رهاسازی پساب منازل باعث مشکلاتی از جمله یخ‌زدگی معابر در فصل زمستان و بوی فاضلاب در فصل تابستان می‌شود.

شهردار سربیشه گفت: مشکلات مردم در فضل تابستان با توجه به بوی بد فاضلاب بیشتر می‌شود.

وی خواستار تکمیل هرچه سریعتر طرح فاضلاب شهر از سوی شرکت آب و فاضلاب شد تا مشکل چندین ساله مردم رفع شود.

زینلی اظهار داشت: از لحاظ قانونی هم با برخی شهروندان برخورد کردیم که متاسفانه به دلیل سنگلاخی بودن بستر و زمین شهر سربیشه، کندن چاه برای مردم مشکل است.

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه از شروع طرح فاضلاب سربیشه می‌گذرد گفت: در مقاطعی نیز این طرح به دلیل تزریق اعتبار پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و در برخی از سال‌ها حرکت آن به دلیل تامین نشدن منابع مورد نیاز لاک‌پشتی بوده است.

شهردار سربیشه افزود: به خاطر اینکه حدود ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح می‌گذرد به گفته کارشناسان در برخی نقاط که زود لوله‌گذاری شده است، احتمال فرسودگی لوله‌های فاضلاب وجود دارد.

وی عنوان کرد: در گذشته مشکلی دیگری که وجود داشت متاسفانه برخی کشاورزان از پساب شهر در زمینه کشاورزی استفاده می‌کردند که با رایزنی فرمانداری و صحبت با کشاورزان اکنون از این کار خودداری می‌کنند.

وی گفت: در سربیشه سه کانال اصلی جمع‌آوری فاضلاب وجود دارد که پساب شهر به رودخانه‌ای در قسمت جنوبی شهر هدایت می‌شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها