توسعه اقتصادی گلستان به بخش کشاورزی وابسته است/ پیشرفت پروژه‎های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی گلستان

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان گفت: حدود 70 درصد اقتصاد استان به طور مستقیم و غیرمستقیم به بخش کشاورزی وابسته است از این‌رو توسعه اقتصادی گلستان در گرو توسعه بخش کشاورزی می‎باشد.

توسعه اقتصادی گلستان به بخش کشاورزی وابسته است/ پیشرفت پروژه‎های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی گلستان

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس از گرگان، حسین کاویانی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش 7 هزار میلیارد تومان در استان تولید شده است.

وی تصریح کرد: حدود 70 درصد اقتصاد استان به طور مستقیم و غیرمستقیم به بخش کشاورزی وابسته است از این‌رو توسعه اقتصادی گلستان در گرو توسعه بخش کشاورزی می‎باشد.

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان، بهبود راندمان تولید و افزایش عملکرد محصولات را یکی از اقدامات مهم جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: در حالی‌که در سال 1391 حدود 63 درصد از نیاز مصرفی جامعه به محصولات کشاورزی در داخل تولید و یک سوم محصولات کشاورزی وارد کشور می‎شد اما در سال 1395 بیش از 90 درصد نیاز مصرفی جامعه به محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید شد.

کاویانی ادامه داد: در گلستان نیز، تقریبأ بسیاری از محصولات بیش از مصرف استان تولید می‎شود به عنوان مثال بیش از یک میلیون تن گندم تولیدی استان به استان‎های دیگر صادر می‎شود از طرفی در بحث مرغ 160 هزار تن در گلستان تولید مرغ داریم اما مصرف استان در سال 60 هزار تن می‎باشد و 100 هزار تن دیگر به نقاط مختلف کشور صادر می‎شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی پیشران توسعه کشور است افزود: بر اساس تحلیل‎های آماری تنها بخشی که در سال 1394 ارزش افزوده مثبت در کشور ایجاد کرد بخش کشاورزی بود با توجه به رشد بخش کشاورزی در سال 1394 رشد کلان اقتصادی کشور را نیز شاهد بودیم.

*رتبه نخست جهاد کشاورزی گلستان در اجرای پروژه‎های اقتصاد مقاومتی

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان به محدودیت منابع آبی اشاره کرد و گفت: میزان متوسط بارندگی در گلستان 257 میلی‎متر است در حالیکه میانگین بارندگی در کشور 457 میلی‎لیتر می‎باشد با توجه به محدودیت منابع آبی در سال 1391 راندمان آبی در بخش کشاورزی 34 درصد بود که در حال حاضر به 46 درصد رسیده است.

کاویانی یکی از اقدامات مهم در جهت افزایش راندمان منابع آبی را توسعه آبیاری تحت فشار در اراضی عنوان کرد و گفت: با وجود تمام محدودیت‎های مالی هر ساله حدود یک هزار و 700 هکتار از اراضی استان پروژه آبیاری تحت فشار اجرایی می‎شود که به دنبال آن شاهد افزایش راندمان آب خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1387 از 100 لیتر آب در بخش کشاورزی استان 33 درصد بهره‎برداری می‎شد و بقیه آن هدر می‎رفت اما در سال جاری از 100 لیتر 46 درصد مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرد.

کاویانی به اجرای پروژه‎های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: از 54 پروژه اقتصاد مقاومتی 37 پروژه مربوط به بخش کشاورزی می‎باشد که در کل استان از این جهت رتبه اول را داریم و پیشرفت پروژه‎های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی نسبت به سایر دستگاه‌ها بالاست.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها