ساماندهی مشاغل خانگی نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی

مدیر طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی گفت: برای پیشبرد این طرح نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی هستیم.

ساماندهی مشاغل خانگی نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، «مجتبی ابراهیمی» امروز (5 دی ماه) در جلسه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در فرمانداری نهبندان که با حضور مدیران این شهرستان برگزار شد، اظهارکرد: طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی برعهده جهاد دانشگاهی قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که خراسان‌جنوبی جزو هشت استانی است که به‌صورت پایلوت این طرح در آن اجرا می‌شود، افزود: شناسایی مشاغل خانگی و اتصال آن به بازار از اهداف این طرح است و جهاد دانشگاهی استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی بستر این دو هدف را فراهم می‌کند.

مدیر طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: هم‌چنین فراهم کردن بازار الکترونیک و فیزیکی برای متقاضیان مشاغل خانگی مزیت‌دار از دیگر کارکردهای این طرح است.

ابراهیمی ادامه داد: برای فروش محصولات اقداماتی زیادی در خصوص بازار الکترونیک در جهاد دانشگاهی کشور انجام شده است.

مدیر طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی افزود: در این طرح، مشاغل خانگی مزیت‌دار یعنی مشاغل سازگار با پتانسیل، منابع و فرهنگ منطقه شناسایی می‌شوند.

ابراهیمی تصریح کرد: در رشته‌های مزیت‌دار باید رصد کنیم که در کدام دستگاه‌های اجرایی و در کدام شهرستان‌ها باید بیشترین ورود را پیدا کنیم.

«حسین شبان»، سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهبندان نیز اظهارکرد: گلیم‌بافی و گبه‌بافی از جمله مشاغلی بشمار می‌رود که از دید میراث فرهنگی شهرستان مورد تایید است و از ژاپن نیز بازدیدکننده داشته‌ایم که طرح‌های گلیم‌بافی روستائیان مورد تایید آن‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: به‌علت گرانی نخ در شهرستان در مقایسه با شهرهای دیگر باعث شده قیمت‌گذاری زیادی شود درنتیجه برای فروش مشکل به وجود آمده است که در صورتی که مواد اولیه مناسب در اختیار بافندگان قرار گیرد این محصولات نیز بازار خوبی را کسب خواهد کرد.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهبندان با اشاره به این‌که یکی دیگر از مشکلات بافندگان نداشتن استانداردسازی محصولات است، تصریح کرد: از کارهایی که برای افزایش فروش انجام شده استفاده از کارشناس در زمینه‌های هنری است که طرح‌ها را از سراسر شهرستان جمع‌آوری و طرح‌های مختلف را با هم تلفیق می‌کنند.

شبانی ادامه داد: هم‌چنین برای توسعه کار ایده‌های جدیدی شکل گرفته که از جمله آن تغییر کارآیی دادن حوله حمام به شال سر بوده که با تلفیق به وجود آمده بر روی شال و رودوزی سنتی کارشده روی آن باعث فروش بیشترشده است.

وی با اشاره به این‌که یکی دیگر از مزیت‌های استان وجود پنبه مله است، یادآور شد: با توجه به این‌که یک نوع پنبه به‌صورت طبیعی قرمز رنگ است ما به‌دنبال احیای این پنبه هستیم که می‌توان از این پنبه پارچه‌هایی طراحی و ساخت و به کشورهای دیگر صادر کنیم.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهبندان خاطرنشان کرد: پلاس‌بافی نیز از دیگر صنایع‌دستی شهرستان است که به‌علت کیفیت آن صادرات نیز دارد اما متأسفانه افراد شاغل در این حرفه کیفیت کار را پائین آوردند و خود باعث فروش کمتر محصولات می‌شوند.

شبانی تصریح کرد: در بحث چرم تولید کفش‌های سنتی را داریم که در این خصوص سطح بین‌المللی هم وارد و موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باتوجه به جنگل‌های بادامی شکل که در شهرستان، حرفه سبدبافی و حصیربافی رایج است و اگر افراد شاغل در این حرفه سبک کار خود را تغییر دهند و در راستای به روز بودن محصولات خود از جمله ظرف میوه و وسایلی کاربردی فعالیت کنند بیشتر موفق خواهند بود.

«محمد مالکی»، مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با اشاره به این‌که 10 هزار نفر شتر در شهرستان وجود دارند که نسبت به سایر دام‌ها ریسک‌پذیری کمتری دارند، تصریح کرد: پشم شتر از جمله مواردی است که می‌توان با آموزش به افراد در این شاخه از این محصول نیز بهره برد.

وی ادامه داد: در این خصوص می‌توانیم به سایر کشورها صادرات داشته باشیم که از موارد قابل توجه در این زمینه حضور سرمایه‌گذار آلمانی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با بیان این‌که در این شهرستان زیتون و خرما هم می‌تواند برند شود، ادامه داد: روغن زیتون با توجه به 98 درصد خلوص این روغن از مواردی است که می‌توانیم کارهای برندسازی را انجام دهیم اما متأسفانه تاکنون وزارت بهداشت مجوزی نداده است.

مالکی ادامه داد: 274 هزار هکتار بنه زیر کشت داریم که با استفاده ازآن می‌توانیم آدامس بنه و روغن بنه تولید کنیم خواص روغن بنه تولید کنیم که با توجه به خواص روغن بنه با معرفی آن، بازار خوبی برای این محصول پیدا کنیم.

وی افزود: خرما از دیگر محصولات خاص نهبندان است که با توجه به خواص آن می‌توانیم به کشورها و استان های دیگر نیز صادرارت داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: عسلی که در مناطق خشک به وجود می‌آید خاصیت بهتری دارد و این مورد را می‌توان برند کرد.

وی با اشاره به این‌که در صورت حمایت از کارآفرینان بهترین بهره‌وری را خواهیم داشت، یادآور شد: مشکل عمده کارآفرینان در زمینه مشاغل خانگی مبلغ پائین وام است.

در این جلسه «صادقی»، معاون فرمانداری نهبندان بر تسریع در پاسخگویی به مکاتبات جهاد دانشگاهی به‌علت اهمیت طرح تأکید کرد.

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها