مراکز نوآوری فضایی برای ظهور و شکوفا شدن استعدادها و ایده‌ها

هدف از طراحی این‌گونه مراکز، ایجاد اتمسفری جذاب، پویا و نوین برای طبقه خلاق و مستعد جهت پیشرفت تکنولوژی می‌باشد.

مراکز نوآوری فضایی برای ظهور و شکوفا شدن استعدادها و ایده‌ها

با نگرش به توسعه‌ی فناوری و تکنولوژی و به تبع آن اهمیت یافتن نقش خلاقیت، نوآوری و هدایت ایده‌های جدید جهت گسترش جوامع، ضرورت ایجاد مراکز نوآوری به‌عنوان فضاهای جمعی و مشارکتی جهت بهره‌گیری از پتانسیل‌ها در تمام دنیا امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

هدف از طراحی این‌گونه مراکز، ایجاد اتمسفری جذاب ، پویا و نوین برای طبقه خلاق و مستعد جهت پیشرفت تکنولوژی می‌باشد. فضایی برای ظهور استعدادها و نبوغ افراد کارآمد که در آن امکان مشارکت جمعی ، تبادل ایده‌ها و انجام آزمایشات به راحتی میسر باشد. مرکز نوآوری با ایجاد فضایی مناسب، به‌عنوان پلتفرم ایده پردازی، در اختیار طبقه خلاق و مستعد قرار می‌گیرد و با ایجاد بستری مناسب جهت بقای ایده، آن را هدایت می‌نماید.

این مراکز با توجه به متراژ و نیاز می‌تواند شامل دفاتر، آزمایشگاه‌ها، فضای کار اجتماعی، فضاهای استراحت با مبلمان انعطاف پذیر، اتاقکهای صحبت با تلفن، کافه رستوران، نمازخانه، فضای باز، اتاق جلسات، آمفی‌تئاتر و ... باشد.

در این مطلب قصد داریم با شما درباره کارخانه نوآوری آزادی ، فضای کار اشتراکی زاویه و کارگاه نوآوری هفت و هشت دیبا که توسط گروه دیبا طراحی و بازسازی شده‌ است صحبت کنیم.

طراحی کارخانه نوآوری آزادی

بازسازی کارخانه نوآوری آزادی ، تبدیل یک کارخانه صنعتى قدیمى به یک فضاى کار نو است. ویژگى اصلى در نظر گرفته شده جهت طراحی این مرکز، حفظ هویت صنعتى کارخانه قدیمى بود، و تلاش طراحان تبدیل فضاهایى با عملکرد صنعتى و قدیمى به فضاهاى متناسب با عملکرد جدید و نوین با کمترین دخل و تصرف در وضع موجود بوده است.

این کارخانه در گذشته متعلق به کارخانه الکترود سازی آما (کارخانه‌ی تولید الکترود) در ایران بوده است که در زمان تاسیس و فعالیت خود نماد تولید و کارآفرینی در آن مشهود بوده و برای سالیان متمادی به عنوان صنعتی پویا و موفق، فعالیت داشته است.

پس از سال‌ها، کارخانه دوباره بازگشایی شد و با مشارکت شرکت هم‌آوا و پارک فن‌آوری پردیس، کارخانه نوآوری آزادی در بستر کارخانه الکترودسازی آما متولد شد.

طراحی کارخانه نوآوری آزادی

شاخص‌ترین نقطه در طراحی کارخانه نوآوری آزادی، طراحی نماد مجموعه است؛ که در عین بیان ماهیت کارکرد فعلی فضا، عناصر گذشته کارخانه را نیز در خود داشته باشد.

این نماد با الهام از فرم لوله مانند الکترود و تلفیق آن با حرکت بالا رونده و شتاب‌گونه موشک که خود استعاره‌ای از رشد استارتاپ‌ها است (در ادبیات استارتاپی، موشک در حال اوج گیری نماد استارتاپ‌ها است)، چراغ‌های نصب شده در بالای هر یک از الکترودها، نماد ایده‌هایی است که روشن می‌شوند و در نهایت، ایده‌ای در وسط نماد که بیش از همه شتاب گرفته و از همه بلندتر می‌شود و برای بیننده ذهنیت اوج گرفتن الکترودها را پررنگ می نماید.

طراحی فضای کار اشتراکی زاویه

یکی از بخش‌های کارخانه نو آوری آزادی، تخصیص فضای 1000 متری برای استارتاپ‌ها، کارآفرینان، فریلنسرها، شرکت‌های نوپا و دانش بنیان است که " فضای کار اشتراکی زاویه " نام دارد؛ در این مکان افراد با ایده‌ها، افکار و افرادی جدید در تعامل هستند. در این فضای پر تردد و شلوغ که مناسب دورهمی‌های عمومی، آموزشی و برگزاری رویدادها است، با ایجاد پارتیشن‌هایی، فضاهای خصوصی و ساکت ایجاد گردیده است.

از جذابیت‌های فضای کار اشتراکی زاویه می‌توان به نورپردازی زیبا، ترکیب رنگ استفاده شده در اتاق جلسات، فضای استراحت، کیوسک تلفن (phonebooth)، سکوت در فضا، استفاده خلاقانه از شیشه، نمد و ‌... اشاره کرد.

طراحی فضای کار اشتراکی زاویه

در طراحی این مرکز، تلاش بر این بود تا فضا به گونه ای تقسیم بندی شود که پاسخگوی تمام نیازهای افراد به گونه ای باشد که هنگام استقرار در مجموعه، کمترین نیاز را به بیرون مجموعه داشته باشند. علاوه بر این، فضا طوری سازماندهی شود که حس پویایی و جذابیت کار تیمی را در افراد تشدید کند. با توجه به موارد ذکر شده، رویکردها و استراتژی هایی که در طراحی این مجموعه در نظر گرفته شده است، به شرح ذیل است:

حفظ ساختار کالبدی و تداوم حافظه تاریخی تا حد امکان

شفافیت و ارتباط بصری فضاهای داخلی

استفاده از گرافیک محیطی، رنگ و نور

توجه به جنبه های خلاقانه استفاده از فضا و توجه به تحرک و پویایی کاربران فضا

تعامل بین فضاهای کاری و سرگرمی

جانمایی مناسب فضاها با توجه به سطح سکوت و صدا

کنترل سطح صدا در فضاهای شلوغ با استفاده از نمد

حداکثر بهره مندی از نور روز

سیرکولاسیون بهینه در فضا

کیفیت فضایی مناسب با رویکرد تأمین آسایش و راحتی جهت مانایی و انگیزش بیشتر کاربران

تشویق افراد به تعامل و کار گروهی

کارگاه نوآوری هفت و هشت دیبا

کارگاه نوآوری هفت و هشت دیبا در کارخانه نوآوری آزادی (سوله 7 و 8) واقع شده است که به‌عنوان یک مرکز نوآوری در حوزه معماری، طراحی شهری، شهرسازی، طراحی منظر، طراحی صنعتی و صنعت ساختمان، به افراد فعال در این زمینه، خدمات ارائه می‏‌دهد.

هدف اصلی هفت‌وهشت فراهم آوردن بستر مناسب جهت عملی کردن ایده‏‌های نوآورانه تیم‌‏های استارت‏‌آپی در حوزه معماری، طراحی شهری، شهرسازی، طراحی منظر، طراحی صنعتی و صنعت ساختمان است؛ که ضمن افزایش خودباوری در جوانان، دنیای آکادمیک را به صنعت پیوند دهد و با نگاهی معاصر به حوزه کسب و کار، به شکوفایی اقتصادی کشور کمک نماید.

طراحی کارگاه نوآوری هفت و هشت

در فرآیند تبدیل ایده به کسب و کاری سودآور، هفت‌و‌هشت به عنوان یک حامی تمام عیار حضور داشته و از تیم‏‌های استارتاپی همچون عضوی از خانواده خود حمایت می‏‌کند. حمایت‏‌های هفت‌وهشت، فرای حمایت مالی، راهنمایی‏‌هایی مسئولانه در حوزه‏‌های تخصصی را نیز در بر می‏‌گیرد.

کارگاه تکتیک‌و‌ساخت (تک شاپ) یکی از مهمترین فضاها در هفت‌و‌هشت می‌باشد که به صاحبان ایده فضایی جهت طراحی و ساخت محصولات نوآورانه می‌دهد؛ و بسترسازی مناسب جهت رشد و حمایت از ایده‌ها و محصولات نوآورانه را مهیا می‌نماید. تکنیک‌وساخت فضایی برای نمونه‌سازی و توسعه محصولات فناورانه در حوزه طراحی صنعتی، صنعت ساختمان و معماری بوده و محلی جهت تلاقی ایده‌ها، دانش و صنایع است.

این کارگاه با خدمات مشاوره، تامین فضا، تجهیزات و آموزش‌های تخصصی پرورش ایده‌، طراحی محصولات و ساخت آن را محقق می‌نماید. کارگاه تکنیک‌وساخت به دستگاه‌های CNC برش لیزر (فلز و غیرفلز)، پرینترهای سه‌بعدی با قابلیت پرینت یک‌تکه و دیگر ابزار تکمیلی ساخت، پرداخت و رنگ، مجهز است. شما در هر مرحله از فرایند طراحی محصول تا رسیدن به نمونه نهایی، می‌توانید از خدمات کارگاه استفاده کنید.

گروه دیبا طراحی مسترپلان ، مرمت اولیه ، تقویت سازه ، بازسازی، طراحی و اجرای زیرساخت کارخانه به‌علاوه طراحی و اجرای معماری داخلی، نور، مبلمان، کلیه جزئیات فضاهای عمومی و فضای محوطه کارخانه نوآوری آزادی، فضای کار اشتراکی زاویه و کارگاه نوآوری هفت‌وهشت را بر عهده داشته است .

امید آن داریم تا ایجاد این مراکز نوآوری در کشور عزیزمان رو به افزایش باشد.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها