بوشهری‏‌ها در انتظار بازارچه‌‏های میوه و تره‌بار

بوشهر سومین شهر پرجمعیت در جنوب ایران است، بطور تقریبی همه میوه‌های مورد نیاز و بخش عمده تره بار آن از دیگر استان‌ها تامین می‌شود و دوری آن تا مرکز تولید این کالاها باعث گرانی آنها در این شهر ساحلی شده‌است.

بوشهری‏‌ها در انتظار بازارچه‌‏های میوه و تره‌بار

گرانی میوه و تره‌بار در بوشهر به حدی بی رویه و غیر منطقی است که علاوه بر گلایه‌مندی دیرینه مردم، باعث اعتراض مسئولان این استان در سال‌های اخیر نیز شده‌است، طوریکه استاندار بوشهر در یک سال اخیر چندین بار بر ضرورت راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه و تره‌بار توسط شهرداری این بندر تاکید کرده‌است.

به نظر مردم و مسئولان بوشهر بالا بودن قیمت میوه و تره‎بار دراین شهر عوامل متعددی دارد که از مهم‎ترین آنها دوری از استان‏‌های تولیدکننده، تک مسیر بودن این شبه جزیره از لحاظ تردد، نداشتن میدان میوه و تره‌‏بار فعال، نبود غرفه‎های عرضه مستقیم در سطح محله‎ها و مناطق و در برخی موارد تخلف سودجویان در عرضه با قیمت‎های غیرقانونی است.

در نبود میادین میوه و تره‎بار در سطح شهر بوشهر واحدهای میوه و تره‌بار به اصناف پردرآمد شهر تبدیل شده‌است، طوریکه این مهم از راه‎اندازی فشرده این واحدها و رقابت شدید آنها به وضوح قابل مشاهده‌است.

متصدیان واحدهای عرضه میوه و تره‌بار استدلال اصلی برای گرانی این کالاها در بوشهر را بالابودن کرایه حمل، میزان اجاره مغازه و هزینه‌های جاری زندگی در این شهر بیان می‌کنند.

در این ارتباط اگرچه کاهش هزینه حمل کالا راه حلی ندارد اما پایین آوردن اجاره مغازه‌ها با ایجاد مراکز عرضه و میدان‌‏های محله‎ای میوه و تره‌بار می‎توان بخش قابل توجهی از افزایش قیمت ناشی از این هزینه را کاهش داد.

برای تحقق این مهم شهرداری می‎تواند فضاهای باز خود را در محلات مختلف شهر با قیمت بسیار مناسب به سرمایه‎گذاران واگذار و آنها نیز به ازای اجاره پایین قیمت محصولات خود را در مقایسه با واحدهای عرضه در سطح شهر کاهش دهند.

بوشهری‌ها در انتظار راه‌اندازی بازارچه عرضه مستقیم میوه و تره‌بار

با توجه به جمعیت حدود ۲۵۰ هزار نفری شهر بوشهر راه‌اندازی ۱۰ میدان عرضه میوه و تره بار هر کدام با پوشش جمعیتی ۲۵ هزار نفری با حداقل سود در معامله‎ای دو سر برد علاوه بر تحقق خرید ارزان قیمت میوه و تره‏‌بار سود خوبی نیز عاید سرمایه‎گذار خواهد شد.

بوشهری‏‌ها در انتظار بازارچه‌‏های میوه و تره‌بار

این مهم از آذرماه سال گذشته با دستور استاندار بوشهر به شهردار وقت این بندر سپرده شد ولی به دلیل نبود ثبات مدیریتی در این شهرداری موضوع همچنان مورد غفلت واقع شده و بوشهری‎ها در روزهایی که هزینه‌‏های زندگی سرسام آور است باید بخش قابل توجهی از درآمدشان را برای خرید میوه و تره‌بار گران و خارج از عرف هزینه کنند.

در این روزهای کرونا زده که تجمع در فضای سربسته با محدودیت‏‌ها و موانعی همراه است میدان‌‏های روباز عرضه مستقیم در محلات علاوه بر اینکه امکان خرید ارزان قیمت میوه و تره بار را برای آنها فراهم می‌کند، میزان احتمال شیوع این ویروس در میان شهروندان را نسبت به فضاهای سرپوشیده به حداقل می‎رساند.

یکی از شهروندان می‌گوید: قیمت خرید هر کدام از میوه‎های موز و انار در بوشهر هم اکنون به ترتیب هر کیلوگرم ۳۵ و ۲۵ هزار تومان و در مجموع با خرید اقلام ضروری و موردنیاز روزانه مانند پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سبزی هر نوبت خرید میوه و تره‌بار در حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

محرومیت اقشار کم درآمد بوشهر از خرید میوه

مهدی زارعی اضافه کرد: با چنین شرایطی خانواده‏‌های با درآمد پایین ناگزیر به اجتناب از خرید میوه‏‌های فصلی هستند تا از این طریق بخشی از هزینه‏‌های خود را کاهش و صرف نیازهای با ضرورت بیشتر کنند.

وی یادآور شد: وقتی به استان‏‌های مجاور سفر می‎کنیم تفاوت قیمت کالاها بویژه میوه و تره‌بار با بوشهر بیشتر مشهود است و انتظار می‏‌رود حداقل با مراکز عرضه مستقیم میوه این مهم در بوشهر نیز محقق و محصولات با قیمت مطلوب‎تری به دست مصرف کننده نهایی برسد.

تفاوت مشهود قیمت‌ میوه و تره بار در محله‌های مختلف بوشهر

زارعی افزود: تفاوت چشمگیر قیمت عرضه میوه در فروشگاه‌های مختلف شهر بوشهر مشکل دیگری است که نشانگر نبود نظارت کامل بر بازار است زیرا قیمت برخی مغازه‌ها در برخی محله‌ها بسیار گرانتر از محله‌های دیگر است.

دیگر شهروند بوشهری گفت: راه‎اندازی میدان عرضه مستقیم میوه و تره بار در شهر بوشهر شاید ابتدایی و پیش پا افتاده‎ترین درخواست شهروندان است که باید هر چه سریع‎تر نسبت به تحقق آن اقدام شود.

در شرایطی که شهروندان بوشهری با واقع شدن در حلقه پایانی زنجیره عرضه‏ محصولات مختلف داخلی قرار دارند گرانی بالایی بر آنها تحمیل شده و برای اقلام پرمصرفی مانند میوه و تره‎بار باید چاره‎اندیشی لازم صورت گیرد.

بوشهری‏‌ها در انتظار بازارچه‌‏های میوه و تره‌بار

سفر یک ساعته برای خرید میوه و تره‌بار ارزانتر

به گفته حسین رزم‌دیده در ارتباط با گرانی‏ میوه و تره‎بار بخشی از آنها مانند خیار و گوجه که تولید خود بوشهر است نیز در برخی مواقع با قیمت‏‌های سرسام آوری به دست مصرف کننده نهایی می‌‏رسد.

رزم دیده اظهارداشت: نمونه این نوع گرانی قیمت گوجه فرنگی خارج از فصل است که در چند روز پیش حتی به قیمت هر کیلوگرم ۱۶ هزار تومان نیز در بوشهر عرضه شد.

یک شهروند بوشهری نیز با ابراز گلایه از قیمت بالای میوه و تره‌بار در بوشهر اظهار کرد: تفاوت قیمت‎ها در بوشهر نسبت به شهر برازجان که در فاصله ۶۵کیلومتری مرکز استان قرار دارد بسیار است و این موضوع باعث شده تا برخی از شهروندان برای خرید ارزان میوه مسیر یک ساعته این ۲ شهر را به جان بخرند.

مهدی زراعت‏گر افزود: باتوجه به گرانی‏‌ بی رویه و غیر منطقی کالا در شهر بوشهر حدود یکسال است برای کاهش هزینه خرید هفتگی با هماهنگی ۲ خانوار از همسایه‎ها به صورت نوبتی به شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان می‌رویم و میوه و تره‌بار خود را از میدان آن شهر که قیمت آنجا مناسب تر است، تامین می‎کنیم.

وی ادامه داد: در این ارتباط راه‌های دیگری نیز برای تحقق خرید ارزان وجود دارد که انتظار است مدیران برای آن چاره‎اندیشی کرده و مسیر طولانی خرید را از پیش پای شهروندان بردارند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از مجموع ۱۰ شهرستان این استان بجز دشتستان مابقی مرکز عرضه میوه و تره‌بار به صورت عمده ندارند که این موضوع می‌تواند در افزایش قیمت‌ها بویژه در مرکز استان بوشهر تاثیر گذار باشد.

رضا جمالی افزود: راه‌اندازی بازارچه‌های محلی عرضه میوه و تره‌بار یکی از اقدامات بسیار خوبی است که با حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم میوه تاثیر مطلوب و بسزایی در کاهش قیمت‌ها خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت در میوه وتره‌بار ناشی از عوامل متعددی از جمله کیفیت کالای عرضه شده، هزینه حمل از مبدا تامین تا محل مصرف، سایر هزینه‌های واحدهای صنفی و سودجویی، زیاده خواهی و بی انصافی برخی از فروشندگان است.
جمالی اظهارداشت: درصد سود و هزینه برای تره بار و برخی اقلام میوه ۲۰ درصد و در صورت دستچین حداکثر ۳۰ درصد همچنین برای میوه‌هایی که فسادپذیری بالایی دارند ۳۰ درصد و در صورت دستچین ۴۰ درصد است.

وی افزود: با این حال معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در مشاهده تخلف و یا دریافت گزارش‎های مردمی مبنی بر گرانفروشی برای متخلفان پرونده تشکیل و آنها را به تعزیرات حکومتی استان معرفی می‏‌کند.

جمالی اظهارداشت: در بحث نظارت بر بازار گزارش‌‏های مردمی بسیار حائز اهمیت است که با فرهنگ سازی صورت گرفته میزان مشارکت آنها در اعلام تخلف مطلوب ارزیابی می‏‌شود.

بوشهری‏‌ها در انتظار بازارچه‌‏های میوه و تره‌بار

پنج بازارچه میوه و تره‌بار در بوشهر راه‌اندازی می‌شود

استاندار بوشهر گفت: نبود ثبات در مدیریت شهری بوشهر در یک سال اخیر باعث شده تا همچنان بازارهای میوه و تره‌‏بار در سطح محله‎های بوشهر تحقق پیدا نکند که دفتر اقتصادی استانداری بوشهر باید انجام آن را به صورت جدی دنبال کند.

عبدالکریم گراوند افزود: این میدان‌‏های محله‎ای نیاز اساسی برای متعادل کردن قیمت میوه و تره بار در بازار بوشهر است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر و تحول صورت گرفته در مدیریت شهری بوشهر انتظار است این موضوع پیگیری و با برگزاری نشست آن را تعیین تکلیف کنند.

گراوند اظهارداشت: در این زمینه بخش خصوصی نیز آمادگی سرمایه‌‏گذاری دارد و چنانچه غرفه‎هایی در محلات و مناطق شهر بوشهر راه‎اندازی شود قیمت میوه و تره بار بزودی در بوشهر متعادل خواهد شد.

وی گفت: اکنون قیمت و میوه و تره‎بار در استان بوشهر بسیار بالا است که قیمت‌‏های آن حتی با برازجان نیز قابل قیاس نیست.

شهردار بوشهر گفت: برای عرضه مستقیم و ایجاد تعادل در قیمت میوه و تره‌بار پنج بازارچه در نقاط مختلف این بندر راه‌اندازی می‎شود.

حسین صالحیان افزود: از این بازارچه‌های میوه و تره‌بار یکی در محلات جنوبی در دست احداث و قرارداد ۲ بازارچه نیز منعقد شده‌ است و برای سه مورد دیگر نیز پیگیر تایید محل و عقد قرارداد هستیم.

وی، تامین میوه و مایحتاج شهروندان به صورت مستقیم و با قیمت مناسب و دسترسی آسان را از اهداف راه‌اندازی این بازارچه‌ها عنوان کرد.

شهردار بوشهر اظهارداشت: ایجاد میدان‎ها و بازارچه‌های میوه و تره‌بار از جمله وظایف شهرداری‌ها است و این پنج بازارچه در نقاط مختلف شهر بوشهر راه اندازی می‌شود تا همه شهروندان براحتی از این بازارچه‌ها بهره‌مند شوند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها