روستانشینان کردستانی خسته از وعده‌های دولتمردان

روستانشینان کردستانی سال‌هاست که چشم انتظار آسفالت جاده‌های روستایی هستند و از وعده‌های تکراری دولتمردان خسته شده‌اند.

روستانشینان کردستانی خسته از وعده‌های دولتمردان

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از سنندج ، حمل و نقل یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه هر جامعه‌ای بوده اما متأسفانه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان کردستان بسیار پایین‌تر از شاخص‌های کشوری است و نسبت به کل کشور وضعیت مناسبی ندارد.

کردستان در حوزه حمل‌ونقل زمینی دارای مشکلات جدی و در حوزه راه‌های روستایی و جاده دسترسی مناسب نیز وضعیت بسیار نامناسبی دارد، بطوریکه از شش هزار و 100 کیلومتر جاده روستایی در استان حدود سه هزار و 210 کیلومتر آن جاده‌های روستایی مناسبی ندارند و روستانشینان سال‌هاست که چشم انتظار آسفالت جاده‌های روستایی هستند و از وعده‌های تکراری دولتمردان خسته شده‌اند.

تنها 2890 کیلومتر از راه‌های روستایی کردستان آسفالت است

مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان در سنندج، با اشاره به وجود 6100 کیلومتر شبکه راه روستایی در استان اظهار داشت: در حال حاضر 2890 کیلومتر از راه‌های روستایی کردستان آسفالت شده است.

رامین محمودی با بیان اینکه امسال 153 کیلومتر راه روستایی با صرف هزینه‌ای بالغ بر 60 میلیارد آسفالت شده است، افزود: در حال حاضر 1100 کیلومتر در سطح استان در دست اجرا بوده و برای اتمام این پروژه‌ها 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

کردستان از لحاظ برخورداری راه‌های آسفالت روستایی رتبه 31 کشور را دارد

وی گفت: در سال‌ 94 و 96 در زمینه ساخت و عملکرد راه‌های روستایی جزء رتبه‌های اول کشور بوده‌ایم اما علی‌رغم شتاب در بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی، نسبت به شاخص میانگین کشوری در رتبه 31 کشور قرار گرفته‌ایم.

مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان تصریح کرد: برای رسیدن استان کردستان به میانگین کشوری باید 1200 کیلومتر دیگر از راه‌های روستایی بهسازی و آسفالت شود که برای ساخت آن به 550 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت هر کیلومتر راه روستایی 400 تا 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است، گفت: در صورت تزریق اعتبارات کافی از سوی سازمان برنامه‌ و بودجه می‌توانیم حداکثر در فاصله زمانی 2 تا 3 سال آینده به میانگین کشوری برسیم و هر سال 400 کیلومتر راه روستایی را تحویل دهیم.

محمودی افزود: احداث راه‌های روستایی بر مبنای میزان جمعیت برخوردار در آن محور، آیتم‌های اقتصادی، پتانسیل‌های کشاورزی و صنعتی اولویت‌بندی می‌شود.

10 کیلومتر راه روستایی محور "اورامان-هجیج" آسفالت شد

وی با اشاره به برنامه‌های پیش رو برای آسفالت راه روستاهایی که دارای جاذبه‌های گردشکری هستند، اظهار کرد: امسال علی‌رغم محدودیت شدید اعتبارات در محور "اورامان-هجیج" که از لحاظ گردشگری فوق‌العاده مهم است 10 کیلومتر راه روستایی باصرف هزینه‌ای بالغ بر 4 میلیارد تومان آسفالت شده و تکمیل آن نیازمند 5 میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به محور گردشگری کمربند دور آبیدر که از "روستای نوره، کرجو و گرماش" آغاز می‌شود، گفت: ساخت و آسفالت این پروژه از سال گذشته به‌طول 14 کیلومتر در 2 فاز کلید خورد که فاز نخست آن به‌طول 7 کیلومتر آغاز و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای فاز دوم نیز انجام شده که در صورت تأمین اعتبار 6 میلیارد تومانی اقدامات بعدی اجرایی می‌شود.

اتمام پروژه "گردنه صلوات‌آباد" سنندج نیازمند 40 میلیاردتومان اعتبار است

محمودی با بیان اینکه "گردنه صلوات‌آباد" محور گردشگری اهالی شهر سنندج است، خاطر نشان کرد: بهسازی این محور از سال گذشته آغاز و 21 کیلومتر از این مسیر صاحب پیمانکار شده و در 3 قطعه مشغول به کار هستند که در صورت تأمین اعتبار 40 میلیاردتومانی آن تا سال آینده تحویل دادە می‌شود.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها