نماینده یزد در شورای عالی استان‌ها:

70 درصد ساخت و سازهای شهرستان یزد تخلف است/ نماینده یزد: باید میزان جریمه ‌متخلفان افزایش یابد

نماینده یزد در شورای عالی استان‌ها گفت: 70 درصد ساخت و سازهای این شهرستان با تخلف انجام می شود.

70 درصد ساخت و سازهای شهرستان یزد تخلف است/ نماینده یزد: باید میزان جریمه ‌متخلفان افزایش یابد

غلامعلی سفید در این باره گفت: بیشتر تخلف‌ها به دلیل نداشتن پروانه ساخت و یا از طریق مفاد پروانه تخلف است.

او ادامه داد: حدودا یکسالی می‌شود که پلیس ساختمان برای مبارزه با تخلفات ساخت و سازها ایجاد شده است. کار نظارتی بر محلات مختلف از یک سال پیش در یک منطقه از شهرستان یزد آغاز شده و به تدریج به چند محله افزایش یافته است.

نماینده یزد در شورای عالی استان ها بیان کرد: در این یکسال اخیر جلوی ساخت و سازهای بدون مجوز یا دارای تخلف دارد گرفته می شود و اگر در تمامی مناطق پلیس مستقر شود میزان این تخلفات به میزان چشم‌گیری کاهش خواهد یافت. در گذشته نظارت‌ها و برخوردهای قانونی با این افراد متخلف کمتر بود که نیاز به توجه بیشتری در این زمینه است.

سفید عنوان کرد: مشکلات برای صدور پروانه زیاد است و می بایست به 2 موضوع در این زمینه توجه شود یکی اینکه زمان دریافت پروانه ساخت را برای کسانی که می خواهند به صورت قانونی اقدام کنند کاهش دهیم و برایشان تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شود و همچنین مجوز ساخت طبقات بیشتری را به صورت قانونی برای آنها صادر کرد.

وی ادامه داد: برای دریافت مجوز ساخت با افراد همکاری لازم را داشته باشیم و کاری نکنیم که آنها دچار تخلف شوند که بعد مجبور شویم برای برطرف کردن مشکل ما سراغ آنها برویم.

عضو شورای عالی استان‌ها گفت: میزان جریمه را نیز برای افراد متخلف در زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز افزایش دهیم که احساس نکنند اگر تخلف کنند یا نکنند مقدار هزینه‌ای که باید برای دریافت پروانه بپردازند یکسان است.

سفید افزود: بسیاری از زمین ها قولنامه‌ای و مشاعی هستند و سند تک برگی رسمی ندارند. این موضوع مشکلاتی را برای صدور پروانه برای ساخت و سازهای این گونه زمین‌ها به وجود می آورد. در نشست با مسئولان استانداری، اداره ثبت اسناد، دادستانی، دادگستری، راه و شهرسازی، شهرداری و شورا برای این زمین‌ها یک سری تسهیلات قائل شدیم که مشکلات شان برطرف شود.

وی تصریح کرد: این اقدام 6 ماهی می‌شود که آغاز شده است. مصوب کرده‌ایم که برای این‌گونه زمین‌ها پروانه صادر شود. برای صدور پروانه زمین‌های قولنامه‌‌ای دیوان عالی رای صادر کرده است که خلاف قانون است. اما وقتی فردی فقیر زمینی دارد که قولنامه ای است هرچقدر به او سخت بگیریم بالاخره او از روی ناچاری برای ساختن ملکش اقدام به تخلفاتی می کند.

نماینده یزد در شورای عالی استان ها اضافه کرد: حد نصاب های ما برای ساخت سازها حداقل باید 200 متر زمین باشد. که این مساحت ها را به 130 متر کاهش داده ایم تا مردم بتوانند در زمین هایی با ابعاد کمتر ساخت و ساز کنند. البته هر چند این اقدام به زیبا سازی و ساخت خوب شهر کمک نمی کند ولی چاره ای هم نیست باید با مردمی که از قشر ضعیف جامعه هستند و مدرک قولنامه ای دارند کنار بیاییم در غیر این‌صورت نباید انتظار داشته باشیم این افراد دچار تخلف نشوند.

او عنوان کرد: برای کاهش میزان تخلفات برای صدور پروانه ساخت آسان‌تر گرفته ایم ضمنا در سال‌جاری پروانه‌ها به صورت مجازی صادر می‌شود و نیاز به حضور شخص برای گرفتن پروانه نیست.

سفید ادامه داد: اینکه می گویند در استان های دیگر تخلفات ساخت و سازی کمتر است. شاید تخلفاتی که در استان یزد با آن قانونی برخورد می شود در دیگر مناطق تخلف تلقی نشده و آزادتر باشند. متاسفانه ضوابط طرح تفصیلی شهر یزد این‌گونه است که وقتی فردی دارد یک قطعه زمین ساختمانی می‌سازد مثلا 2 الی 3 طبقه همه کاربری را یکسان می گیرد. مثلا یک زیر‌زمین می سازد، یک همکف تجاری و روی آن را نیز مسکونی می سازد.

او گفت: مثلا در یک زمین حدودا 150 متری که قرار است سه طبقه آن را تجاری بسازند باید پارکینگ آن هم متناسب با ساختمان تجاری باشد و سازنده هزینه های آن را هم پرداخت کند. اما چون صاحب ملک از پس هزینه های زیاد بر نمی‌آید مجبور می شود تخلف کند؛ این از مواردی است که متاسفانه تاکنون نتوانستیم آن را حل کنیم.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها