استان اردبیل در مرمت آثار تاریخی جمهوری آذربایجان مشارکت می‌کند

استاندار اردبیل با بیان اینکه این استان در بحث مرمت و بازسازی آثار تاریخی جمهوری اذربایجان مشارکت می کند، گفت: هماهنگی‌های لازم برای حضور گروه‌ها و اساتید استان در بحث مرمت آثار تاریخی کشور همسایه انجام شده است.

استان اردبیل در مرمت آثار تاریخی جمهوری آذربایجان مشارکت می‌کند

اکبر بهنامجو در حاشیه دیدار با بهمن حسین پور، مسئوول ویژه پیگیری مسائل مرتبط با جمهوری آذربایجان در نهاد ریاست جمهوری افزود: این نشست در سلسله پیگیری‌های مرتبط با جمهوری آذربایجان و حضور مهندسان، کارآفرینان، پیمانکاران و فروشندگان مصالح ساختمانی استان و گروه‌های هنرمند در بحث مرمت آثار تاریخی در جمهوری آذربایجان برگزار شد.

وی بیان کرد: در این نشست نسبت به راه‌اندازی نمایشگاه مصالح ساختمانی، هدایت پیمانکاران و کارآفرینان در قالب تیمی با حضور اتاق بازرگانی استان اردبیل در اسرع وقت اعلام آمادگی شد.

استاندار اردبیل افزود: این برنامه‌ها مورد تایید قرار گرفت و قرار شد در جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود، از استان اردبیل هم دعوت شده و این برنامه‌ها را در راستای بیشتر کردن روابط ایران و آذربایجان انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در این نشست نقطه نظرات و آمادگی استان و همچنین گزارشی از دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان در تهران ارائه شد.

بهنام جو افزود: بحث و گفتگو در خصوص پروژه های مشترک بین اردبیل و جمهوری آذربایجان از دیگر موضوعات مطرح در این نشست بود.

بنیاد حسین‌اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز روز سه‌شنبه در دیدار با هیاتی از مسئولان و بخش خصوصی استان اردبیل گفت که از هرگونه مشارکت استان اردبیل در بازسازی قره‌باغ و توسعه همکاری‌ها بویژه در حوزه کشاورزی و پاکسازی آثار ناشی از جنگ در مناطق آزادشده این جمهوری استقبال می‌کنیم.

وی افزود: اردبیل با چهار گذرگاه مشترک با جمهوری آذربایجان و بیش از ۶۰ کیلومتر مرز مشترک با مناطق تازه آزاد شده نزدیک‌ترین همسایه ما محسوب شده و از ظرفیت مناسبی در بحث بازسازی قره‌باغ برخوردار است.

وی با بیان اینکه گمرکات استان اردبیل به صرفه‌ترین مراکز صدور و ترانزیت کالا به جمهوری آذربایجان است، بیان کرد: آماده واردات و ترانزیت مصالح ساختمانی، شیرآلات و ابزارآلات فنی و مهندسی از اردبیل هستیم.

استاندار اردبیل هم در این دیدار که در تهران صورت گرفت، گفت: این استان آماده انتقال تجربیات خود و استفاده از ظرفیت مهندسان برای مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ جمهوری آذربایجان است.

اکبر بهنامجو افزود: استان اردبیل با اجرای موفق طرح پایاب سد مشترک خداآفرین با استفاده از ظرفیت مهندسان و تکنولوژی بومی ایرانی تجربه فنی بی‌نظیری را در حوزه آبیاری قطره‌ای و کشاورزی مدرن در این سوی رود ارس بدست آورده و آماده انتقال تجربیات و تکنولوژی خود به کشور همسایه و دوست نیز است.

وی اضافه کرد: در زمینه مین‌زدایی و پاکسازی مناطق جنگی نیز تجربیات گرانقدری که از دفاع مقدس بدست آورده‌ایم را در خدمت جمهوری آذربایجان قرار خواهیم داد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان چندی پیش از کشورهای همسایه و دوست این کشور دعوت کرد تا در بازسازی قره‌باغ مشارکت کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    پس آثار تاریخی اردبیل که مهد آثار تاریخیه چی ؟چیزی که بر خانه رواست بر همسایه حرام است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها