روز تولد و درگذشت چه کسانی مصادف با کریسمس شد

روز ولادت حضرت عیسی (ع) با عنوان کریسمس همچون روز‌های دیگر سال آبستن تولد‌ها و وفات‌های بسیاری بوده است.

روز تولد و درگذشت چه کسانی مصادف با کریسمس شد

به گزارش خبر فوری به نقل از ایلنا ۲۵ دسامبر به عنوان روز ولادت حضرت عیسی مسیح در تقویم گریگوری ثبت شده است. تقویم گریگوری، گاه‌شمار میلادی است که هم‌اکنون در بیشتر کشور‌های جهان استفاده می‌شود و تقویمی بین‌المللی به حساب می‌آید.

این تقویم از گاه‌شماری ژولینی با مبدأ میلادی برگرفته شده است؛ بنابراین گزارش، روز ولادت حضرت عیسی مسیح با عنوان کریسمس شناخته می‌شود و به طور حتم همچون روز‌های دیگر سال آبستن تولد‌ها و وفات‌های بسیاری بوده است.

این روز تاریخی با نام مشاهیری، چون رودکی، محمدعلی جناح و چارلی چاپلین گره خورده و به نوعی در زندگینامه این افراد نقش مؤثری را ایفا کرده است.

شایان ذکر است ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم متخلص به رودکی نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرای و پدر شعر فارسی به حساب می‌آید. وی در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۸۶۰ در ناحیه رودک روستای پنجکنت متولد شده است. وی اولین دیوان شعر را به نگارش درآورده است و به عقیده ریچارد نلسون فرای، شرق‌شناس و ایران‌شناس برجسته آمریکایی نقش بسزایی در تغییر خط از خط پهلوی به خط فارسی ایفا کرده است. هم‌اکنون ۱۰۴۷ بیت از رودکی باقی مانده است.

ویلیام کالینز، شاعر انگلیسی نیز در ۲۵ دسامبر سال ۱۷۲۱ در چیچستر انگلستان متولد شده است. وی در سال ۱۷۴۷ مجموعه «چکامه‌ها» را منتشر کرد، ولی در آن زمان چندان موفق نبود.

یکی از سیاستمداران سده بیستم و بنیانگذار کشور پاکستان با عنوان محمدعلی جناح شناخته می‌شود. وی در ۲۵ دسامبرسال ۱۸۷۶ در کراچی متولد شده است. وی در سال ۱۹۰۵ به صورت رسمی وارد سیاست شد و به حزب کنگره ملی هند پیوست.

جناح در سال ۱۹۱۶ عهده‌دار مسئولیت پیمان اتحادیه‌ای حزب کنگره به نام حزب «لکنو» شد. وی در مارس ۱۹۲۷ توانست طرح‌های مسلمانان دهلی را تدوین کند، اما در طرح مربوط به قانون اساسی حق رأی از مسلمانان گرفته شد و کار‌های جناح بی‌نتیجه ماند.

محمد احمد بن بلا در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۱۹۱۶ چشم به جهان گشود. وی رهبر سیاسی جنگ استقلال الجزایر، اولین نخست‌وزیر و نخستین رئیس‌جمهور انتخابی الجزایر به حساب می‌آید. بن بلا در دوران حکومت خود به اصلاحات اقتصادی اقدام کرد. وی سنت‌های عربی و اسلامی را احیا کرد و یک چهارم بودجه دولت الجزایر را به بخش آموزش اختصاص داد.

کارلوس سزار سالوادور آراندا کاستاندا، نویسنده سرخ‌پوست آمریکایی در ۲۵ دسامبر ۱۹۲۵ در پرو متولد شد. وی آثاری، چون تعلیمات دون خوان، سفر به دیگر سو، افسانه قدرت، دومین حلقه قدرت، هدیه عقاب، آتش درون، قدرت سکوت، هنر رؤیا دیدن، حرکات جادویی، چرخ زمان و کرانه فعال بی کرانگی را به نگارش درآورده و در دسترس مخاطبانش قرار داده است.

یکی از نویسندگان و مقاله‌نویسان قرن نوزدهم میلادی با نام پل شارل ژوزف بورژه شناخته می‌شود. وی در ۲۵ دسامبر ۱۹۳۵ در پاریس درگذشته است. ژوزف بورژه در زمان مرگ ۸۳ سال داشت. از آثار وی می‌توان به قلب زن، سایه جدید، انواع، سرزمین موعود، جهانشهر، یک عشق غم انگیز، دوشیزه آبی، شبح، دو خواهر، عوارض احساساتی، درام خانوادگی، یک تاجر و گام اشاره کرد.

ماکان کاکی یک رهبر نظامی دیلمی فعال در شمال ایران در اوایل قرن دهم میلادی بوده است. وی در ۲۵ دسامبر سال ۹۴۰ میلادی درگذشت.

صد و بیست و سومین امپراتور ژاپن با نام امپراتور تایشو شناخته می‌شود. وی در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۲۶ درگذشت. امپراتور تایشو در اوایل ماه دسامبر سال ۱۹۲۶ دچار ذات‌الریه شد و در اثر حمله قلبی درگذشت.

محمدباقر ناصرالملک تبریزی از مردان وزارت خارجهٔ ایران در زمان محمد شاه قاجار بوده است. وی در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۲۷ چشم از جهان فرو بست.

سِر چارلز اسپنسر چاپلین معروف به چارلی چاپلین یکی از مشهورترین بازیگران و کارگردانان برجستهٔ جهان به حساب می‌آید. وی در تاریخ ۱۶ آوریل سال ۱۸۸۹ متولد شد و در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۱۹۷۷ درگذشت. چارلی چاپلین ۳ بار موفق به دریافت جایزه اسکار شد و از آثارش می‌توان به فیلم‌های بیست دقیقه عشق، مانده در باران، یک روز شلوغ، پتک کشنده، گاز خنده، مرد مال‌دوست، تفریح، رنج‌های عشق، آقای جسور، قهرمان، ولگرد، یک زن و خانه به دوش اشاره کرد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها