بغض‌های فروخورده اِم اِسی های ساوه

مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد حمایت از بیماران مبتلا به MS در ساوه با اشاره به مشکلات این بیماران گفت: بیماران مبتلا به MS در ساوه برای تهیه دارو و تامین هزینه درمان خود متحمل مشتقات فراوانی می شوند.

بغض‌های فروخورده اِم اِسی های ساوه

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، ملیحه کیکاوسی تامین دارو را نخستین مشکل این بیماران عنوان کرد و گفت: بیمارستان شهید مدرس ساوه وابسته به دانشکده علوم پزشکی به علت بدهی به شرکت های پخش دارو، قادر به تامین داروهای مورد نیاز این بیماران نیست و از طرف دانشکده یک داروخانه فعال در بخش خصوصی مجاب به تامین داروی بیماران شده است.

وی ادامه داد: در داروخانه ای که از سوی دانشکده علوم پزشکی معرفی شده است، برای دریافت دارو باید فرانشیز پرداخت شود که بیماران متاسفانه بدلیل ضعف بنیه مالی قادر به پرداخت مبلغ فرانشیز نیستند. البته با پیگیری های صورت گرفته چند روزی است که فرانشیر توسط داروخانه پرداخت می شود و دارو به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد ولی معلوم نیست این روند ادامه یابد یا متوقف شود.

کیکاوسی در ادامه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی واگذاری داروهای خاص به بخش خصوصی را نمی پذیرد، این مهم را به عنوان مشکل دیگر بیماران اشاره کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی معتقد است که این کار در حیطه اختیارات بیمارستان و دانشکده علوم پزشکی است و نباید داروهای مورد نیاز این بیماران از طریق داروخانه توزیع شود. این سازمان توزیع دارو از طریق داروخانه و توسط بخش خصوصی را مغایر با مقررات تلقی کرده و آن را وظیفه دانشکده می داند.

وی خواستار برگزاری نشست مشترکی با مدیران سازمان تامین اجتماعی و دانشکده علوم پزشکی برای تعیین تکلیف در خصوص این مشکل شد تا به هر نحو ممکن داروی رایگان و بدون فرانشیز در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی در ادامه به لزوم انجام MRI به صورت هر 6 ماه یکبار تا یک سال برای بیماران مبتلا به MS اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود دستگاه MRI تزریقی در ساوه، بیمارانی که با معاینات بالینی و تشخیص پزشک باید MRI شوند به ناچار مجبور هستند که به شهرهای مجاور نظیر تهران یا قم مراجعه کنند که هم هزینه بالایی دارد و هم امکان تردد برای یک بیمار این چنینی دشوار است.

کیکاوسی اضافه کرد: از طرفی چون تعداد پزشک مغز و اعصاب (نورولوژیست) در این شهرستان کافی نیست و بیمار برای ویزیت چنین پزشکانی ناچار است صرفا به بیمارستان شهید مدرس مراجعه کند لذا با توجه به حجم بالای مراجعات و ضریب اشغال بالای تخت های بستری، بیماری که به علت حمله جدید احتیاج به پالس کورتون پیدا می کند باید در انتظار خالی شدن تخت بستری در بخش داخلی یا بستری اورژانس بماند.

وی با اشاره به بستری کردن برخی از بیماران MS در بخش جراحی این بیمارستان گفت: سیستم دفاعی بدن بیماری که کورتون مصرف می کند، تضعیف می شود و اگر در مجاورت بیماران عفونی و ... بستری شود قطعا به دلیل ضعیف شدن بدن احتمال سرایت سایر بیماری ها و مشکلات دیگر برای او وجود دارد.

کیکاوسی در پایان با بغض فروخورده ناشی از نگرانی از آینده بیماران مبتلا به MS در ساوه اظهار کرد: چه خوب است که مسئولان نیم نگاهی هم به مشکلات این بیماران داشته باشند و بدانند که چه روزها و شب های مشقت آوری توسط بیماران مبتلا به MS و نیز بیماران مبتلا به سرطان و دیالیزی ها سپری می شود، بویژه اینکه این افراد اکثرا از قشر کم درآمد و کم برخوردار جامعه هستند.

وی تاکید کرد: چه خوب است به جای افزایش فضای درمانی در شهرستان اولا به دنبال کیفیت بخشی ارائه خدمات به بیماران باشیم و برای بستری احتمالی بیماران خاص شهرستان نیز چاره اندیشی و تدبیر کرد و این بیماران در کنار سایر بیمارانی که به علت بیماری عفونی به مراکز درمانی مراجعه می کنند بستری نشوند

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها