شائبه گرانی بنزین نرخ تورم گروه خوراکی‌ها را دورقمی کرد

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، شائبه گرانی بنزین را زمینه‌ساز دورقمی شدن نرخ تورم برخی خوراکی‌ها دانست.

شائبه گرانی بنزین نرخ تورم گروه خوراکی‌ها را دورقمی کرد

به گزارش خبر فوری از سمنان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، سید حسن حسینی شاهرودی گفت: تأثیرات روانی زمزمه‌های افزایش نرخ حامل‌های انرژی، مخصوصاً قیمت بنزین، باعث شده تا رشد قیمت برخی اقلام خوراکی از هم‌اکنون شروع شود.

وی درباره نرخ تورم 8 درصدی آذرماه افزود: بدیهی است که محاسبه نرخ تورم بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی و با لحاظ سال پایه بوده، اما در آمار مربوط به تورم، باید به مبناهای دیگری توجه شود.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها دورقمی اعلام‌شده و این در حالی است که بر اساس برنامه‌ها باید نرخ تورم تک‌رقمی می‌شد، مخصوصاً با توجه به وضعیت معیشت خانوارها، نباید رشد نرخ تورم دورقمی باشد.

وی ادامه داد: خانوارها می‌توانند تأمین برخی از نیازهای خود، مانند پوشاک و کالاهای لوکس و غیرضروری را به تعویق بیندازند، اما تأمین اقلام خوراکی خانواده‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

حسینی شاهرودی تأکید کرد: باید توجه داشت در حالی نرخ اقلام خوراکی روند افزایشی داشته که حجم تقاضا در روزهای پایان سال با افزایش بیشتری روبرو می‌شود.

وی اظهار کرد: تأثیرات روانی زمزمه‌های افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخصوصاً قیمت بنزین، باعث شده حتی رشد قیمت برخی اقلام خوراکی از هم‌اکنون شروع شود و این در حالی است که مکانیزم‌های مشخص‌شده برای تنظیم بازار کالاهای اساسی وجود دارد، بنابراین باید دولت به این موضوعات توجه کند.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ارائه یارانه برای تأمین کالاهای خوراکی موردقبول نیست، اما باید با ایجاد بازار رقابتی و حذف سوداگران و اعمال نظارت مؤثر سیستمی و برقراری ارتباط نزدیک‌تر بین تولیدکننده و فروشنده، هزینه‌های بالاسری را کنترل کرد تا از گرانی کاذب جلوگیری شود.

وی افزود: سامانه‌های سیستمی برای کنترل بازارها وجود دارد، اما از این سامانه‌ها استفاده صحیحی نمی‌شود که نکته قابل‌تأملی است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

گفتنی است مرکز آمار ایران، نرخ تورم آذرماه سال 96 را 8 درصد گزارش کرده و شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، نسبت به ماه مشابه سال قبل برای کل کشور 13 درصد، مناطق شهری 3/13 درصد و مناطق روستایی 9/11 درصد افزایش را نشان می‌دهد که درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به آذرماه 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور 4/12 گزارش‌شده است.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها