دیجیتالی کردن مغز؛ رؤیایی تخیلی یا واقعیتی علمی؟

یکی از رویاهای بشر این است که حتی پس از مرگ بتواند ذهن افراد را زنده نگه دارد. برخی دانشمندان این نظریه را مطرح کرده‌اند که با دیجیتالی کردن مغز میتوان ذهن انسان را به کامپیوتر منتقل کرد؛ اما این نظریه تا چه حد عملی است؟

دیجیتالی کردن مغز؛ رؤیایی تخیلی یا واقعیتی علمی؟

تصور کنید که زندگی شما رو به پایان است و در شرایط بدی قرار دارید، اما آماده رفتن از این جهان نیستید. علم پزشکی مدرن هم در این زمینه نمی‌تواند به شما کمک کند پس به همین دلیل دانشمندان مغز شما را دیجیتالی می‌کنند و هوشیاری‌تان را به کامپیوتر منتقل می‌کنند تا بتوانید در دنیای دیجیتالی به زندگی خود ادامه دهید.

به نظر می‌رسد اتفاقاتی که در بالا بازگو شد شبیه داستان‌های علمی‌تخیلی باشد. با وجود پیشرفت‌هایی که اخیراً در علوم اعصاب و کامپیوتر صورت گرفته، ما هنوز در مرحله‌ای نیستیم که قادر به دیجیتالی کردن مغز انسان‌ها باشیم. اما بسیاری از پژوهشگران پیشرو در این علم امیدوارند که طی چند دهه آتی بتوانیم به این قابلیت دست یابیم. حتی موسسه‌ای غیرانتفاعی با نام ۲۰۴۵ Initiative وجود دارد که وقوع این اتفاق را تا سال ۲۰۴۵ پیش‌بینی کرده است.

مغز

اما آیا چنین کاری امکان‌پذیر است؟ گروه دیجیتال ترندز برای پاسخ به این پرسش با سوزان اشنایدر (Susan Schneider) دانشیار فلسفه و علوم شناختی و مدیر هوش مصنوعی دانشگاه کانکتیکات (Connecticut) گفت‌وگو کرده‌اند. او معتقد است افرادی که باور دارند روزی می‌توانیم ذهن خود را به کامپیوتر متصل کنیم احتمالاً درباره ذهن انسان دچار سوءتفاهم شده‌اند.

اشنایدر می‌گوید: «وقتی این افراد درباره بارگذاری مغز در کامپیوتر به هدف زنده ماندن فرد سخن می‌گویند، احتمالاً اشتباه می‌کنند. حتی اگر فناوری مورد استفاده برای این کار بی‌نقص باشد باز هم من فکر می‌کنم که می‌توان آن را توسعه داد. من گمان نمی‌کنم که کسی بتواند با این شیوه زنده بماند. شاید یک نسخه تکثیرشده از شما باقی بماند، اما هیچ‌گاه خود واقعی‌ شما نخواهد بود.»

اشنایدر اظهار می‌دارد که شاید این فناوری برای تهیه نسخه دیجیتالی از فرد مورد استفاده قرار گیرد و این نکته را تایید می‌کند که ممکن است بسیاری از مردم بخواهند قبل از مردن این کار را انجام دهند؛ اما او مطمئن نیست که بتوان ذهن شخصی را به کامپیوتر منتقل کرد. او حتی درباره امکان تهیه نسخه دیجیتالی از ذهن انسان هم شک و تردیدهایی دارد.

هوش مصنوعی

او توضیح می‌دهد: «ما هنوز در حال یاد گرفتن ویژگی‌های مغز بشر هستیم و در این ۲ دهه اخیر چیزهای زیادی آموخته‌ایم؛ اما هنوز هم مسائلی وجود دارد که باید روی آنها مطالعه کنیم. حقیقتاً حتی مشخص نیست که قادر به سنجش تمام ویژگی‌های برجسته مغز هستیم یا خیر. اشنایدر معتقد است: «اگر تفکر وابسته به ویژگی‌های مکانیکی کوانتوم مغز باشد، پس نمی‌توانیم صراحتاً بگوییم که می‌توانیم نسخه جدیدی از ذهن را تولید کنیم حتی اگر این مساله را کنار بگذاریم که آیا این نسخه دقیقاً خود فرد است یا خیر.»

این پژوهشگر اذعان دارد که ذهن مثل یک برنامه نیست که دانشمندان یا مهندسان بتوانند آن را از بین ببرند و دوباره در فضای دیجیتالی بسازند. این مساله بسیار پیچیده‌ است؛ بنابراین ساخت نسخه کامل از ذهن چیزی نیست که بتوانیم به این زودی به آن دست یابیم.

دانشمندان در حوزه دیجیتالی کردن مغز پیشرفت‌هایی داشته‌اند، اما کارهایی که انجام شده بسیار گیج‌کننده است. دانشمندان مغز و اعصاب توانستند در سال ۲۰۱۷ از ۳۰۲ نورون مغز یک کرم نقشه‌برداری کنند و آن را برای راه‌اندازی یک روبات شبیه‌‌سازی کنند. این کار شگفت‌انگیز بود، اما قابل مقایسه با نقشه‌برداری از مغز انسان نیست. مغز انسان نزدیک به ۹۰ میلیارد نورون دارد؛ یعنی ۳۰ میلیون برابر یک کرم.

با مواردی که در بالا گفته شد می‌توانیم بگوییم که دانشمندان هنوز درباره امکان انتقال ذهن به کامپیوتر مطمئن نیستند؛ اما آنچه واضح است اینکه اگر بخواهیم به این مرحله از دانش برسیم، احتمالاً به عمر ما قد نمی‌دهد. فقط می‌توانیم بگوییم که فعلاً نمی‌توانیم به نامیرایی دیجیتالی دست پیدا کنیم.

منبع: اعتمادآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محسن
    0

    مقاله علمی جالبی هست خصوصا در رایطه سیستم مغز انسان است مغز یعنوان یک کامپیوتر همیشه فعال و کنترل کننده حرکات و سکنات انسان عمل می کند لذا دسترسی به هر نوع فرمان به مغز کامپیوتر هم می تواند بعنوان شبیه ساز همان عمل مخصوص را انجام دهد بطور مثال یک فوتبالیست در زمین بازی فکرش به مغز فرمان می دهد که توب را پاس بدهد و کامیوتر هم همین عمل را انجام می دهد بهر حال علم و فن اوری جدید را که پیشرفت خارق العاده ای کرده و می کند روزی فرا خواهد رسید که بتواند شبیه سازی مغز را انجام بدهد امااما باید این را هم بدانیم که همیشه همیشه چندین چندین گام از مغز بشر عقب تر حرکت خواهد کرد کشیدن انسان وخود را رساندن به شبیه سازی مغز انسان هم یکی از کارهای خلقت است که همیشه عقب تر از سبستم دست ساز بشر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها