آغاز عملیات مهار شن‌های روان در شمال سیستان و بلوچستان

‌معاون اداره کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: عملیات مهار شن‌های روان در مناطق بحرانی شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان آغاز شد.

آغاز عملیات مهار شن‌های روان در شمال سیستان و بلوچستان

‌به گزارش خبر فوری ‌به نقل از اداره‌کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان، ریگی افزود: در فاز اول تثبیت 500 هکتار از ماسه بادی‌های بالادست منطقه‌ی "محمد شاه کرم" شهرستان زَهَک انجام می‌شود‌.

وی بیان کرد: مهار شن‌های روان به دو روش مالچ پاشی و ایجاد کمربند سبز انجام می‌شود.

وی گفت: برای این طرح نزدیک به ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است‌.

معاون اداره کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان زهک با داشتن ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی بحرانی یکی از مناطقی است که هرسال با وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه دچار مشکلات فراوانی می‌شود که از این میزان اراضی‌، ۱۵ هزارهکتار اراضی بحرانی درجه یک و مابقی اراضی بحرانی درجه دو است.

وی با بیان این که این اقدام با هماهنگی دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری انجام می‌شود، افزود: عملیات مهار شن‌های روان تا پایان خرداد ماه سال آینده ادامه دارد.

همچنین مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به حرکت شن‌های روان در منطقه سیستان و ایجاد ریزگرد و غبار در سطح منطقه افزود: امسال سیستان 176 روز هوای توفانی داشت و 37 روز آن بحرانی بود و تنفس مردم را با مشکل مواجه کرده بود.

رضا اربابی گفت: در هوای سیستان بیش از 450 میکروگرم بر متر مکعب گرد و غبار در روزهای توفانی گزارش شده است که بیشترین غلظت ذرات گرد و غبار هم هزار و 600 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شد که 10 برابر بیشتر از حد بحرانی بود.

مدیرکل بحران استان خاطرنشان کرد: بیشترین بیماران سل کشور مربوط به سیستان هستند و شهرستان‌های حوزه سیستان تنها شهرستان‌‌های کشور است که به لحاظ جمعیتی رشد منفی دارد.

اربابی خاطرنشان کرد: ناپایداری جمعیت یکی از معضلات سیستان است و بسیاری از روستاها با شن و گرد و غبار مدفون می‌شود که مردم هم برای رهایی از توفان و هوای بحرانی مهاجرت از منطقه را ترجیح می‌دهند.

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها