خودسوزی زمین در اقلید تهدیدی برای معاش روستائیان

خودسوزی زمین در روستای قدم‌آباد شهرستان اقلید معاش مردم این روستا را تهدید می‌کند.

خودسوزی زمین در اقلید تهدیدی برای معاش روستائیان

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از اقلید ، خشکسالی در استان فارس تنها سبب بحران آب در روستاها نشده بلکه در نقاطی از استان عاملی برای خودسوزی زمین شده است. در سال گذشته روستای دوبنه در اطراف دریاچه مهارلو به دلیل خشکسالی به خودسوزی دچار شد، امسال نوبت روستای قدم‌آباد اقلید شده است.

این موضوع زندگی اهالی این روستا را تحت تاثیر قرار داده است، محسن رضایی دهیار روستای قدم‌آباد در گفت‌وگو با تسنیم گفت: آبان ماه سال بود که آتش‌سوزی در بیشه‌زار قدم آباد مشاهده شد و دهیاری با کمک منابع طبیعی شهرستان و اهالی روستا اقدام به مهار آتش کرد.

به گفته وی با وجود پمپاژ آب به وسیله موتور چاه آب کشاورزان در 6 روز آتش به صورت سطحی مهار شد اما تاکنون مهار عمقی آتش موفقیت‌آمیز نبوده است.

رضایی خشکسالی‌‌های اخیر را دلیل این آتش‌سوزی بیان کرد و گفت: با توجه به نفوذ آتش به عمق و وجود ریشه خشک گیاهان و بستر خشک منطقه مهار آتش به طور کامل تاکنون امکان‌پذیر نبوده و به همین دلیل هنوز دود حاصل از حریق در بیشه‌زار قابل مشاهده است.

دهیار قدم آباد وسعت و حجم بیشه‌زار دچار حریق را حدود یک هکتار بیان کرد و گفت: برای مهار کامل آتش آب یکی از چاه‌های کشارزی را پمپاژ کردیم اما این حجم آتش‌سوزی نیاز به آب بیشتری دارد که بودجه دهیاری کفاف خرید آب را نمی‌دهد.

رضایی افزود: آتش‌سوزی لطمه بسیاری به اهالی روستای قدم آباد وارد کرده چراکه این بیشه‌زار چراگاه طبیعی دام منطقه و عشایر است که با این آتش‌سوزی مقدار قابل توجهی از خوراک دام روستا کاهش یافته است.

دهیار قدم آباد با اشاره به فعالیت زنان روستایی در تهیه صنایع دستی می‌گوید: زنان روستایی برای ساخت صنایع دستی از جاروهای رشد کرده در این بیشه استفاده می‌کنند اما با نابودی بیشه این حرفه زیان خواهد دید.

وی دیگر خسارت‌های آتش‌سوزی را خشک شدن چمنزار و به دنبال آن تولید خاک و غبار بیان می‌کند که توسط باد به سمت روستا هجوم می‌آورد و سبب اختلال در زندگی روزمره اهالی می‌شود.

کرامت‌الله چترسیماب، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید در گفت‌وگو با تسنیم گفت: بیشه‌زار قدم آباد اقلید هر ساله در برگیرنده آب باران و برف بوده و امسال به دلیل بارش کم نزولات آسمانی دچار خشکسالی شده و این مسئله سبب خودسوزی و حریق شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیشه‌زار کمتر از یک هکتار وسعت دارد افزود: با تلاش و همکاری آتش نشانی و استفاده از آب چاه‌های کشاورزی، بخشی از این خودسوزی مهار شده و تلاش داریم تا بقیه نیز به زودی مهار شود که این امر مستلزم همکاری کشاورزان منطقه است.

بیشه‌زار قدم آباد اقلید محل زیست پرندگان مهاجر، روباه، شغال، کفتار، گرگ، خرگوش، کبک و مرغ ماهی­‌خوار است که با خودسوزی زمین آن زندگی این حیوانات نیز به خطر افتاده است.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها