انحلال تنها بیمارستان خصوصی زنجان از شایعه تا واقعیت

شایعه انحلال تنها بیمارستان خصوصی شهر زنجان نگرانی‌هایی را بین شهروندان زنجانی ایجاد کرده است درحالیکه طبق بررسی ها قرار است با تحولاتی این مرکز درمانی به مزایده گذاشته شود اما خدمات رسانی آن هرگز تعطیل نشود.

انحلال تنها بیمارستان خصوصی زنجان از شایعه تا واقعیت

زنجان ۱۰۰ تختخوابی با سرمایه گذاری بخش خصوصی با صرف حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه ( در سال ۱۳۸۸) و حدود چهار سال زمان برای ساخت و با مساحتی بالغ بر ۱۷ هزار مترمربع برای خدمت رسانی در حوزه سلامت وارد میدان شد.

کلنگ ساخت اولین بیمارستان خصوصی زنجان در سال ۸۸ به زمین زده شد، این مرکز درمانی پس از گذشت حدود چهار سال و با پشت سر گذاشتن مشکلات و موانع بسیار در دی سال ۹۲ همزمان با ولادت پیامبر اسلام و با حضور مسوولان وقت استانی و کشوری به بهره برداری رسید.

به گفته مسوولان وقت، با بهره برداری از نخستین بیمارستان خصوصی نیازهای درمانی مردم این استان رفع و فضا و تجهیزات آن تا ۲۰ ساله آینده نیز پیش بینی شده بود.

این بیمارستان توانست از زمان فعالیت رسمی خود به تدریج پاسخگوی نیازهای مختلف مردم باشد، بطوریکه حتی در این روزهای سخت اپیدمی کرونا نیز تا حدودی کمبود تخت و نیروی انسانی را جبران و در شرایط سخت حاضر کمک حال بهداشت و درمان بوده است اما طی هفته های اخیر خبرهایی مبنی بر انحلال بیمارستان و مشکلات بدهی فروان آن مطرح شد که این خبر واکنش های متعددی را از سوی مسوولان استانی نیز به همراه داشته است.

۱۸ مرداد ماه امسال، رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت تنها بیمارستان خصوصی استان زنجان به خبرنگاران رسانه های جمعی استان گفت که "آنچه مربوط به ماست این است که یک سرمایه‌گذاری با تلاش همه جانبه انجام شده و انتظار بر این است که این مجموعه در راستای سلامت مردم فعالیت کند، به ویژه در این برهه از زمان که مردم استان به ارائه این خدمات بیشتر نیاز دارند".

دکتر پرویز قزلباش با بیان اینکه در مورد بیمارستان بهمن یک شرکت خصوصی وجود دارد و بیمارستان یک شخصیت حقوقی دارد افزود: اعلام کردیم که انحلال شرکت نباید منجر به تعطیلی بیمارستان شود و این مرکز درمانی، تا آخر هم بیمارستان خواهد ماند و باید به مردم سرویس ارائه کند که خوشبختانه تاکنون هم اینطور بوده و توانستیم از تخت‌های این بیمارستان استفاده کنیم و قابل قبول نیست که بیمارستانی با حمایت‌های دولت ایجاد شود و در زمان مورد نیاز نتوان از آن در راستای منافع مردم استفاده کرد.

با توجه به توضیحات رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر ضرورت ادامه فعالیت تنها بیمارستان خصوص شهر زنجان در وضعیت کرونایی فعلی و حمایت‌های دولتی انجام شده از آن نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز بر این موضوع تاکید و عنوان کرد: اگر حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی نبود سه ماه پیش باید شاهد تعطیلی این بیمارستان می‌شدیم.

دکتر علیرضا آرمانی کیان در مورد وضعیت واگذاری بیمارستان بهمن اضافه کرد: یک مرکز درمانی به هیچ عنوان نباید تعطیل شود و از آنجایی که بیمارستان بهمن زنجان تنها مرکز خصوصی شهر زنجان محسوب می‌شود، حیف است که تعطیل شود.

وی با بیان این‌که برای آماده‌سازی این بیمارستان زحمات زیادی کشیده شده است، گفت: تعطیلی این مرکز درمانی که تنها بیمارستان خصوصی نیز محسوب می شود، برای شهر زنجان زیبنده نیست.

برخی ها به دنبال بهانه‌ای برای انحلال این بیمارستان هستند

مدیرکل بیمه سلامت استان در ارتباط با موضوع انحلال تنها بیمارستان خصوصی زنجان ضمن اظهار نارضایتی از موضوع انحلال بیمارستان بهمن بر این موضوع متذکر شد که متاسفانه برخی‌ها فقط به فکر جیب خودشان بوده و به دنبال بهانه‌ای برای انحلال این بیمارستان هستند از همین رو باید جلوگیری از انحلال بیمارستان بهمن به مطالبه عمومی تبدیل شود.

دکتر یعقوب شیو یاری اظهار داشت: این بیمارستان با هزاران امید و آرزو برای خدمات‌رسانی به مردم زنجان و با هزینه هنگفت ایجاد شده است و حالا به صراحت می‌گویم که جای تاسف دارد که بیمارستان به این خوبی و با تجهیزات خوب منحل شود.

به گفته این مسوول سیاست دولت نیز این بوده که بیمارستان‌های خصوصی مکمل بیمارستان‌های دولتی باشند چرا که همه امکانات را دولت نمی‌تواند در حوزه درمان در اختیار مردم قرار دهد.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان به عنوان یک شهروند از مسوولان ارشد استانی، نماینده ولی فقیه در استان، سرمایه‌گذاران این بیمارستان و به ویژه دست اندرکاران حوزه درمان خواست تا با اعمال تجدید نظر دست به دست هم داده و از انحلال بیمارستان بهمن جلوگیری کنند که در این صورت بیمه سلامت نیز از هیچ کمکی در تحت پوشش قرار دادن خدمات این بیمارستان و تعامل با آن‌ها دریغ نمی‌کند و تاکنون نیز کمک حال این بیمارستان بوده است.

وی با اشاره به این‌که در مورد بیمارستان بهمن آنچه در توان بیمه سلامت بود همکاری‌های لازم را با آن‌ها اعمال کرده است افزود: موظف بودیم در راستای ارائه بهتر خدمات به مردم قراردادهای لازم را با این بیمارستان منعقد کنیم و با اضافه شدن هر تخت یا تجهیزات و پزشک در صورت درخواست بیمارستان برای انعقاد قرارداد مربوطه اقدام می‌شد به ویژه در ایام شیوع کرونا برای تخت‌های اضافه شده نیز قرارداد بستیم.

شیویاری افزود: به صراحت می‌گویم برخی از افراد با هر اهداف و نیتی که دارند نباید امید و آرزوی مردم این شهر را به باد بدهند و باید تجدید نظر اساسی در این زمینه انجام شود تا این بیمارستان به وضعیت خدمات‌رسانی خود به مردم بازگردد چرا که حیف است استان زنجان تنها بیمارستان خصوصی خود را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه زنجان با وجود مراکزی چون مهرانه و فعالیت خیران در عرصه درمان سرآمد استان‌های دیگر بوده شهرت جهانی دارد، اضافه کرد: به عنوان یک شهروند انحلال تنها بیمارستان خصوصی شهر قابل قبول نبوده و به خاطر خدا و مردم به جای انحلال آن خدمات ارائه شده به مردم باید ارتقا داده شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در خصوص تحت پوشش قرار دادن تخت‌های اضافه شده به بیمارستان‌ها با شیوع ویروس کرونا نیز اظهار داشت: طبق تصمیمات ستاد مرکزی کرونا در کشور و دستور ویژه رییس جمهوری بیمه سلامت در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم از اضافه شدن این تخت‌ها استقبال کرده و بیمارستان‌هایی که ظرفیت لازم را داشتند تعداد تخت‌های خود را به ویژه در بخش آی سی یو که نیاز مبرم در استان بود افزایش دادند و بیمه سلامت نیز براساس چارچوب‌های تعریف شده این تخت‌ها را تحت پوشش قرار داد.

بیمارستان خصوص زنجان تعطیل نشده است

این اظهار نظرها نیز واکنش سرپرست بیمارستان خصوصی بهمن زنجان را نیز در پی داشت، او در این زمینه و مطالب منتشر شده طی هفته های اخیر به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس رای شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان زنجان در تاریخ هفتم تیر امسال حکم انحلال گروه پزشکی کوروش زنجان صادر شده است.

دکتر فریدون طاهری افزود: به دنبال حکم انحلال، اعضای هیات تصفیه از طرف دادگاه مذکور تعیین شده و این هیات، پس از مستقر شدن در بیمارستان وظایف محوله خود را در این خصوص آغاز کرده اند.

وی اضافه کرد: از طرفی طبق قانون، پس از انحلال یک شرکتی باید تمامی پرسنل و کارکنان از آن شرکت خارج شده و درب آن پلمب شود، ولی از آنجایی که بهمن تنها بیمارستان خصوصی استان محسوب می شود و حتی در شرایط حاکم به پذیرش تعدادی از بیماران کرونایی اقدام کرده است، این امر برای آن ممکن نیست.

این مسوول ادامه داد: با پیگیری های لازم انجام گرفته از ستاد ملی کرونا و مساعدت مسوولان استانی و قضایی به ویژه مدیر کل دادگستری استان، در حین اینکه تصفیه بیمارستان منحل شده بهمن انجام می گیرد، پذیرش بیمار کرونایی غیر کرونایی و تمامی بخش های بستری و غیر بستری دایر خواهد بود.

عضو هیات تصفیه بیمارستان خصوص بهمن زنجان ادامه داد: تلاش شد، حدود ۴۰۰ نفر از پرسنل و کارکنان این بیمارستان دچار مشکلات ناشی از بسته شدن بیمارستان و عدم دریافت حقوق در این شرایط سخت اقتصادی نشوند و هم اکنون این بیمارستان خدمات درمانی شامل کارهای اورژانسی و پذیرش بیماران اورژانسی و غیر اورژانسی و کرونایی را انجام می دهد و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی اظهار داشت: بر این اساس تا زمان انتقال بیمارستان به مدیریت جدید و پس از طی مراحل قانونی و مزایده بیمارستان، هیات تصفیه همچنان به مدیریت بیمارستان ادامه خواهد داد و تاکید می کنم هیچ گونه تعطیلی و یا عدم پذیرش بیماران در این بیمارستان رخ نخواهد داد.

طاهری خاطرنشان کرد: همه مدیران و مسوولان استانی نیز قبل از انجام مصاحبه در مورد وضعیت این بیمارستان اطلاعات کافی را از سوی هیات تصفیه و مسوولان بیمارستانی کسب کنند و از طرفی رسانه های جمعی استان اعم از خبرگزاری ها، روزنامه ها هم هماهنگی لازم را انجام دهند تا اخبار دقیقی در این خصوص منتشر شود.

گفتنی است، تسویه و تقسیم دارایی از نتایج انحلال شرکت است، تسویه به معنی تفریغ حساب و تعیین بدهکاری و بستانکاری است که در نتیجه تسویه، رقم قطعی مبالغ بده و بستان، مشخص و پابه‌پا می‌شود و شرکت سهامی به محض انحلال، شرکت در حال تسویه محسوب می‌شود. امر تسویه با مدیران تسویه است که در اساسنامه معین شده و ممکن است تحت نظارت ناظر، عمل کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها