گشت‌های امنیت اخلاقی، مخل امنیت روانی نیست‌

نشست عصر اندیشه با موضوع

گشت‌های امنیت اخلاقی، مخل امنیت روانی نیست‌

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، این نشست با حضور حجت‌الاسلام عباس فضلی(عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان)، حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیلی(دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر هرمزگان) و ایوب زینلی(عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور بندرعباس) برگزار شد

رفتارهای سلبی و نگاه مجرمانه در مسائل اخلاقی پاسخگو نیست

در ابتدا عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بابیان این‌که انسان یک موجود خطاکار و گناه پذیراست، ادامه داد: قرار است سخنی فلسفی از نوع اخلاقی آن به نام گشت امنیت اخلاقی را موردبحث و گفت‌وگو قرار دهیم.

فضلی افزود: انسان یک خطاکار ذاتی است یعنی یک خوی شیطانی دارد و یک خوی انسانی و اگرچه سعی می‌کند خوی انسانی‌اش بیشتر باشد اما فرازوفرود اخلاقی در جهان در همه‌ی جوانب و برای هر انسانی اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد:همچنین خوی شیطانی انسان، انسان را به زشتی و ناپسندی دعوت می‌کند اما دلیل خوبی برای انجام علنی و آشکار گناه و خطا نیست.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: هر جامعه‌ای نیازمند یک قانون و نظام است و نظم اجتماعی همواره باید رعایت شود و کارکرد نیروی انتظامی در این جهت است تا بتواند یک جامعه‌ی آرمانی مطابق قوانین و نظم عمومی ایجاد کند.

فضلی اضافه کرد: حاکمیت نیز اگر بخواهد شخصیت انسان‌های جامعه را بی کم‌وکاست شکل دهد باید چاره‌ای بیاندیشد.

وی با انتقاد از افراط‌ و تفریط در اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر گفت: باید تلاش داشت که طبق دستورات دین مبین اسلام به اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر پرداخت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: مردم ایران مذهبی و دلبسته به‌نظام و ارزش‌ها هستند به همین دلیل بهتر است زمینه‌های بروز رفتارهای خلاف اخلاق جستجو شده و در ادامه مسیر آن‌ها از بین برود البته این کار به ریشه‌یابی نیاز دارد زیرا تجربه نشان داده؛ رفتارهای سلبی و نگاه مجرمانه در مسائل اخلاقی پاسخگو نیست.

فضلی در پایان با اشاره به اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر در کلام بزرگان دین و مذهب عنوان کردند که بایستی آثار و برکات امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه و گستره مصادیق معروف و منکر برای مردم به‌ویژه جوانان بیان شود.

گشت‌های امنیت اخلاقی، مخل امنیت روانی نیست

در ادامه دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر هرمزگان گفت: این حرف که گشت‌های امنیت اخلاقی باعث عدم امنیت روانی شده درست نیست، بلکه باعث عدم امنیت کسانی شده که قانون را رعایت نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام اسماعیلی اظهار کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر یعنی دعوت به خیر و بازداشتن از بدی و هیچ عقل سلیم و خردمندی دعوت به خیر و بازداشتن از بدی را رد نمی‌کند.

وی بابیان اینکه اصل هشتم قانون اساسی که به امربه‌معروف و نهی از منکر اختصاص دارد در سه رتبه امربه‌معروف مردم به دولت٬ دولت به مردم و مردم به مردم است، افزود: اما متأسفانه در این ۳۹ سال عمر انقلاب اگر امربه‌معروفی بوده از ناحیه دولت به مردم و بعضاً مردم به مردم بوده و امربه‌معروف مردم به دولت و حاکمیت تبدیل به فرهنگ عمومی نشده است؛ که اگر این مقوله صورت می‌گرفت چه‌بسا با بسیاری از مفاسد امروزی مواجه نبودیم.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر هرمزگان با اشاره به اینکه در طرح عفاف و حجاب تمامی دستگاه‌های متولی باید پای‌کار باشند، تصریح کرد: نیروی انتظامی ناجا زحمت زیادی می‌کشند و بی‌انصافی است که به خاطر کج‌سلیقگی و بدرفتاری یک شخص در گشت‌های پلیس امنیت اخلاقی، تمام آن سیستم زیر سؤال برود و این حرف درست نیست که این گشت‌ها باعث عدم امنیت روانی شده است، بلکه باعث عدم امنیت کسانی شده که قانون را رعایت نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: پلیس امنیت اخلاقی باید از اساتید دانشگاه، دانشجویان روانشناسی و کسانی که تکنیک‌های تغییر رفتار را آموزش‌دیده‌اند دعوت و از آنان استفاده ارشادی و مشاوره‌ای کند.

وی در پایان عنوان کرد: اگر مردم نسبت به محیط پیرامون خود احساس مسئولیت کنند، بی‌تفاوت نباشند و از روی خیرخواهی و به‌دوراز تجسس و مچ‌گیری یکدیگر را امربه‌معروف و نهی از منکر کنند، جامعه روی خوشبختی و سعادت را به خود خواهد دید.

عدم آموزش صحیح سبب ارتقای سطح امنیت روانی جامعه نشده است

همچنین عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور بندرعباس گفت: جامعه ما جامعه‌ای دینی است و قاعدتاً قواعد و مقررات دینی باید اجرا شود، اما این اجراشدن قوانین دینی به سلایق حاکمیت‌ها بستگی دارد.

زینلی تصریح کرد: دخالت دولت در مبحث امنیت اخلاقی موردنقد واقع نشده است و منتقدین با اصل این موضوع مشکلی ندارند تنها طرز برخورد است که موجب ناراحتی شده است.

وی اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده در خصوص موفقیت گشت‌های امنیت اخلاقی در مقالات موجود، مشاهده کردیم که همه آنان معتقدند که گشت امنیت اخلاقی درمجموع موفق نبوده است، این در صورتی است که نویسندگان این مقالات از اساتید دانشگاه پلیس هستند.

زینلی بیان کرد: اصل 8 قانون اساسی امربه‌معروف و نهی از منکر را یک وظیفه همگانی دانسته و بعدازآن این مطلب را به وظایف حاکمیت واگذار کرده است.

وی اضافه کرد: عدم آموزش صحیح نه‌تنها موجب آن شده است که گشت‌های امنیت اخلاقی باعث ارتقای سطح امنیت روانی جامعه نشوند بلکه نتیجه عکس نیز داده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور بندرعباس خاطرنشان کرد: اگر در این مسیر فرهنگ‌سازی درست و شناخت صحیح از هدف از کاری به مردم ارائه نشود و عملکردها به‌درستی در اختیار و اطلاع آحاد مردم قرار نگیرد، شاهد تأثیری در این کار نخواهیم بود و به هدف از پیش تعیین‌شده نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: اولین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است چرا که کرامت انسانی را خدا به انسان‌ها داده و این کرامت مقدم بر دین است و باید در همه حال حفظ شود.

زینلی در پایان گفت: رعایت عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ضروری است اما باید دلیل عدم رعایت آن از سوی برخی افراد ریشه‌یابی و علل آن مشخص شود، درواقع برخورد با معلول‌ها کاری از پیش نخواهد برد و تنها احساسات جوانان و عموم جامعه را جریحه‌دار می‌کند و این مسئله در گذر زمان می‌تواند منجر به سرخوردگی‌ و بی‌اعتمادی افراد جامعه به‌نظام شود.

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها