دو سوم بی‌سوادان کردستانی بانوان هستند

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان عنوان کرد: ۲۵ درصد از بانوان و 12.1 درصد از آقایان نیز هم بی‌سواد هستند که این امر نشان می‌دهد نرخ بی‌سوادی در بانوان استان کردستان حدود دو برابر بیشتر از آقایان است.

دو سوم بی‌سوادان کردستانی بانوان هستند

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، رمضان یوسفی روز شنبه (2 دی‌ماه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان که به مناسبت هفته سوادآموزی برگزار شد، با بیان اینکه بی‌سوادی از آسیب‌های بزرگ برای نظام است، اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 1355 میزان جمعیت باسواد استان کمتر از 30 درصد بوده اما بر اساس سرشماری سال 95 این میزان به بیش از 80 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه وضعیت باسوادی در کشور رو به رشد بوده است، افزود: بی‌سوادی برای رشد و تعالی کشور یک آسیب است و روند توسعه را در کشور کند می‌کند.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان عنوان کرد: خوشبختانه در سرشماری سال 95 استان کردستان در شاخص رشد خالص باسوادی دومین استان کشور بود و در انسداد مبادی بی‌سوادی هم طی دو سال گذشته رتبه اول را در کشور کسب کردیم.

وی با تأکید بر اینکه در استان کردستان عزم جدی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی وجود دارد، بیان کرد: در شاخص باسوادی در رده سنی شش تا 30 سال بالاتر از میان کشوری قرار داریم، در رده سنی 30 تا 39 سال با میانگین کشوری برابر هستیم اما در رده سنی 39 تا 49 سال متأسفانه وضعیت خوبی نداریم و بیشترین میزان بی‌سواد را داریم.

یوسفی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 95، تعداد باسوادان استان کردستان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، یک‌میلیون و ۱۶۹ هزار و ۵۲۲ نفر هستند و تعداد بی‌سوادان هم از رده سنی شش سال به بالا، ۲۶۵ هزار و ۱۰۴ نفر هستند.

وی میزان باسوادی استان را 81.5 درصد و میزان بی‌سوادی را 18.5 درصد عنوان کرد و گفت: از نظر جنسیت هم ۶3۸ هزار و ۱۵۲ نفر از آقایان باسواد و ۸۸ هزار و ۱۸۰ نفر بی‌سواد هستند و ۵۳۱ هزار و ۴۰۰ نفر از بانوان باسواد و ۱۷۶ هزار و 924 نفر از آنان بی‌سواد هستند.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان با اعلام اینکه دو سوم از بی‌سوادان استان را بانوان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: ۲۵ درصد از بانوان و 12.1 درصد از آقایان نیز هم بی‌سواد هستند که این امر نشان می‌دهد نرخ بی‌سوادی در بانوان استان کردستان حدود دو برابر بیشتر از آقایان است.

وی افزود: شهر سنندج با 84.9 درصد بیشترین میزان باسوادی و سروآباد با 70.5 درصد کمترین میزان باسوادی را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

یوسفی در ادامه سخنان خود بیان کرد: امسال سه برنامه محوری را در حوزه سوادآموزی در استان برگزار می‌کنیم که راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، ایجاد شورای سوادآموزی روستایی و توانمندسازی آموزش دهندگان استان سه برنامه مذکور هستند.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان اعلام کرد: سال گذشته سه مرکز یادگیری محلی و امسال هم پنج مرکز دیگر را راه‌اندازی کردیم که در مجموع هم‌اکنون هشت مرکز یادگیری محلی در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: مراکز یادگیری محلی شش محور آموزش سواد یا تحکیم سواد، مهارت‌های اساسی زندگی، مهارت‌های اجتماعی، شهروندی، حرفه‌آموزی و ورود افراد به فعالیت‌های اجتماعی را به‌عنوان برنامه کاری خود در دستور کار دارد.

یوسفی اعلام کرد: شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد، جذب آنان به کلاس‌های سوادآموزی و نظارت بر آموزش این افراد هم از وظایف شورای سوادآموزی روستایی است.

وی همچنین با اشاره به وجود دو هزار و ۲۰۴ آموزش‌دهنده در سطح استان بیان کرد: در راستای توانمندسازی آموزش‌دهندگان یک دوره آموزشی ۱۲۶ ساعته با همکاری جهاددانشگاهی برای آنان برگزارشده که پذیرفته‌شدگان در آزمون می‌توانند با سوادآموزی همکاری داشته باشند.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان با اشاره به آموزش‌های به‌روز شده حوزه سوادآموزی یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی ICDL ، آموزش از طریق تب‌لت و ... از جمله برنامه‌های به‌روز شده سوادآموزی در استان است.

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها