کاهش 3.2 درصدی آمار ولادت در استان مرکزی

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: در هشت ماهه سال جاری به صورت میانگین در هر روز 58.63 واقعه ولادت ثبت شده که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 3.2 درصدی ولادت در استان هستیم.

کاهش 3.2 درصدی آمار ولادت در استان مرکزی

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، یزدان خسروی در نشست خبری با اصحاب رسانه، عنوان کرد: رتبه استان مرکزی در خصوص طلاق کاهش یافته است. در سال گذشته رتبه دوازدهم طلاق در سطح کشور را داشتیم و این در حالی است که در سال‌های گذشته رتبه سوم یا چهارم کشوری در خصوص طلاق به استان مرکزی اختصاص یافته بود که این مهم نشان از عملکرد مطلوب سازمان‌های فرهنگی در خصوص طلاق دارد.

وی با بیان اینکه سوم دی‌ماه روز ملی ثبت‌احوال است و در این روز این سازمان مردم را از اقدامات و خدمات ارائه شده خود مطلع می‌سازد، افزود: افزایش ضریب اتقان اسناد هویتی ازجمله اقدامات مهم و شاخص سازمان ثبت احوال است که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و این مهم در راستای پیشگیری از جرائم، کمک شایانی به دستگاه قضائی کرده است.

وی عنوان کرد: ایجاد آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی در کشور از دیگر اقدامات مهم سازمان ثبت‌احوال است که در این آرشیو کارکنان ثبت احوال، اطلاعات 120 میلیون سند ولادت و وفات را بارگذاری کرده‌اند و در حال حاضر به صورت آنلاین قابل بهره‌برداری است، همچنین در سراسر کشور حدود 120 دستگاه در 200 هزار نقطه به این پایگاه اطلاعاتی جمعیتی متصل هستند و از آن برای احراز هویتی مراجعین استفاده می‌کنند.

خسروی ادامه داد: ارائه خدمات پایگاه اطلاعاتی جمعیتی به صورت مکان محور است و دیگر نیاز نیست شهروندان برای دریافت خدمات هویتی به محل صدور شناسنامه مراجعه کنند، همچنین از مزایای دیگر این پایگاه زمینه‌سازی برای صدور کارت هوشمند ملی است.

وی با بیان اینکه در کارت‌های ملی هوشمند تمام فاکتورهای امنیتی لحاظ شده، بیان کرد: در حال حاضر کاربرد کارت‌های ملی هوشمند، استفاده به عنوان کارت شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال است، این کارت ظرفیت ذخیره اطلاعات تمامی کارت‌ها را در خود دارد و تا انتهای سال جاری برخی دستگاه‌ها از خدمات دیگر آن بهره‌برداری خواهند کرد.

خسروی با بیان اینکه در استان مرکزی افراد واجد شرایط برای ثبت نام کارت ملی هوشمند حدود یک میلیون و 117 هزار نفر هستند، افزود: تا پایان آبان‌ماه سال جاری، تنها 46 درصد از واجدین شرایط در خصوص کارت ملی هوشمند ثبت‌نام کردند و بیش از 50 درصد همچنان باقی مانده‌اند، همچنین با توجه به تعداد جمعیت هدف سعی شده در هر شهری مجوز یک دفتر پیشخوان دولت و دفتر پستی داده شود و در حال حاضر تعداد دفاتر به 44 دفتر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: صدور شناسنامه مکانیزه دیگر اقدام در خصوص اتقان اسناد هویتی است، اقدامات امنیتی در این شناسنامه‌ها لحاظ شده و امکان جعل آنها وجود ندارد. همچنین بالاترین آمار ثبت‌نام کارت ملی هوشمند در استان مربوط به سال 95 است. از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه 136 هزار و 163 نفر، ثبت‌نام کارت ملی هوشمند خود را انجام داده‌اند که مجموعا 518 هزار و 421 نفر این فرایند را انجام داده که از این تعداد 17 هزار و 921 نفر برای دریافت کارت خود هنوز مراجعه نکردند.

خسروی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال وظیفه ثبت وقایع حیاتی چهارگانه را دارد، ادامه داد: استان مرکزی پوشش 99.9 درصدی وقایع چهارگانه را دارد و بر همین اساس رتبه اول پوشش ثبت وقایع حیاتی را در کشور داراست. ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی منجر به تولید آمار و اطلاعات جمعیتی به روز و دقیق خواهد شد که در امر تصمیم‌گیری سیاست‌گذارن وبرنامه‌ریزان تاثیرگذار است.

خسروی با بیان اینکه بیشترین نرخ ثبت ولادت مربوط به شهرستان های اراک و کمیجان است، افزود: در هشت ماه ابتدای سال جاری در سطح استان 14 هزار و 423 مورد ولادت ثبت شده که به ازای هر 100 نوازد دختر، 103 نوزاد پسر بدنیا آمده است، همچنین 11 هزار و 907 مورد تولد در شهرها و 2516 مورد ولادت در روستاها اتفاق افتاده است که به صورت میانگین در هر روز 58.63 واقعه ولادت ثبت شده و نسبت به سال گذشته شاهد کاهش آمار 3.2 درصدی ولادت در استان هستیم.

وی ادامه داد: در هشت ماه ابتدای سال جاری در سطح استان 5181 مورد واقعه وفات ثبت شده و به صورت میانگین در هر روز 21 واقعه وفات رخ داده، همچنین در مقایسه با سال گذشته افزایش 1.9 درصدی وفات در سطح استان را شاهد بودیم که به ازای هر 100 زن، 129 مرد فوت شده است.

خسروی تصریح کرد: در هشت ماه سال جاری در سطح استان 6466 مورد ازدواج به ثبت رسیده که از این تعداد 4937 مورد ازدواج شهری و 1529 مورد ازدواج روستایی بوده و در هرماه به طور متوسط 808 واقعه ازدواج ثبت شده که در مقاسیه با سال گذشته کاهش 14.8 آمار ازدواج را شاهد هستیم.

وی در خصوص موضوع طلاق عنوان کرد: در هشت ماه سال جاری در سطح استان دو هزار و 125 مورد طلاق در سطح استان ثبت شده که از این تعداد 1718 مورد طلاق شهری و 407 مورد طلاق روستایی بوده به طور متوسط روانه 8.6 واقعه طلاق ثبت شده است. بیشترین طلاق در مردان در گروه سنی 30 تا 34 سال و در زنان در گروه سنی 25 تا 29 سال بوده، میانگین سنی طلاق برای مردان 36 سال و برای زنان 30.49 است، همچنین 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال ابتدای زندگی رخ می‌دهد.

مدیرکل ثبت‌ احوال استان مرکزی گفت: در استان مرکزی به دلایل فعالیت‌های فرهنگی که در خصوص موضوع طلاق انجام شده، در هشت ماه اول سال جاری شاهد کاهش 4.6 درصدی آمار طلاق هستیم.

خسروی در خصوص سن ازدواج عنوان کرد: بیشترین ثبت ازدواج در مردان در گروه سنی 25 تا 29 سال و در زنان در گروه سنی20 تا 24 سال بوده و میانگین سنی برای مردان 29.6 سال و برای زنان 24.3 سال است و که این آمار حاکی از افزایش سن ازدواج در استان است.

وی با بیان اینکه از لحاظ سنی جوانترین شهرستان ساوه و پیرترین آشتیان است، ادامه داد: در هشت ماه ابتدا سال جاری فاطمه و امیرعلی بیشترین فراوانی نام در بین تازه متولدین را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین از ابتدای سال جاری 50 هزار و 993 شناسنامه مکانیزه برای بزرگسالان و 13 هزار و 28 مورد شناسنامه در خصوص افراد زیر 15 سال صادر شده است.

خسروی افزود: از ابتدای سال جاری 1166 مورد تغییر نام خانوادگی، 664 تغییر نام و 19هزار مورد پاسخگویی به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی از جمله دیگر اقدامات سازمان ثبت‌احوال استان مرکزی است.

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها