رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک مشهد:

افزایش قیمت، بازار لاستیک مشهد را دچار رکود کرد

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک مشهد گفت: پس از افزایش قیمت لاستیک خودروهای سبک، بازار این محصول در مشهد به شدت با رکود مواجه شده است.

افزایش قیمت، بازار لاستیک مشهد را دچار رکود کرد

محمدکاظم جنتی روز شنبه افزود: دولت از آبان ماه قیمت‌گذاری لاستیک خودروهای سبک را به کارخانه‌ها واگذار کرده و دیگر سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نقشی در این قیمت‌گذاری ندارد.

وی اضافه کرد: در پی این تصمیم کارخانه‌های تولید لاستیک سبک در کشور اعلام کردند که قیمت لاستیک ۵۰ درصد افزایش می‌یابد اما بعد از ۲۸ آبان ماه و اعمال قیمتهای جدید، تاثیر این افزایش در فروش لاستیک در حد ۶۵ تا ۱۱۵ درصد بوده است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک مشهد گفت: با این که کارخانه‌های تولید لاستیک میزان افزایش قیمت را ۵۰ درصد اعلام کردند اما به آن عمل نکرده و افزایش شدید قیمت لاستیک باعث کاهش خرید و رکود در بازار شده است.

جنتی افزود: بهتر بود که نرخ در قالب یک شورای مشورتی متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و کارخانه برای لاستیک تعیین می‌شد تا این که کارخانه‌ها به تنهایی قیمت‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: اخیرا قیمت‌گذاری لاستیکهای خودروهای سنگین نیز به واحدهای تولیدی واگذار شده و آنها قیمت را ۳۰ درصد افزایش داده اند اما هنوز برای قضاوت درباره تاثیر آن بر بازار زود است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک مشهد گفت: ۷۰ درصد از نیاز کشور به لاستیک سبک و سنگین از تولیدات داخلی و ۳۰ درصد از خارج کشور تامین می‌شود.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: این استان فاقد واحد تولیدی لاستیک است و تامین لاستیک آن از استانهای دیگر انجام می‌گیرد.

عباس اخوان افزود: کارخانه‌های ویژه تولید یک کالای مشخص مانند لاستیک، انجمن تخصصی دارند و تعیین قیمت برای لاستیک از طریق مشورت با اعضای انجمن که تولیدکنندگان هستند انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با این حال گران فروشی یک کارخانه تولید لاستیک باید از طریق دستگاه‌های نظارتی استان محل استقرار کارخانه پیگیری شود و ملاک نظارت نیز قیمت تمام شده تولید به اضافه اعمال حداکثر سود ۱۷ درصد از سوی تولیدکننده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها