مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری:

دفن اصولی پسماندهای حیوانی در ۹۰۰ روستای مرکزی نیازمند توجه است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: حدود ۹۰۰ روستای این استان به نوعی با پرورش دام در ارتباط هستند و امکان طراحی برنامه برای دفن بهداشتی همه روستاها در یک دوره زمانی وجود ندارد.

دفن اصولی پسماندهای حیوانی در ۹۰۰ روستای مرکزی نیازمند توجه است

سید احمد سجادی روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی در اراک افزود: دفن اصولی و بهداشتی پسماندهای حیوانی و دامی باید به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار باشد.

وی بیان کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چند روستا به عنوان نمونه انتخاب شود و در این راستا روستاهایی که منابع آب آنها به دلیل دفن غیربهداشتی پسماندهای حیوانی در معرض خطر است و یا روستاهایی که حجم پسماند آنها بالا است، مورد ارزیابی قرار گیرند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: بحث کیفیت آب و فاضلاب در شهرها و روستاهای این استان نیز به دلیل اهمیت موضوع سلامتی مردم باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

سجادی عنوان کرد: از حدود یک هزار روستا در استان مرکزی، تنها در ۲ روستا مبحث تصفیه فاضلاب انجام می‌شود و نیاز است آب و فاضلاب برای اجرای طرح‌های خود تدابیر لازم برای سرمایه‌گذاری از راه های مختلف را دنبال کند.

وی عنوان کرد: شهرستان تفرش به تازگی به عنوان شهر بدون دخانیات استان مرکزی انتخاب شده و باید تلاش شود تا این مهم در همه شهرهای این استان محقق شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اضافه کرد: چند روزی است که کلانشهر اراک از آلودگی هوا و بحث دی اکسید گوگرد به دلیل استفاده نیروگاه از مازوت رنج می‌برد.

سجادی گفت: تلفات ناشی از ویروس کرونا در شرایط ناسالم هوا تا ۱۰ درصد بیشتر می‌شود که این موضوع توجه به کاهش آلودگی هوا را بیش از بیش کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: بیشتر مناطق این استان با مشکل کیفیت آب همراه است و در کنار آن بحث پساب نیز از دیگر مشکلات است که نیاز است مورد توجه جدی قرار گیرد و به خوبی مدیریت شود.
«رضا میرزایی» افزود: روزانه ۲۴ هزار متر مربع پساب واحدهای صنعتی در استان مرکزی هدر می‌رود و برنامه‌ای برای بازچرخانی آن وجود ندارد.
وی بیان کرد: هم اکنون سیستم تصفیه فاضلاب در شهرهای اراک، مهاجران، تفرش، خمین، دلیجان، آشتیان، ساوه، و محلات و در ۲ روستای راونج شهرستان دلیجان و ابراهیم آباد اراک انجام می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: مشکل فاضلاب شهرها و روستاهایی که از تصفیه فاضلاب ندارند، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
میرزایی عنوان کرد: در بسیاری از مناطق استان مرکزی استفاده از پساب در آب کشاورزی استفاده می‌شود که این امر می‌تواند مشکلات زیست محیطی جدی ایجاد کند و پساب بیشتر کشتارگاه‌های استان مرکزی نیز دارای مشکلات زیست محیطی است که این موضوع نیز باید توجه ویژه شود.

وی در خصوص آلودگی هوای اراک نیز گفت: رئیس جمهوری دستور ممنوعیت مازوت در نیروگاه شازند را در سال ها گذشته صادر کرده است و در شرایط فعلی به این واحد تولیدی اجازه بیشتر از سه مشعل مازوت که خروجی آن با استانداردهای زیست محیطی همراه است، داده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: اما خواسته مردم و محیط زیست استان قطع کامل مازوت از این نیروگاه است و محیط زیست و دستگاه قضایی تاکنون وظایف خود را در این خصوص به خوبی انجام داده است.

میرزایی اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا آلودگی نیروگاهی را کنترل می‌کنند و نیروگاه شازند فیلتراسیون مورد نیاز را نصب نکرده و انتظار است این واحد تولیدی به تعهدات خود پایبند باشد.

وی گفت: هم اکنون سه مشعل نیروگاه شازند از مازوت استفاده می شود که استاندارد لازم را دارد و بحث آلودگی های چند روز اخیر اراک مربوط به پدیده وارونگی دما است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها