پروژه‌ای که قریب به 15 سال در سنندج مسکوت مانده است!

خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر استان کردستان از پروژه تالار مرکزی یا همان تالار فرهنگ سنندج که بیش از 14 سال از مسکوت ماندن آن می‌گذرد، بازدید کردند.

پروژه‌ای که قریب به 15 سال در سنندج مسکوت مانده است!

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، 30 مهرماه امسال ایسنا گزارشی را با عنوان «احتمال ثبت تالار مرکزی سنندج در فهرست آثار میراث فرهنگی» منتشر کرد که پس از آن و با پیگیری خبرنگار ایسنا امروز اهالی رسانه و فرهنگ و هنر کردستان از این پروژه بازدید کردند.

پروژه تالار مرکزی نیازمند اعتبارات جهشی ملی است

معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این بازدید در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: پروژه تالار مرکزی یا فرهنگسرای جوان یا همان تالار فرهنگ سابق سنندج که از سال 82 عملیات اجرایی آن شروع شده است تاکنون پنج دولت، شش وزیر و شش استاندار از این پروژه بازدید کرده‌اند اما به نتیجه نرسیده است.

محمود رستم پور افزود: در حال حاضر این پروژه 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که هر سال حدود سه میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته و سه پیمانکار را تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه متراژ این پروژه 14 هزار و 500 مترمربع است، عنوان کرد: با قیمت فعلی مصالح ساختمانی در حال حاضر برآورد شده است که این پروژه حداقل 50 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز دارد.

معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد متولی اصلی این طرح است، تصریح کرد: اعتبارات عمرانی وزارت خانه نیز محدود است و این پروژه اعتبارات جهشی ملی می‌خواهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شروع خدمت دولت دوازدهم و حضور استاندار بومی در کردستان، ما امیدوار هستیم که با پشتیبانی استاندار کردستان و همراهی سازمان برنامه و بودجه بتوانیم برای این طرح ملی، بودجه و اعتباری جهشی را بگیریم تا شاهد بهره برداری آن باشیم.

تکمیل پروژه در صورت تامین اعتبار تا سه سال دیگر

پیمانکار این طرح هم در ادامه با اشاره به اینکه امسال 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است، اظهار کرد: اگر اعتبارات این پروژه تامین شود حداقل سه سال دیگر به اتمام می رسد.

محمدرحیم‌پور افزود: این پروژه شامل پنج بلوک و هفت بخش است که 2 سالن بزرگ مجزای تئاتر و موسیقی به ترتیب با گنجایش‌های یک هزار و 50 نفر و 220 نفر و همچنین سایر سالن‌ها و کارگاه های مختص فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون 9 میلیارد تومان اعتبار در این مجموعه صرف شده است، ادامه داد: از سال 91 فعالیت این مجموعه شدت بیشتری به خود گرفته است که شرکت مشاورین ارش سازه غرب، پیمانکار طرح است.

ضرورت ورود سرمایه گذاران به پروژه تالار فرهنگ

رئیس اداره امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم اظهار کرد: این پروژه در ابتدای امر اعتبارات استانی داشت که چون کفاف ساخت آن را نداد، به یک پروژه ملی تبدیل شد.

سامان احمدی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در پروژه تالار فرهنگ ترغیب کنند، ادامه داد: انتظار داریم که در دور دوم فعالیت دولت تدبیر و امید و انتصاب استاندار و همچنین مدیرکل بومی برای اداره فرهنگ و ارشاد کردستان، بیشتر به این پروژه رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه اتمام این پروژه تنها از عهده دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد خارج است، بیان کرد: خود مردم می‌توانند به تسریع روند ساخت این پروژه کمک کنند که درخواست داریم که مردم خود در این پروژه سرمایه گذاری کنند.

رئیس اداره امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از رسانه‌ها خواست که در این مورد مطالبه‌گر باشند و ادامه داد: امیدواریم که سازمان مدیریت و برنامه ریزی به این پروژه نگاه ویژه‌ای داشته باشد و علاوه بر آن سرمایه گذاران هم در این پروژه سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: این مکان، اولین مکان فرهنگی کردستان بوده است که حس نوستالژیک برای مردم و هنرمندان ما نیز دارد و با تکمیل آن به بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری در غرب کشور تبدیل می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: در صورتی که فضاهای فرهنگی در سطح شهر سنندج بیشتر شود برگزاری برنامه‌های کلان ملی در استان کردستان انجام می‌شود.

کمبود فضاهای تخصصی برای فعالیت هنرمندان کردستانی

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان نیر در ادامه این بازدید در جمع خبرنگاران عنوان کرد: حداقل نیاز تولید مستمر کارهای هنری، تامین امکانات، بودجه و مکان های فرهنگی است.

عبید رستمی گفت: متاسفانه یکی از بزرگترین چالش‌های هنرمندان ما عدم وجود مکان برای تولید، تمرین و اجراست که وقتی هنرمند ما این امکانات را در اختیار ندارد فرآیند عرضه و تقاضا در کارهای فرهنگی به درستی شکل نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کمبود فضای تخصصی یکی از مهمترین چالش‌هاست، ادامه داد: مجتمع‌هایی فرهنگی که هم اکنون در استان وجود دارند چند منظوره هستند و فضای تخصصی برای کارهای هنری نداشته و بیشتر جایی برای سخنرانی هستند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان بیان کرد: پروژه‌ای که 14 سال از آغاز به کار احداث آن می گذرد و هنوز 30 درصد در خوشبینانه‌ترین حالت پیشرفت دارد، نشان می دهد که عزم جدی برای اتمام آن وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه مجتمع‌های فرهنگی هنری به تجهیزات نیاز دارند، افزود: وقتی بودجه قطره چکانی به این پروژه اختصاص می‌یابد، این نحوه بودجه‌ریزی برای مهمترین مکان فرهنگی و هنری کردستان بیشتر به یک شوخی شبیه است.

رستمی عنوان کرد: اگر مکانی برای تولید کارهای هنری در اختیار هنرمندان ما نباشد و کالای فرهنگی تولید نشود، مردم به دیدن کارهای بی‌کیفیت ماهواره و دیگر شبکه‌های اجتماعی روی می آورند که این مسئله هم باعث تاثیرات مخربی بر روی خانواده‌ها می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد، استاندار، نمایندگان استان و سایر مسئولان ذیربط باید به این مسئله ورود جدی کنند زیرا اگر عزم جدی پشت این پروژه باشد باید تا سه سال دیگر به بهره برداری برسد.

منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها