دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی:

عوامل گرانی لوازم خانگی/ درخواست افزایش قیمت نداده ایم

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: هرگونه تغییر در نهاده‌های تولید این حق را برای واحدهای تولیدی محفوظ می‌دارد که قیمت محصولات خود را متناسب با قیمت نهاده‌های تولید افزایش دهند یا تعدیل کنند.

عوامل گرانی لوازم خانگی/ درخواست افزایش قیمت نداده ایم

عباس هاشمی امروز در نشست خبری، در پاسخ به سوال در مورد وضعیت قیمت لوازم خانگی، اظهار داشت: بخش تولید متشکل از چند مؤلفه یعنی مواد اولیه، هزینه‌های مترتب، حقوق و دستمزد و … است؛ پس از جمع بندی و تولید محصول نهایی تولیدکننده قیمت را باید در سامانه ۱۲۴ ثبت کند از این رو تولیدکنندگان نمی‌تواند بی جهت قیمت را گران کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به مجوز سازمان حمایت در اوایل سال جاری برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت تلویزیون و ۲۵ درصدی یخچال، فریزر، لباسشویی و اجاق گاز، گفت: در همان جلسه با سازمان حمایت توافق کردیم که با توجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت لوازم خانگی این افزایش قیمت در حال حاضر پذیرفته می‌شود، اما هرگونه تغییر در نهاده‌های تولید این حق را برای واحدهای تولیدی محفوظ می‌دارد که قیمت محصولات خود را متناسب با قیمت نهاده‌های تولید افزایش دهند یا تعدیل کند.

وی افزود: بنابراین میزان ۲۰ و ۲۵ درصد افزایش قیمت به عنوان اساس تغییر قیمت در سال جاری و متناسب با نرخ ارز در مقطع زمانی تعیین شده بود، اما در همین مدت نرخ دلار از ۱۸ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان هم رسید.

انجمن لوازم خانگی قیمت‌ها را به سازمان حمایت منعکس می‌کند

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ ارز نیمایی با نرخ سایر روش‌های تأمین ارز مثل ارز متقاضی و اشخاص تفاوت چندانی ندارد، گفت: به طور کلی در حال حاضر واحدهای تولیدی برای اعلام قیمت‌های جدید از طریق انجمن اقدام می‌کنند و انجمن لوازم خانگی قیمت‌ها را به سازمان حمایت منعکس می‌کند. با توجه به اینکه سازمان سابقه زیادی به ویژه در قیمت کالاهای جدید ندارد این اطلاعات برای آنها به صورت یک منبع است و از طرف دیگر اطلاعات قیمت مواد اولیه در بورس قابل بررسی است، عموماً آنها را می‌پذیرند و فرآیند تعیین قیمت کوتاه‌تر شده است.

هاشمی همچنین گفت: مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی و همچنین موافقت بانک مرکزی علی رغم میل خود با آن برای استفاده از ارز متقاضی، اشخاص، حاصل از صادرات و حتی بدون انتقال ارز مثبت ارزیابی می‌شود چراکه اجرای این مصوبه وضعیت تأمین مواد اولیه و به طور کلی به بخش تولید کمک کرده است.

درخواست افزایش قیمت نداده‌ایم

وی در پاسخ به این سوال مهر که آیا اخیراً تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت داشته‌اند، تصریح کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی طی یک ماه و نیم اخیر افزایش قیمتی نداشته‌اند.

عرضه فولاد محدود است

هاشمی در پاسخ به سوال دیگر مهر در مورد قیمت مواد اولیه لوازم خانگی، اظهار داشت: نحوه محاسبه قیمت ورق فولادی شامل میانگین قیمت‌های جهانی ضرب در نرخ ارز ضرب در حاشیه رقابت که حداقل ۱۵ درصد است، می‌شود؛ وقتی میزان عرضه فولاد کافی نیست و نحوه محاسبه قیمت این شکل است قیمت مواد اولیه ای که به دست تولید می‌رسد بالا می‌رود. از سویی دیگر با توجه به اینکه عرضه کافی نیست ۵۰ درصد نیاز تولیدکننده از بازار آزاد تأمین می‌شود به شکلی که قیمت یک نوع گرید که ۲۸ هزار تومان بود در بازار آزاد ۱۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

وی افزود: در مس ساماندهی بیشتری وجود دارد اما در مورد ورق و پتروشیمی این گونه نیست؛ تولیدکننده برای قیمت گذاری مجبور است بر اساس ورودی مواد اولیه نرخ را تعیین کند. واحدهای تولیدی به طور متوسط با سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت تمام شده را محاسبه می‌کنند که در مواقع کسادی بازار، این سودها تک رقمی هم می‌شود.

برخی فروشندگان انبار لوازم خانگی درست کردند

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه گرانی در بازار ناشی از کدام مؤلفه است، تصریح کرد: نبود چشم انداز مثبت از دید فروشنده‌ها و مصرف کنندگان، افزایش نرخ ارز، التهاب بازار، تبلیغات روانی در سطح جامعه و کاهش ارزش پول ملی موجب شد که برخی در بخش توزیع تعداد زیادی لوازم خانگی بخرند و نگه دارند تا از این افزایش سود ببرند.

وی افزود: نام احتکار را روی این اقدام نمی‌گذارم چراکه با توجه به شرایط فعلی کشور، فروشنده برای کسب سود این کار را می‌کند. اما به طور کلی تمام مواردی که ذکر شد از قیمت مواد اولیه تا وضعیت فروش در بازار عامل گران شدن لوازم خانگی است.

هاشمی تاکید کرد: ستاد تنظیم بازار که فقط بخش نامه صادر می‌کند و بعضاً به دلیل تناقض این بخش نامه‌ها موجب التهاب می‌شود، ام اگر بتوان روی قیمت مواد اولیه نظارت کرد و این بخش را ساماندهی شود می‌توان به بهبود اوضاع امید داشت. تولیدکننده نمی‌تواند بی جهت کالا را گران کند فروشنده هم تحت نظارت اتحادیه است و تنها بخشی از آنها احتکار یا گران فروشی می‌کنند اما باید فرمول‌های قیمت گذاری را درست کرد تا انبار احتکار شکل نگیرد. باید راه فساد را بست.

نمایشگاه لوازم خانگی بدون حضور خارجی‌ها

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی، گفت: این نمایشگاه چهار روزه از روز جمعه آینده، پنجم دی‌ماه آغاز خواهد شد و با حضور بازدیدکنندگانی از صنایع و واحدهای صنعتی تا دوشنبه، هشتم دی‌ماه، ادامه دارد. برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین قطعه‌سازان مرتبط با صنایع لوازم‌خانگی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه، با توجه به متراژ و حضور واحدها، بزرگترین نمایشگاه برگزار شده از ابتدای امسال تاکنون محسوب می‌شود، تصریح کرد: با وجود درخواست این انجمن از کارگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای چین و ترکیه، به دلیل محدودیت‌های پروازها و مشکلات قرنطینه، در نمایشگاه امسال خارجی‌ها حضور نخواهند داشت.

البته به گفته دبیرکل انجمن لوازم خانگی، با هماهنگی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، همزمان با برگزاری فیزیکی این نمایشگاه، نمایشگاه مجازی برای واحدهایی که موفق به حضور نشده یا بازدیدکنندگان فراهم شده و برنامه ریزی شده تا طی چهار روز برگزاری نمایشگاه، وبیناری با حضور مسئولان و تولیدکنندگان و صنعتگران برگزار شود.

وی همچنین درباره نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: با استقرار تونل‌های ضدعفونی در ورودی سالن‌ها، استقرار تیم‌های پزشکی و اورژانس، مواد ضدعفونی‌کننده، الزام به ماسک زدن افراد و همچنین رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در زمان غرفه‌سازی، پروتکل‌های بهداشتی مدنظر ستاد ملی مقابله با رعایت خواهد شد و ناظران مختلف برای مدیریت کنترل‌شده تعداد بازدیدکنندگان حضور خواهند داشت.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها