آشنایی با رسوم شب یلدا در خراسان‌جنوبی

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند گفت: شب یلدا در خراسان‌جنوبی از دیرباز با آیین خاصی برگزار می‌شود.

آشنایی با رسوم شب یلدا در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، رؤیا نوروزی اظهارکرد: شب یلدا که در خراسان‌جنوبی شب چله نیز گفته می‌شود؛ قرن‌ها است که با آداب خاصی میان فارسی زبانان گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: شب یلدا بلندترین شبی است که پاییز را پشت سر گذاشته شده و همگان را به استقبال زمستان می‌برد.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند بیان کرد: به شکرانه این شب بلند، تمام افراد دور یکدیگر و در خانه بزرگ‌تر فامیل جمع می‌شوند و شب را با شادی، نشاط و نیکی سر می‌کنند تا اندوه، تاریکی و سردی روحیه آن‌ها را تضعیف نکند.

نوروزی ادامه داد: در این شب تنقلات مختلفی مانند انواع مغزها و برگه میوه‌های مختلف و همچنین میوه‌هایی مانند هندوانه و انار استفاده می‌شود که نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی است.

وی اظهار کرد: در شب چله اعتقاد بر این است که اگر هندوانه بخورند سرمای هندوانه، گرمای چله تابستان را کم‌تر خواهد کرد و از گرمای چله تابستان در امان خواهند بود.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند بیان کرد: یکی از آیین‌های اصلی ویژه شب چله در خراسان‌جنوبی برگزاری مراسم کف زدن است که خاص خراسان‌جنوبی است .

نوروزی ادامه داد: به این صورت که ریشه گیاهی به نام چوبک یا بیخ را در آب خیس کرده و سپس چند بار جوشانده و تعویض آب انجام می‌شود تا تلخی ریشه گیاه بیخ گرفته شود.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: سپس مایع را در ظرف بزرگ سفالی به نام تغار می‌ریزند و با دسته از چوب‌های باریک درخت انار که به آن دسته گز گفته می‌شود مایع را هم می‌زنند تا هنگامی که مایع به کف سفت و سفید رنگی تبدیل شود.

نوروزی با بیان اینکه این مراسم با آهنگ‌های خاصی انجام می‌شود، افزود: فرآیند کف زدن باید در محیط سرد انجام شود تا وقتی که مایع بیخ ابتدا کف و سپس سفت شود به صورتی که با برعکس کردن تغار از آن بیرون نریزد.

وی ادامه داد: در پایان از شیره شکر برای شیرین کردن کف و برای تزیین کف از مغز گردو، پسته و بادام استفاده می‌شود و افراد قبل از اضافه کردن شیره شکر و شیرین کردن کف‌ها برای شادی و نشاط جمع کف‌ها را به سمت همدیگر پرتاب و یا به سر و صورت یکدیگر می‌زنند.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: همچنین چله بردن برای نو عروس از مراسمات این شب است که در این مراسم، به رسم هدیه سینی و طبق‌های هدیه که با میوه و شیرینی آراسته شده‌اند را بر سر گذاشته و با شادی و پایکوبی به خانه عروس می‌برند.

نوروزی ادامه داد: خانواده دختر نیز لباس و یا پارچه‌ای را به رسم یادبود برای خانواده داماد در سینی خالی هدایا می‌گذارند.

وی یادآور شد: هر ساله مراسم شب چله در خراسان‌جنوبی با سادگی و در میان جمع گرم خانواده و فامیل انجام می‌گیرد و مردمان این دیار شب چله را با انجام رسم و رسوم خاص آن به یک شب خاطره انگیز و به یاد ماندنی تبدیل می‌کنند.



منبع: ایسنا

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها