دست‌ کوتاه آتش‌نشانان سمنانی در مهار آتش ساختمان‌های بلند

سمنان از جمله شهرهایی است که بلندمرتبه‌سازی در آن رو به افزایش است، اما در صورت بروز حوادث احتمالی، آتش‌نشانان برای مهار آتش و امدادرسانی در ساختمان‌های بلند نیازمند خودروی نردبان‌دار هستند که اکنون از آن خبری نیست.

دست‌ کوتاه آتش‌نشانان سمنانی در مهار آتش ساختمان‌های بلند

هنگام وقوع آتش‌سوزی ثانیه ها معنای واقعی خود را بیش از پیش بر همگان آشکار می کنند و در چنین شرایط بحرانی تنها تجهیزات می‌تواند به کمک آتش‌نشانان بیاید و از سرعت سرایت و خسارت مالی و جانی آتش بکاهد.

آتش‌نشانی سمنان معین شهرهای اطراف و از جمله برخی مناطق شهر تهران در مواقع بحرانی و وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی است و با توجه به نقش پشتیبانی آتش‌نشانی سمنان از شهرهای اطراف، ضرورت دارد تجهیزات کافی و به روز در اختیار آتش‌نشانی سمنان قرار بگیرد.

به گفته کارشناسان، تجهیزات آتش‌نشانی شهر سمنان برای مهار آتش با توجه به ظرفیت‌ها، واحدهای مسکونی، تجاری و واحدهای صنعتی کافی نیست و یکی از تجهیزات مورد نیاز در آتش‌نشانی شهر سمنان خودروی نردبان‌دار است.

همه بر این اصل تاکید دارند که پیشگیری بهتر از درمان است. به عنوان نمونه، یکی از ساختمان بلندمرتبه در شهر سمنان یک برج تجاری و مرکز خرید در ۱۸ طبقه به ارتفاع ۱۱۰ متر و درحال تکمیل است.

اکنون بخشی از این مرکز خرید فعال است و وقوع آتش‌سوزی در این آسمان خراش می‌تواند با توجه به نزدیکی به واحدهای مسکونی اطراف فاجعه به بار آورد.

مهیا بودن شرایط بلندمرتبه‌سازی در استان سمنان

مهیا بودن شرایط برای بلندمرتبه‌سازی در استان سمنان می‌تواند گامی برای توسعه و رونق استان باشد، اما همگام با توسعه استان باید خدمات و امکانات برای مقابله با بحران‌های احتمالی در نظر گرفته شود و یکی از تهدیدها وقوع آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه است و ضرورت دارد قبل از وقوع به فکر علاج واقعه بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: زمینه بلندمرتبه‌سازی در استان بر اساس ابلاغ دستورالعمل شورای عالی شهرسازی فراهم است.

منوچهر فخری، با اشاره به دستور العمل شورای عالی شهرسازی کشور در محدودسازی بلندمرتبه‌سازی در شهرهای زیر ۲۰۰هزار نفر جمعیت، ابراز داشت: با رایزنی‌های انجام شده با مسئولان این شورا، سرمایه گذاران علاقمند به بلندمرتبه‌سازی و ساخت مجموعه‌های بالای هفت یا هشت طبقه برای کسب تاییدیه و مجوز ساخت به این شورا معرفی شوند.‌

وی بیان کرد: هدف از برگزاری نشست‌های کمیسیون ماده پنج، رعایت اصول و مقررات شهرسازی و همچنین انتفاع تمام مردم از منافع حاصل از نتایج و مصوبات اینگونه نشست ها است.‌

آتش‌نشانی سمنان فاقد خودروی نردبان‌دار

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: آتش‌نشانی سمنان معین شهرهای دیگر و برخی مناطق پایتخت در مواقع بحرانی است و وجود یک خودروی نردبان‌دار جزو ملزومات برای خدمت‌رسانی در مواقع بحرانی است.

سعید اسمعیل‌پور با اشاره به ساخت ساختمان های بلند در شهر سمنان، ابراز داشت: تامین نردبان هیدرولیکی یا نردبان بالابر امداد و نجات برای آتش نشان ی این شهر با وجود ساختمان های بلند ضروری است، اما هزینه زیاد امکان خرید آن را غیرممکن کرده است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان بیان کرد: مکاتبه با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در زمینه تامین خودروهای نردبان‌دار انجام شده است.

وی تصریح کرد: براساس نرخ دلار، امروز ۴۰۰ میلیارد ریال برای خرید خودروی نردبان‌دار برای آتش‌نشانی سمنان لازم است.

مهار آتش فقط تا ساختمان‌های دوطبقه در سمنان میسر است

وی یادآور شد: حادثه خبر نمی کند و در هر لحظه امکان آتش‌سوزی در ساختمان های بلند شهر سمنان وجود دارد و اکنون امکانات و نردبان های دستی آتش‌نشانی سمنان برای اجرای عملیات مهار آتش ساختمان‌ها حداکثر تا ۲ طبقه کفایت می کند.

اسمعیل‌پور تصریح کرد: آتش‌نشانی سمنان در صورت نیاز به ماشین آلات راه‌سازی و سنگین برای مهار آتش از ظرفیت دیگر بخش‌های شهرداری استفاده می‌کند و به تازگی با همراهی شهرداری سمنان و دیگر مسوولان سه‌خودروی نیمه سنگین به ناوگان آتش‌نشانی سمنان اضافه شد که ۲ دستگاه تجهیز و وارد ناوگان شد و یک دستگاه دیگر نیز تجهیز شده و آماده ورود به ناوگان است.

دست‌ کوتاه آتش‌نشانان سمنانی در مهار آتش ساختمان‌های بلند

ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات فردی و مصرفی در آتش نشانی سمنان

در کنار ضرورت وجود خودروی نردبان‌دار در آتش‌نشانی شهر سمنان با توجه به افزایش بلندمرتبه‌سازی باید به‌روزرسانی تجهیزات فردی و مصرفی آتش‌نشانی با تامین اعتبار مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: به‌روز رسانی تجهیزات فردی و مصرفی آتش‌نشانی سمنان مورد توجه مدیران و مسوولان شهری قرار بگیرد.

اسمعیل‌پور ابراز داشت: تجهیزات فردی و آتش‌نشانی مصرفی است و به مرور زمان مستهلک می‌شود و تخصیص اعتبار برای روزرسانی تجهیزات یک ضرورت مهم است.

وی بیان کرد: آتش‌نشانی سمنان، برای ارائه خدمات‌ مطلوب‌ به شهروندان، نیازمند تجهیزات پیشرفته و تخصصی است و انتظار می‌رود مدیران شهری برای به‌روز رسانی این تجهیزات کمک کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: شهر سمنان دارای پنج ایستگاه آتش‌نشانی درون شهری و یک ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی است و ۸۰ نیروی عملیاتی و ستادی در آتش‌نشانی این شهر مشغول فعالیت هستند.

پایگاه های آتش‌نشانی شهر سمنان برای مهار آتش در ساختمان های بلندمرتبه نردبان امداد و نجات ندارد و این امر یکی از چالش های اساسی در خدمات رسانی در زمان وقوع آتش سوزی است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان تیر ماه سال گذشته گفته بود: شهرداری سمنان برای خرید نردبان امداد و نجات، به منظور مهار آتش در ساختمان های بلندمرتبه، با مسئولان کشوری مکاتبه های زیادی انجام داد، اما تاکنون این پیگیری ها به نتیجه منجر نشد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها