۵۲ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان لرستان است

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان با بیان اینکه بهزیستی لرستان۵۲ هزار معلول تحت پوشش دارد گفت:خانه‌های کوچک حمایتی معلولان با هدف فراهم کردن بستر زندگی مستقل و بالا بردن اعتماد به نفس این قشر از جامعه ایجاد شده است.

۵۲ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان لرستان است

لیلا طاهری با اشاره به تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی لرستان اظهار داشت: بیش از 52 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی لرستان هستند.

وی با بیان اینکه معلولان بر اساس نوع و شدت ضایعه انواع جسمی و حرکتی، بینایی، شنوایی، گفتاری و اعصاب و روان تقسیم می‌شوند افزود: در استان لرستان 22 هزار نفر معادل 38 درصد جسمی حرکتی،8 هزار معلول بینایی،10 هزار معلول ذهنی، 6 هزار و 900 معلول شنوایی و همچنین 5 هزار نفر معلول اعصاب و روان تحت پوشش سازمان بهزیستی لرستان هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان عنوان کرد: در استان لرستان 45 مرکز روزانه آموزشی توانبخشی ،17 مرکز توانبخشی مراقبتی شبانه و 11مرکز توانبخشی ویزیت در منزل، 2 مرکز مراقبت در منزل به معلولان خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت خانه‌های حمایتی کوچک در لرستان بیان کرد: خانه‌های کوچک حمایتی معلولان با هدف فراهم کردن بستر زندگی مستقل و بالا بردن اعتماد به نفس این قشر از جامعه ایجاد شده است بر همین اساس دو خانه حمایتی شبانه روزی در خرم‌آباد برای سالمندان و یک خانه حمایتی دختران در شهرستان الیگودرزبا ظرفیت 8 نفر فعالیت می‌کنند.
طاهری با بیان اینکه در استان لرستان 29 هزار معلول مستمری بگیر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند گفت: پرداخت کمک هزینه مستمری ماهیانه، کمک هزینه حق پرستاری به حدود هزار معلول ضایعه نخاعی به مبلغ 554 هزار تومان علاوه بر مستمری، پرداخت حق پرستاری خانواده محور برای 480 معلول دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که علاوه بر مستمری ماهیانه مبلغ 250 هزار تومان دریافت می‌کنند، پرداخت کمک هزینه لوازم بهداشتی به معلولان دارای آسیب نخاعی از 160 تا 200 هزار تومان از جمله خدمات بهزیستی به معلولان تحت پوشش است.

وی تصریح کرد: پرداخت کمک هزینه معیشت علاوه بر مستمری به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید به سه دهک اول به مبلغ 120 تا 160 هزار تومان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان، تهیه تامین وسایل کمک توانبخشی با توجه به نوع معلولیت،کمک هزینه کاشت و تعمیر حلزون شنوایی برای افراد ناشنوا، کمک هزینه خدمات توانبخشی و همچنین پرداخت کمک هزینه مناسب سازی مسکن و خودرو که برای مسکن حداکثر 10 میلیون تومان و برای خودرو 5 میلیون تومان به معلولان از دیگر خدمات سازمان بهزیستی به مددجویان تحت پوشش است.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت خاطرنشان کرد: فرد معلول یک شهروند است که همانند افراد دیگر حق برابراشتغال و زندگی دارد که در قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت علاوه بر بهزیستی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی دیگری نیز در این قانون موظف به حمایت از معلولان هستند.

وی اظهار داشت: مناسب سازی مبلمان شهری و دستگاه‌های اداری از جمله اقداماتی است که سبب بالا رفتن مشارکت اجتماعی معلولان است در همین راستا از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی انتظار داریم جهت مناسب سازی فضای دستگاه خود اقدام کنند.

طاهری افزود: سهمیه 3 درصد اشتغال معلولان یکی از مهمترین مواردی است که در قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مطرح شده است که در استان لرستان تنها چند دستگاه به این قانون عمل کرده‌اند بر همین اساس انتظار داریم دستگاه‌های دولتی داستان در زمینه 3 درصد اشتغال معلولان بیشتر همکاری کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان با اشاره خدمات سازمان بهزیستی به مددجویان تحت پوشش خود با توجه شیوع کرونا عنوان کرد: سازمان بهزیستی کشور طی سه مرحله جهت تهیه ماسک،گان،تب سنج ،دستکش و مواد ضد عفونی بین مراکز شبانه روزی بهزیستی توزیع کرده است که خوشبختانه با توجه به اینکه افراد دارای معلولیت مراکز شبانه روزی از لحاظ جسمی ضعیف هستند ولی از لحاظ کرونا هیچ گونه مشکلی نداشتیم.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی با همکاری بنیاد مستضعفان طی دو مرحله کمک معیشتی 250 و 300 هزار تومان به این افراد پرداخت شد و همچنین تشکل های مردم نهاد با کمک خیران بسته‌های معیشتی بهداشتی و غذایی بین افراد معلول توزیع کردند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها