جهش ۱۰هزار برابری هزینه کشورداری در ۴۲ سال/ بالاترین و کم‌ترین رشد بودجه را کدام دولت رقم زد؟

نخستین بودجه ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بالغ بر ۲۴۶ میلیارد تومان بوده ولی این رقم پس از ۴۲ سال و مطابق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده؛ یعنی نزدیک به ۱۰ هزار برابر شده است.

جهش ۱۰هزار برابری هزینه کشورداری در ۴۲ سال/ بالاترین و کم‌ترین رشد بودجه را کدام دولت رقم زد؟

در سه بودجه پیشنهادی نخست که توسط دولت موقت مهدی بازرگان و محمدعلی رجایی تهیه و اجرا شده، رقم صرف شده برای اداره کشور از ۲۴۶ به ۳۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است. این در حالی بود که آخرین بودجه مصوب دوران پهلوی برای سال ۱۳۵۷ نزدیک به ۴۰۳.۹ میلیارد تومان بوده است.



در دوران ۸ ساله نخست وزیری میرحسین موسوی و همزمان با جنگ ایران و عراق، بودجه کشور با حدود ۲۱۴ درصد رشد از ۳۱۰ به ۹۷۴ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند اما این رشد پس از پایان جنگ و در دوران هشت ساله ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی به هزار و ۳۳۴ درصد می‌رسد و رقم کلی بودجه کشور ۱۴.۳ برابر می‌شود. در این دوره برای نخستین بار رقم برنامه مالی یکساله دولت از هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود و تا در سال ۱۳۷۶ به ۱۸ هزار و ۸۶۲ میلیارد تومان بالغ می‌شود.

سرعت رشد بودجه در دو دولت محمد خاتمی قدری کاهش پیدا می‌کند و به ۵۹۰ درصد می‌رسد. دولت او که اداره کشور را با هزینه کرد سالانه ۲۳ هزار میلیارد تومانی در اختیار گرفته بود با تنظیم بودجه ۱۵۹ هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۳۸۴ تحویل محمود احمدی‌نژاد می‌دهد. در دوره هشت ساله ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد که ایران از یک سو با رشد تاریخی درآمدهای نفتی مواجه شد و از سوی دیگر وارد چالش تحریم‌های بین‌المللی و وقوع اعتراض‌های گسترده مردمی علیه نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ شد، هزینه اداره کشور توسط دولت در مجموع ۲۸۰ درصد(۳.۸ برابر) رشد کرد و از ۱۹۱.۵ به ۷۲۷.۷ هزار میلیارد تومان رسید.

اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی سیر نزولی سرعت رشد بودجه ایران همزمان با تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا و افزایش دامنه شورش‌های شهری کاهش یافت. در حالی که نخستین بودجه تنظیم و اجرا شده توسط دولت او در سال ۱۳۹۳، ۸۰۳.۳ هزار میلیارد تومان بود، این رقم بر پایه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که روز چهارشنبه (۲ دسامبر/۱۲ آذر) و به عنوان آخرین بودجه تنظیمی دولت دوم روحانی به مجلس پیشنهاد شده، با ۲۰۳ درصد رشد به دو هزار و ۴۳۵.۷ هزار میلیارد تومان رسیده و نزدیک به ۳ برابر شده است.


بدین ترتیب در میان دولت‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ بیشترین جهش رقم بودجه اداره کشور طی دو دولت پس از جنگ ایران و عراق و تحت اداره اکبر هاشمی رفسنجانی ثبت شده و در این میان دو دولت حسن روحانی کمترین رشد هزینه اداره کشور را رقم زده است.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • حرف حق
    0

    سلام میشه بنویسید زیر هر کدوم از امار ها چقدردر ان زمان این بودجه صرف مردم شده.اخه وقتی ۱۰ درصد کل ایران دارند کل بودجه را می برند وبقیه فقی و فقیر تر می شوند امار به چه درد میخوره. دوران احمدی نژاد ۲ درصدی که پولشون قرار بود ۱۰۰۰برابر بشه ونشد معترض بودند. مردم که در رفاه بودند و کسی هم جرات نداشت چپ نگاه کنه‌. ما را چی فرض کردی ... دیگه همه میدونند این تیتر ها و این تحلیل ها فایده نداره. دیگه مظلوم نمایی دولت و حرف های زیبا کلام هم کسی براش تره هم خورد نمیکنه. بروید دنبال دروغ های بهتر برای ۱۰۰ سال اینده.

  • ناشناس
    0

    در این دورانها میزان اختلاس و چپاول بیت المال هم بنویسید

  • اورابیان
    0

    به زبان ساده . در این ۴۳ سال نابود کردن مردم رو

  • ....
    0

    ا چه جالب روحانی مثل رفسنجایه. عجیبه این دونفر دربسیار از جهات شبیه هم اند البته شباهت آخری مونده. تاببینیم اون هم به همون شکل محقق میشه یانه.تاببینیم....

  • ممد
    0

    تمام درآمد بودجه از جیب مردم دزدیدند مثل بورس طلا دلار خودرو واقعا چطور اینقدر مهارت دارند

  • سیما
    0

    بجز احمدی نژاد که عضو چپ وراست نیست بقیه اقایان همه از اصلاح طلبا هستن که جز فقر ودزدی وچپاول کاری نکردن البته زمان احمدی نژاد کل بودجه برا رفاه مردم خرج میشد حتی پولای نفت زمان احمدی نژاد که بلوکه شد روحانی تحویل گرفت ولی روزبروز بدبختی به ارمغان اورد انشالله قبل از پایان ریاستش روسیاه بشه

  • کاربر ناشناس
    0

    گندی که اصلاح طلبان به مملکت زدید

  • وطن
    0

    این وعده ای بود که به مروم داده بودین؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها