موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در زنجان مشاهده نشده است

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: با توجه به ورود پرندگان مهاجر به این استان، تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان (آنفلوانزای مرغی) در میان آنان مشاهده نشده است.

موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در زنجان مشاهده نشده است

پرویز رستمی، روز پنجشنبه افزود: محیط بانان و کارشناسان این اداره کل، تمام زیستگاه های پرندگان وحشی در زنجان را به منظور اطمینان از عدم آلودگی آنها به این بیماری به دقت پایش و کنترل می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گروهی از اردک سانان مهاجر در زیستگاه‌های آبی استان زنجان اطراق یافته‌اند، اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال است موردی از بیماری آنفلوانزای در بین پرندگان مهاجر و غیرمهاجر وحشی در زنجان مشاهده و گزارش نشده است اما با توجه به حساسیت موضوع، همواره زیستگاه های پرندگان وحشی به دقت زیر نظر قرار می گیرند.

وی با تاکید بنا به احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان در زنجان، همواره تمهیدات و تدابیر لازم از سوی کارشناسان ذیربط اداره کل حفاظت محیط زیست این استان به منظور مقابله سریع با این بیماری اتخاذ می شود، افزود: هر سال با نزدیک شدن به فصل زمستان، انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی میهمان آبگیرها، سدها و رودخانه های این استان شده و زمستان گذرانی می‌کنند و محیط بانان نیز بلافاصله این زیستگاه‌های آبی را از نزدیک زیر ذره بین قرار می دهند تا از نبود این بیماری، مطمئن شوند.

رستمی از عموم مردم خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی در محیط های طبیعی از نزدیکی و لمس آنها خودداری کنند و موضوع را نیز بلافاصله با محیط زیست در میان بگذارند تا مرگ آنها مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سرشماری پرندگان مهاجر طی ماه های دی و بهمن در این استان انجام می شود، یادآور شد: پارسال (۹۸) تعداد ۶ هزار و ۸۵۲ قطعه، سال ۹۷ تعداد ۶ هزار و ۳۱۳ قطعه، سال ۹۶ تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه، سال ۹۵ بیش از چهار هزار و ۳۰۰ قطعه و سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفتند.

رستمی تصریح کرد: آبگیرها و سدهای مختلف استان زنجان اعم از گلابر، تهم، فیله‌خاصه، قره‌تپه و کهلا، همواره در فصول سرد سال پذیرای خیل پرندگان مهاجر است و انواع پرندگان از جمله خوتکا، انواع مرغابی، انواع اردک ها (سرسبز، نوک پهن و سرحنایی)، باکلان، بوتیمار کوچک، کاکایی، انواع حواصیل (خاکستری و سفید)، تنجه، چنگر ‌ در این مناطق، زمستان گذرانی کرده و با مساعد شدن وضعیت جوی به سمت زیستگاه‌های اصلی خود باز می گردند.

وی اظهار داشت: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت سایت پرنده زنجان که شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌ آباد و فیله‌ خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستانهای ماهنشان و طارم، است زمستان گذرانی می‌کنند.

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از شکارچیان غیرمجاز خواست از شکار این پرندگان به جد اجتناب کنند چراکه در صورت مشاهده آلات و ادوات مربوط به شکار، ضبط شده و با آنان بدون هیچ اغماضی رفتار خواهد شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها