پیشنهاد عباس عبدی به اصلاح طلبان:

تعهد بدهید در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا نمی دهید، تا مجلس از سر برجام دست بردارد

تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: اصلاح‌طلبان و سایر نیروهای خیرخواه ملت و کشور صریحا اعلام کنند که هیچ ادعایی در جریان انتخابات ۱۴۰۰ نخواهند داشت و راه را به طور کامل برای جریان بی‌مسوولیت و قدرت‌طلب باز می‌گذارند.

تعهد بدهید در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا نمی دهید، تا مجلس از سر برجام دست بردارد

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:

انتخاب بایدن از نظر اصولگرایان تندرو غیرمنتظره بود و تقریبا همه محاسبات آنان را برای ۱۴۰۰ به‌هم زد، زیرا با وجود ترامپ از یک‌سو تحریم‌ها ادامه می‌یافت و آنان مستمسکی برای حمله به دولت داشتند و از سوی دیگر چالش اصلی انتخابات بر محور برجام و بازگشت به آن شکل نمی‌گرفت، زیرا برجام عملا با خارج شدن امریکا، زمین‌گیر شده بود و با وجود ترامپ همچنان زمین‌گیر می‌ماند، بنابراین در صورت انتخاب ترامپ، حتی اگر انتخاباتی رقابتی را در سال آینده شاهد می‌بودیم، مساله سیاست خارجی و برجام نمی‌توانست محور رقابت‌ها باشد.
اکنون با شکست ترامپ و آمدن بایدن، صورت کلی ماجرا تغییر کرده است، زیرا بازگشت امریکا به برجام مشکل اصلی نیست، بلکه مشکل اصلی این است که آیا ایران می‌خواهد برجام را ادامه دهد یا خیر؟ از این رو توپ مساله خارجی کشور به زمین ایران می‌افتاد و به‌طور طبیعی، این مساله به موضوع محوری چالش‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ تبدیل می‌شود.
روشن است که رای مردم به طور قطع در این چالش به سود منادیان برجام و ادامه دادن آن است و به طور طبیعی اصولگرایانی که در این سال‌ها چهار نعل در مسیر مخالفت با آن حرکت کرده‌ و شعار داده‌اند،شکست خواهند خورد. البته این به شرطی است که شاهد انتخاباتی رقابتی باشیم و اگر چنین رقابتی نباشد، نتیجه فرقی نمی‌کند و یکی از تندروها و دوستان اصولگرای آنان به آرزوی خود می‌رسد. رقابتی بودن و نبودن انتخابش نیز برایش اهمیتی ندارد همچنان که برای دوستان نماینده آنان اهمیتی ندارد.

با این حال از آنجا که این بخش از اصولگرایان این احتمال را می‌دهند که به عللی این انتخابات رقابتی برگزار شود و شانس آنان چون گذشته کم‌رنگ شود، در نتیجه درصدد هستند که احتیاط کنند و موضوع برجام را به نقطه غیر قابل برگشت برسانند و کاری را که ترامپ چند سال کوشید و نتوانست انجام دهد، اکنون به نام ایران و با یک قیام و قعود انجام دهند.

هر چند بعید است که به مجلس اجازه داده شود که در این سطح از مسائل ورود موثر کند، در همین مدت نیز در موضوعات کم‌اهمیت‌تر چنین اجازه‌ای را نیافته‌اند چه رسد به موضوعات مهم، ولی فراموش نکنیم که کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، لذا پیشنهاد می‌شود که مطابق آن داستان مشهور درباره ادعای دو زن درباره مادری یک کودک عمل شود که حاکم، حکم به نصف کردن کودک می‌دهد و مادر واقعی ازخیر ادعای خود می‌گذرد تا بلکه کودک زنده بماند. از این رو پیشنهاد می‌شود که اصلاح‌طلبان و سایر نیروهای خیرخواه ملت و کشورصریحا اعلام کنند که هیچ ادعایی در جریان انتخابات۱۴۰۰ نخواهند داشت و راه را به طور کامل برای این جریان بی‌مسوولیت و قدرت‌طلب باز می‌گذارند،مشروط بر اینکه از این اقدامات تخریبی دست بردارند و اجازه دهند برجام برگردد و اقتصاد و جامعه و مردم ایران نفسی تازه کنند و از این وضع موجود خلاص شوند.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • احمد
    0

    خدا لعنت كنه شما فريبكاران را . مگر از برجام چيزي مونده كه بخواهيد متعهد به اون باشيد .؟؟اصلا مگر برجام چه نفعي برا ما داشت ؟ مگر جز خسارت چيز ديگه اي برا ما داشت .

    نظرات شما -
    • بابای دلسوز
      0

      خدایی احمدجان اصلایک بارترجمه مقدمه برجام نه کل برجام راخواندهی؟

    • ناشناس
      0

      نه پس.آقای بابای جانسوز. تو خوندی

    • ایرانی
      0

      برجام نفع نداره که فهم داره

    • مهدی
      0

      بابای دلسوز آدرس بده ما هم بخونیم این آفتاب تابان رو ببینیم سیب وگلابیهاش کجا هستند می خواهیم با آن بر دهان متحجرین دلواپس کاسب تحریم وارد کننده گندم وخریدار مفت کارخانه های دولتیوایضا دریافت کنندگان ارز 4200اسحاق و....بکوبیم فقط زود تا1400چیزی نمونده باید آگاه بشیم!!! خدایا چرابه من عقل دادی!!!!

  • حق
    0

    کسب قدرت با خون دانشمند راهکار قالی باف ویاران

  • محسن
    0

    و بالاخره عباس عبدی بعد از مدت ها یه تحلیل و پیشنهاد تند و تیز. مرسی

  • هاشمی
    0

    کافر همه را به کیش خود خواند!!

  • علیرضابرهانی
    0

    با سلام خدمت آقای عبدی جسارتا یک سوال : شما تصور می کنید با کارنامه بسیار درخشان 7 سال و نیم گذشته دوستانتان! ، واقعا سرمایه گذاری روی انتخابات سال آتی عاقلانه است.دقیقا فکر می کنید کسی قرار است به شما (منظور اصلاح طلبان است) رای بدهد؟قطع به یقین "آزموده را آزمودن خطاست".نه اینکه رقبای اصول گرای شما در قبل گلی به سر ما زده اند، اما شما لطفا چند ماه آخر این دولت را سکوت کنید و صبر کنید تا آینده تکلیف برخی مسائل را روشن کند، چرا که میزان رای ملت است اگر شما کاسه ناامیدی آنها را از این پر تر نکنید. ممنون از سکوت شما

  • رحمانی
    0

    در پاسخ کامنت گذار احمد اولا به جای لعنت خداوند هدایتت کندثانیا اگر برجام نبود هفت قطعنامه شورای امنیت لغو نمی شد ۱۵۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده بر نمی گشت ، بین اروپاوامریکا اختلاف نمی افتاد ، همین ازادی خریدو فروش سلاح را پیدا نمی کردیم وخلاصه اگر الان بخشی از ملت با زباله گردی امرار معاش می کنند الان باید حداقل نصف جامعه به این شغل شریف مشغول می شدند ودسته ای هم چون مردم کره شمالی به جستجوی کرم وحشرات برای تناول می رفتند .

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      سلام خدمت شما هموطن عزيز و گرامي . نتيجه سياست هاي غلط آقاي روحاني و ظريف و ديگر غربزدگان دلار 30 هزار توماني و گوجه 14 هزارتوماني شده . شما بقيه اجناس رو هم با قبل مقايسه كنيد . نتيجه برجام برچيدن نيمي از تجهيزات دانش هسته اي و بيكار شدن تعداد زيادي از دانشمندان اين صنعت شده . والا به خدا اگر تمام بندهاي برجام هم از طرف ايران اجرا بشه كه شد و اونها به هيچكدام از تعهداتشان عمل نكردند ؛بعدش ميرن سراغ تئان موشكي و .... چطور به آمريكا با اين سابقه بد اعتماد كنيم ؟!!

    • رحیم اب منگل
      0

      اونوقت اون 150 میلیارد الان کجاست نکنه همونه که با 4200 تومن دادید به کاسبان برجام

    • مهدی
      0

      تنها پولی که با برجام برگشت 1میلیارد وهشتصد میلیون دلار از آمریکا که برای آزادی جیسون رضاییان گرفته شد رحمانی جان 150 میلیار دلار یعنی سه سال بودجه ایران اگه واقعا بر می گشت باید الان تراز همه اقتصادمان مثبت بود.

  • .......
    0

    چقدر بی توقعه جناب بازجو.....

    نظرات شما -
    • رحیم آب شنگولی
      0

      ما شرافت و غیرت و همه چیز میدیم تا احمدی نژاد برگردد

  • عزیز
    0

    آقای عبدی عزیزمشکل این است که حضرات فقط برنده شدن در1400رانمی خواهنداینهاکل مملکت رامیخواهندودرضمن به شدت دنبال این هستندکه هرجورشده ملت رابه بهشت ببرند.

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      وایضا کشیدن دیوار در پیاده رو!!!!!

  • نصرت اله
    0

    مردم به منادیان برجام رای خواهند داد!!!!......جواب ابلهان خاموشی است جناب عبدی

  • ایرانی
    0

    چرا حرفهای خند دار میزنید،واقعا شما ایرانی هستید،مردم ایرانو درک میکنید،میفهمید گشنگی،تشنگی،شرمنده زن و بچه یعنی چی،والا به خدا نمیفهمید

  • sadegh
    0

    برجام باید کامل لغو شود ، یکبار برای همیشه باید جلواین سیاستهای ستیزگرایانه آمریکا ایستاد. تاحالا فکرکردیدچرابچه های اکثر اصلاح طلبا درخارج هستن وکسی هم درآمریکا آلمان و... کوچکترین حرفی بهشون نمیزنن ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقای حقوق بگیر نظام.فقط بچه های اصلاح طلبها تو خارج هستن؟طوری میگی که انگار بچه های اصولگراها امامزاده هستن.سرت را از برف بیار بیرون

    • ایرانی
      0

      این همه آدمو تو ملمکت ول کردی چسبیدی به این چندتا که نمیدونیم چی هستن،تا چند روز پیش اسم بایدن امد بالا قیمتا ریخت،این مجلس و شورای نگهبان تصویب بازی کردن دوباره کشید بالا

    • مهدی
      0

      آقای ناشناس از بچه های اصول گرا 10 نفر که تو خارج زندگی می کنند نام ببر، بدونیم کیا خیانتکار هستند، فرزندان ابتکار، تاجزاده،ظریف، نهاوندیان، سیف، نوبخت،و..... ماشاالله.

    • کیان
      0

      تازه ما آمدیم... یکش بسه برا هفت پشت تون بابک رنجانی چنان خورد و برد دو تا 4 سال گذشت هنوز پول ها معلوم نیست کجان دکل هم که گمشد که یادت نرفته تندرو ها بسه یا لیست کنم

    • به مهدی
      0

      پسر ودختر حداد عادل...نوه دختری امام خمینی(دختر حاج اقا اشراق)....پسر و دختر احمدی نژاد....6 فرزند شهردار قم ه یکیشون هم با شبکه من و تو مصاحبه جنجالی کرد....پسر محسن رضایی که (کشته شد یا خودکشی!!!)...فرزندان رفیق دوست...بازه هم بگم؟!!!!!!!!!!!!!!!!

    • به کیان
      0

      نوه دختری امام همون که دختر آقای خاتمی و ایضا اشراقی که هر دو اصلاح‌طلب هستند حداد هم که ما منتقد اصلیش هستیم رفیق دوست راستیه، اصولگرا نیست برادر عزیز دبه نکن بزرگترین گندها از ناحیه اصلاح طلبها وکارگزاران زده شده

  • داروغه
    0

    حرف بیجا نزن

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      کیان جان بقیش رو نام ببر تا ما بشناسیم چه کسانی خیانت کردند وچه کسانی خدمت کردند داداشهای حسن واسحاق، صندوق ذخیره ما، صندوق های بازنشستگی، ماشین سازی، هفت تپه، کشت وصنعت مغان، دختران مظلوم نعمت زاده و دانش آشتیانی،گل پسرآخوندی، داماد حسن، آخه چندتا

  • لوطی
    0

    ما که نه از اصولگرا ونه اطلاح طلب خیری ندیدیم هرکی رئیس نمشه به جهندم .برو بدبختی ملت را نگاه کن بعد بحث اصولگرا واصلاح طلب را علم کن .اینها جنگ زرگریه .

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      کیان جان بابک زنجانی2/7میلیون یورو برد کلش که نصف بیشتر رو از داراییش مصادره و به وزارت نفت برگشت برادر من با دلار جهانگیری حداقل 10 میلیارددلار رفت ودیگه برنگشت عزیز این یک نمونه کوچکش بود

  • amir
    0

    می خواهند برجام را گردن دولت روحانی و مجلس قبل بیاندازند اما همه ارکان نظام دخیل بودند ... چی شد اینجا که برجام یه تقصیر به حساب میومد که همه توش به نسبت مقصر بودن ... ولی توی این یکی مصاحبه از یه برگ برنده صحبت میکنه عبدی خان .. بابا تو رو خدا یک بار برای همیشه توی سر اینا فرو کنید ... اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا ... هی این بازی نخ نما رو بالا نیارن .. اگه خبر فوری بهش اهمیت نده هیچییییییییییییییییییییییییییییی نیست این عبدی.

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      امیر جان یادمون نرفته اون کسی که می گفت کل مسؤولیت برجام با منه، می لرزیدوجهنم، چه آب وصابونی بیارم،برادر من شرف هم خوب چیزیه، اصلاح طلبها عملا با برجام زندگی کره هاشون در خارج رو تضمین کردند،چرا باید ما تاوانش رو بدیم

  • منصف
    0

    واقعا خیلی رو می خواهد جناب عبدی که دوباره از برجام حرف بزنی یه کم برگردید به عقب اوایل پذیرش برجام ومذاکرات چقدر در باغ سبز نشان مردم می‌دادید چقدر وعده های دروغ وپوچ چقدر بالمره لغو ،ترک خوردن تحریم،می گفتید اصلا چیزی به اسم تعلیق وجود ندارد!!!!!همش لغو!!!!!!یه ضرب‌المثلی هست که می گوید کافر همه را به کیش خود میداند مصداق شماست چون شما واعوان انصارشما چیزی به نام منافع ملی ومصلحت مردم را نمی دانید همه چیز را در منافع خودتان تعریف وتفسیر میکنید خیانت کردن به کشور و مردم همراه شدن بادشمن رفتن به آغوش دشمن وملاقات با مامورین اطلاعاتی سفارت واعلام اینکه گه خوردم غلط کردم سفارت شمارا اشغالکردم!!!!!و.... جزو مرام توو هم طیفیهای تومیباشد،شماها یه مریضی وخوره ای دارید که هر حرکت خوب و مثبتی را که از دیگران باشد را جناحی ودر راستای منافع جناحی وبرد وباخت و نشستن بر اریکه قدرت تعبیر میکنید چون این عارضه بد در ذات ناپاک شماست که همه چیز را با این معیار ناپاک میسنجید

  • نام مستعار
    0

    آقای عبدی مردم چیز جدید میخوان. تو و زیباکلام همش حرفهای قدیمی میزنید.

  • ناشناس
    0

    بس دیگه اینقدر با مردم بازی مکنید خودتون تو رفاه مردم تو فقر برجام برای شما آقایون منفعت داره نه برای مردم

  • هه هه
    0

    عمو بازجو عمو زنجير باف زنجير منو بافتي دلار ها را بردي حالا روشنفكر شديد

  • اکبر
    0

    چه قدر رو دارید!!!! نه بیاید کاندید هم بشوید جهانگیری بدون محافظ در خیابان بیاید مردم تکه تکه اش میکنند

  • احمد
    0

    جناب عبدی روی سنگ پای قزوین را کم کردی.مردم در انتخابات 1400 طومار شما رو برای همیشه خواهند پیچید.

  • ایرانی
    0

    از کی یک کاربر شده مردم ایران هر کس می تواند در مورد یک رای صحبت کند شورای نگهبان اجازه ورود بدهد آن موقع نظر مردم ایران معلوم می شود که نظر شأن در مورد بر جام چیست

  • ازادی وطن
    0

    توهمه رقم دشمن مردمی هردفعه یجوری داری روان تراشی میکنی

  • ناشناس
    0

    دلسوز و خیرخواه ملت محبت خاله خرسه ی تو پیشکش خودت. فقط راهتمون بذارید خفه خون بگیرید همه چیز گل و بلبل میشه. شما خودتون عرضه کار ندارید ولی حتی به قیمت زجر مردم سنگ سر راه افراد زحمتکش و دلسوز واقعی و فقط بخاطر منافع کثیف خود می اندازید. خدا ذلیل کند افراد خائن و وطن فروش و مزدور رو.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ای بر پدر باعث و بانی اصلی وضعیت مردم و کشور لعنت

  • علی
    0

    آقا چرا کسی جواب نمیده؟؟ علت هم سو بودن ترامپ و اسراییل و سعودی و اصول گراها درباره برجام چیه؟!!!!!!!!!!

  • ایران پاره تنم
    0

    انشا الله روری برسه که فقط وفقط منافع مردم ایران در اولویت باشه. فقط منافع مردم ایران فقط ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها