صاحبان ویلاهای لاکچری در حال نابودی دامداری گیلان

مدیرعامل اتحادیه دامداران گیلان گفت: صاحبان ویلاهای لاکچری که تحمل بوی دام را ندارند کمر همت برای نابودی دامداری‌های جوار ملکشان می‌بندند و متاسفانه گاهی پیروز می‌شوند.

صاحبان ویلاهای لاکچری در حال نابودی دامداری گیلان

عباس پوسفی گفت: در گیلان بیش از ۷۲ هزار نفر دامدار عضو اتحادیه هستند که با پرورش و نگهداری از دام معیشت خود و خانواده‌شان را تامین می‌کنند.

وی افزود: دامداران با تلاش و زحمت فراوان تامین‌کننده مهم گوشت و شیر مورد نیاز جامعه هستند و برای تحقق این امر با سختی‌های فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

یوسفی ادامه داد: اغلب دامداری‌های گیلان سنتی هستند و استان ما یکی از تولیدکنندگان مهم شیر و گوشت دام باکیفیت در کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: همه تلاش ما این است که با توجه به گران‌تر شدن نهاده‌ها و نبود تامین صد درصدی نهاده‌ها به قیمت دولتی، دامداران بتوانند دامداری‌های خود را حفظ کنند و هر روزه دام‌های بیشتری به کشتارگاه به علت عدم توان دامدار برای تامین غذای دام به کشتارگاه فرستاده نشود.

چربیدن زور صاحبان خانه های دوم در جهت حذف دامداری‌ها

مدیرعامل اتحادیه دامداران گیلان گفت: متاسفانه یکی دیگر از مشکلاتی که دامداران دارند و هر روز به این مشکل بیشتر دامن زده می‌شود وجود خانه‌های دوم و رشد قارچ گونه ساخت ویلاهای لاکچری در استان است که صاحبان این ویلاها حاضر نیستند، بوی دامداری‌ها را در کنار ملکشان تحمل کنند و سخت تلاش می‌کنند هر طور شده دامدار را از پرورش دام منصرف کنند و یا از راه‌های دیگر اقداماتی انجام می‌دهند که نتایج آن تعطیل‌شدن دامداری جوار خانه دومشان در استان است.

یوسفی گفت: ساختار روستاهای گیلان به گونه‌ای است که بخش مهمی از قوت اصلی کشور را تامین کنند و پرورش دام از ظرفیت های مهم روستاهای گیلان است و به دلیل خوش آب و هوا نبودن پایتخت نباید ضربه‌ای به ظرفیت های روستایی گیلان زد و زمین‌هایی که باید برای تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام و طیور باشد به مراکز تفریح و تفرج پایتخت نشینان تبدیل شود.

وی ادامه داد: با توجه به گران‌شدن قیمت زمین، برخی از دامداران وسوسه می شوند تا دامداری را تعطیل و زمین اختصاص به دامداری را برای ساخت ویلا به هموطنانمان در استانهای دیگر بفروشند که ترویج این امر آینده امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: گیلان استانی گردشگری است و باید برای زیرساخت‌های گردشگری بیشتری برنامه ریزی شود، تا گردشگران به محض ورود به استان به جای ساخت ویلا و برپا کردن خانه دوم در روستاهای این استان چند صباحی بتوانند در مراکز گردشگری اقامت داشته باشند و از زیبایی های این استان بهره ببرند نه اینکه خانه دوم بسازند و مشکلات فراوانی برای استان فراهم کنند.

خانه‌های دوم هیچ تاثیری در بهبود اقتصاد گیلان ندارد و حتی به بخش های فرهنگی آسیب می‌زند

یوسفی گفت: ساخت خانه دوم در گیلان که فقط چند روزی از سال را در این ویلاها می گذرانند، نه تنها هیچ تاثیری بر بهبود و یا رشد اقتصادی روستا و روستاییان ندارد، بلکه منجر به آسیب‌های فرهنگی و نابودی برخی از مشاغل ارزشمند روستایی از جمله دامداری می‌شود.

وی تاکید کرد: همه هموطنان ما باید این را وظیفه خود بدانند که خاک ارزشمند اراضی گیلان باید برای قوت آیندگان و فرزندان این کشور حفظ شود و فقط جهت منافع آنی با ساخت ویلا نباید سیمان در این خاکهای ارزشمند ریخت و تا ابد این خاک را از باروری برای تولید محصولات کشاورزی و دامداری و... محروم کرد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها