آیا سفره اقتصادی شما هم در ماه‌های اخیر کوچکتر شده است؟

۴ راه برای مهار فقر در ایران / ۳۶میلیون ایرانی در تنگنای اقتصادی

این روزها کرونا به بسیاری از کسب و کارها ضربه زده است و عموما خانواد‌ه‌ها با فشارهای شدید اقتصادی مواجه هستند.

۴ راه برای مهار فقر در ایران / ۳۶میلیون ایرانی در تنگنای اقتصادی

افزایش فشار اقتصادی باعث شده که یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با روسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی در هفته گذشته، موضوع سخت شدن تامین معیشت برای اقشار کم درآمد باشد.

ایشان با اشاره به اینکه درحال‌حاضر معیشت مردم حقا دچار مشکل شده و در ماه‌های اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده، بر «ضرورت حمایت از قشرهای ضعیف» تاکید کردند.

در این خصوص داده‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیش از 23 میلیون جمعیت شهری درآمدی کمتر از سه میلیون تومان و بیش از 12 میلیون نفر جمعیت روستایی نیز عایدی کمتر از 2.5 میلیون تومان در سال 98 داشته‌اند. در مجموع حدود 36میلیون نفر در سال 98 تحت فشار اقتصادی بوده‌اند که با توجه به رکود تورمی سال‌جاری و محدودیت‌های درآمدی خلق شده به واسطه کرونا، این جمعیت بیشتر هم شده است.

با توجه به این آمار‌ها و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، «حمایت از اقشار ضعیف» باید یکی از سیاست‌های اقتصادی مدنظر برای‌گذار از دوران کنونی باشد. اما با توجه به سابقه حکمرانی اقتصادی کشور در اجرای سیاست‌های یارانه ‌ای غیرهدفمند به‌نظر می‌رسد اجرای هدفمند آن براساس رهنمود‌های رهبر انقلاب باید با چهار پیش شرط پایه‌ریزی شود:

1- ایجاد پایگاه ملی ایرانیان با اتصال پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی به یکدیگر یکی از شروط لازم اجرای هدفمند حمایت‌های یارانه‌ای است که در دو دهه اخیر مورد بی‌توجهی مسئولان دولتی و رفاهی کشور قرار گرفته است.چنین سامانه‌ای می‌تواند به کمک سیاستگذاران در شناسایی اقشار و نوع نیازمندی آنها آمده و اصابت سیاست را به گروه‌های هدف افزایش دهد.

2- شناسایی و مشخص کردن درآمد‌های پایداری برای سیاستگذار جهت اجرای این گونه سیاست‌ها و نظارت بر نحوه تامین مالی آن از سوی نهاد قانونگذاری چون مجلس شورای اسلامی.

3- یکی از دغدغه‌های بسیاری از فعالان اجتماعی و کارشناسان حوزه فقر، این است که یک برنامه جامع فقرزدایی در کشور نداریم. کشور ما نیز مانند تجربه کشورهای مختلف به وجود یک برنامه جامع با مشارکت نهادهای مختلف برای توفیق در برنامه‌های رفع فقر نیازمند است.

4- «افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و نهادهای عمومی» و «جهش تولید» دیگر محورهای عنوان شده در فرمایشات رهبری نیز باید برای تحقق بلندمدت مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد تا بتوان از مسیر افزایش درآمد و تولید ملی به مبارزه ریشه‌ای با فقر پرداخت.

حال امیدواریم با توجه به این پیش شرط ها و تلاش برای تحقق این مسائل در سال های آینده شاهد کاهش فقر در کشور باشیم؛ قطعا اصلاح مدیریت می تواند با توجه به منابع غنی موجود منجر به حذف کامل فقر شود؛ آیا شریعتمداری وزیر رفاه و رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها توان ایجاد این پیش شرط‌ها را دارند یا بازهم با منتظر فشار بیشتر به دهک‌های پایین جامعه باشیم.

منبع: خبر فوری

17

حجم ویدیو: 12.65M | مدت زمان ویدیو: 00:03:28 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • پرسشگر
    0

    جمله "عوضش امنیت داریم " را فراموش نکنید

  • باران
    0

    سلام . بگذرد این روزگار تلخ‌تر از زهر / با صبر و مقاومت ملت ايران كم كم به رفعتحريم نزديك مي شويم ايران 82 ميليوني منبع درآمد صادرات نفت و گاز و فولاد كشاورزي و صنايع دستي چون فرش و پتروشيمي و... هست يعني ايران يك بخش 200 قسمتي از پازل هست كه تنها راه صادرات و ورود عرض تا تراز منفي تجارت مثبت شود . انشالل مي شود اگر صبر كنيم در تله دشمن نيافتيم / 82ميليون - 10ميليون مددجوي كميته - 5ميليون مددجو بهزيستي - 10ميليون در ليست انتظار و ثبت نام كردن برن زير نظر كميته امام ر ه - 5ميليون م ليست انتظار بهزيستي و 5ميليون هم در اين دو سال نيازمند كمك و مددجويي هستند يعني 35ميليون 100% نيازمند مددجويي و كمك فوري دارن حداقل 20ميليون هم دارن منفي و تهي دست مي شن روزهاي آخر هست جمع بندي واقعي 55 تا 65 ميليون دارن زجر مي كشن تا شايد برجام باز گردد و ادامه مسير كنوني يعني 70ميليون ايراني نيازمند كمك و ياري هستند چه كنيم جه كنيم تا خط توليد مستضعفين در كشور ثروتمند ايران متوقف شود ؟ سوال از ماپاسخ از شما:

    نظرات شما -
    • mehry
      0

      تنها راهش بیرون کردن این مزدوران اجنبی که مثل زالو دارن خون مردم ایرانو میمکن از مملکتمونه

  • بهار
    0

    تنها راه و بهترين راه . راه كشورهاي نفتي گازي است . اين ره كه ما مي رويم ره به فقرزدايي نيست و اقتصاد نمي چرخد

  • صابری
    0

    مثل کشورهای عمان،قطر،امارات،پول نفت گازروملی کنیدبین مردم تقسیم کنیدنه اینکه همکاری کنیداقایانی مثل خاوندی الجزایری یاهدایتی یااقای سلطان شکرحق مردموبخورند.

  • کاربر ناشناس
    0

    بااین کروناکه نیازمندان کشورتشکروقدردانی میکنندولی جان امام حسین کاری کنیدودستوردهیددرخانه هایشان بدهنندچون سالمندان درخانه قرنطینه هستنندورعایت میکنندوحق بهحقداربرسه سودجوزیاده تشکرازدلسوزییتان

  • مادر
    0

    اين امار 36 ميليون امار سه سال قبل يعني قبل از تحريم و فشار اقتصادي است . الان فرق فكوله. خيلي فرق فوكوله

  • محمد‌
    0

    در‌کشور‌‌‌ی‌که‌غنی‌از‌ثروت‌طبیعی‌است‌این‌امار‌فقر‌خجالت‌اور‌است‌!!!!

  • محمد
    0

    با سلام تورم و گرانی دزدی و اختلاس و رانت و عدم ثبات اقتصاد و بخصوص دروغگویی وعده تو خالی مسوولین مملکت کمر ما ملت را شکسته که انشالله کمرشان بشکند و در آخرت به قعر جهنم واصل گردند

  • هیدا
    0

    این قصه ها را رها کنیدمیلیون کجا بود مردحسابی کل مستمری امداد با یارانه ها جمعا پانصدهزار تومان نمیشود کم خیال پردازی کنید عمرمان سرامد بااین افسانه ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها