کودکان کار در زمین بازی کرونا در همدان

در کلانشهرها اغلب در چهارراه‌ها و تقاطع‌ها به هنگام چراغ قرمز می‌توان آنها را دید، کودکانی که برای کسب اندکی پول، خرید چند شاخه گل سرخ و آدامس یا شستن شیشه خودرو را به شما پیشنهاد می‌کنند.

کودکان کار در زمین بازی کرونا در همدان

اما اینجا در کهن شهر همدان قصه به شکل دیگری است و این کودکان مظلوم با نگاه‌های معصوم را اغلب در خروجی برخی فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها می‌توان مشاهده کرد، کودکان و نوجوانانی که با لباس های ژنده به دنبال شما می‌آیند تا در سرما و گرما، اندک توشه‌ای برای پایان روز خود و خانواده‌هایشان جمع کنند.

هرچند به لحاظ تعداد، شمار کودکان کار همدان قابل مقایسه با کلان‌شهرهایی همچون تهران و کرج نیست، اما مشاهده حتی یکی از این کودکان کافی است تا همان تصویر و خواهش هایی که می کنند در طول روز به یک دغدغه فکری تبدیل شود و ذهنتان را مشغول حال و آینده آنها کند.
حال در این روزها و ماه‌ها باید به این دغدغه فکری، نگرانی کرونا را نیز افزود، ترس از اینکه این کودکان درگیر این بیماری شوند یا خود ناقلان خاموشی برای شیوع بیش از پیش این ویروس شوند.
از این رو برخلاف گذشته، این بار عزمم را جزم کرده و دنبال این کودکان راهی می‌شوم تا از کم و کیف زندگی آنها و چالش‌هایی که با آنها مواجه هستند اطلاعاتی کسب کنم.
دختری حدودا ۹ ساله که در مقابل یکی از داروخانه‌های شبانه روزی همدان منتظر شناسایی مشتری جدید خود است، نظرم را جلب می‌کند و به سراغش می‌روم.
از پاسخ به سوال‌هایم طفره می‌رود و تلاش می‌کند بسته‌ای از آدامس‌هایی که مقابلم می‌گیرد را بخرم، تلاشی که سرانجام نتیجه می‌دهد و من بیشتر برای اینکه او را راضی به پاسخ کنم، یک بسته آدامس می خرم.
در پاسخ به این سوال که چرا ماسک نمی‌زند و آیا از کرونا چیزی می‌داند؟ شانه‌های کوچک خود را بالا می‌اندازد و می‌گوید: پولی برای خرید ماسک ندارد و اعضای خانواده نیز به او گفته‌اند کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.
به گفته زهرا، اندک پولی که در طول روز کسب می‌کند را باید به عنوان کمک هزینه به خانواده خود تحویل دهد و چیزی برای خودش باقی نمی‌ماند.
وی به پسری که چند متر آن طرف‌تر مشغول فروش آدامس است اشاره و اضافه می‌کند: برادرم نیز مشغول همین کار است و از دور مواظب است تا آسیبی به من نرسد، پسری حدودا ۱۲ ساله که در فصل درس و بازی‌های کودکانه، باید سایه سنگین هزینه‌های زندگی را بر دوش خود و خواهرش ببیند.
حال اگر نیم نگاهی بر آمار و ارقام کودکان کار همدان بیندازیم، به رقم ۶۰ کودک کاری می‌رسیم که در ۶ ماه نخست امسال توسط بهزیستی این استان شناسایی شده‌اند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در خصوص موضوع کودکان کار و حفظ سلامت آنها با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای این کودکان به کرونا گزارش نشده، می‌گوید: تاکنون در ۲ مرحله بسته ‌های بهداشتی بین این کودکان توزیع شده‌است.
به گفته زهره بختیاری، تعداد کودکان کار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر مشهودی نداشته و حمایت‌های بهزیستی بیشتر شامل برنامه‌های آموزشی است و مرکز اقامتی ۲۴ ساعته ای نیز در استان همدان نداریم.
وی با بیان اینکه این کودکان در درون خانواده‌ها زندگی و به تامین بخشی از هزینه‌های خانواده خود کمک می‌کنند، تعدادی از برنامه‌های حمایتی _ آموزشی بهزیستی همدان را رشد محور و شامل تمام ابعاد زندگی کودکان کار برشمرد که مختص خانواده‌های این کودکان اجرا می‌شود.
به گفته بختیاری، در این برنامه‌ها بحث‌های خود مراقبتی، تربیتی، اجتماعی، معنوی و روانی پیش بینی و در چندین مرحله بسته‌های غذایی با همکاری خیّران تامین و بین خانواده‌های کودکان کار استان توزیع شده‌ است.
حال که در این روزهای کرونا زده، شاهد اقدامات خود جوش و پویش‌های مردمی همچون خرید گوشی‌های تلفن همراه برای دانش‌آموزان نیازمند هستیم، امید می‌رود مردم خون گرم کشورمان به ویژه در شهر دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان، نیم نگاهی نیز به شرایط کودکان کار داشته باشند تا با قطره قطره حمایت‌های آنها، شاهد کاهش مشکلات و چالش‌های این کودکان و بهبود شرایط زندگی آنها به‌ویژه در حوزه بهداشتی باشیم.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها