نسخه پیچی غیرمتخصص‌ها در فضای مجازی برای لاغری

مشکل اساسی زمانی به وجود می‌آید که بسیاری از این رژیم‌ها و داروهای تجویز شده، غیر اصولی هستند و عارضه‌های بسیاری را در افراد به وجود آورده اند. علی‌الخصوص در زنان که دنبال‌کنندگان اصلی این صفحات هستند.

نسخه پیچی غیرمتخصص‌ها در فضای مجازی برای لاغری

چندی است فضای مجازی به مطب دکترهای متخصص زیادی تبدیل شده است که حتی بسیاری از دارندگان اینچنین پیج‌هایی فاقد مدرک پزشکی هستند. در میان این صفحات بسیار دیده می‌شود که افرادی به تجویز رژیم‌های متفاوتی برای لاغری می‌پردازند و اتفاقا دنبال کننده‌های زیادی هم دارند. مشکل اساسی زمانی به وجود می‌آید که بسیاری از این رژیم‌ها و داروهای تجویز شده، غیر اصولی هستند و عارضه‌های بسیاری را در افراد به وجود آورده اند. علی‌الخصوص در زنان که دنبال‌کنندگان اصلی این صفحات هستند.

غیر علمی هستند
در همین خصوص دکتر رحمانی متخصص تغذیه گفت: « رژیم‌ها باید مبنای علمی داشته باشند و کاملا نیازهای اساسی تغذیه‌ای بدن را در سنین مختلف رفع کنند به عبارتی رژیم‌های علمی هیچ کمبودی را در بدن ایجاد نمی‌کنند بلکه با استفاده از مکمل‌هایی که پزشک تجویز می‌کند باعث تقویت بدن می‌شوند و فرد با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شود. اما بسیاری از این صفحات در فضای مجازی به صورت غیر علمی به تجویز رژیم می‌پردازند. در رژیم‌های غیرعلمی که جنبه تبلیغاتی دارند تمام نیازهای بدن در نظر گرفته نمی‌شود و هدف آن‌ها فقط کاهش وزن است. اما در رژیم‌های علمی در کنار کاهش وزن هیچ آسیبی به دیگر ارگان‌های بدن وارد نمی‌شود و طبق این برنامه‌های رژیم علمی تمام مواد مغذی برای بدن تامین می‌شوند. متاسفانه در هیچ یک از صفحات تبلیغاتی این اصل رعایت نمی‌شود. بنابراین من به عنوان پزشک هیچیک از این صفحات را تایید نمی‌کنم. افراد باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا رژیم علمی دریافت کنند و به وسیله آن به کاهش وزن اصولی اقدام کنند.»

سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند
در ادامه این متخصص درباره رژیم لاغری در زمان بیماری کرونا به ما گفت: «اگر رژیم اصولی باشد و زیر نظر متخصص تغذیه انجام شود هیچ مشکلی در این زمان برای افراد ایجاد نمی‌کند زیرا سیستم ایمنی بدن که بسیار برای بیماری کرونا اهمیت دارد به هیچ وجه در رژیم علمی ضعیف نمی‌شود. اما رژیم‌های غیر علمی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند و اتفاقا شانس ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند. »

ایده‌آل کاهش وزن ۲ الی ۴ کیلو در ماه است
در ادامه دکتر عزیزی کارشناس تغذیه به ما گفت: « اغلب کسانی که در فضای مجازی به تجویز رژیم می‌پردازند، فعالیت غیرعلمی و بسیار خطر آفرینی دارند. بسیاری از آنان تبلیغ می‌کنند و شعارهایی از نوع کم کردن ۱۰ کیلو در ماه می‌دهند. این تبلیغات گول زننده هستند و نه تنها کمکی به لاغری نمی‌کنند بلکه سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند. در واقع از نظر ما هر روشی باعث شود کاهش وزن بسیار سریع اتفاق افتد دارای عوارض بسیار بد و گاها جبران ناپذیری برای بدن افراد است. کاهش وزن سریع باعث می‌شود وزن از دست رفته به زودی بازگشت داشته باشد و فرد به وزن اولیه خود و حتی بیشتر از آن برگردد. کم کردن وزن باید درست و اصولی باشد و ایده‌آل کاهش وزن ۲ الی ۴ کیلو در ماه است و بیشتر از ۴ کیلو در ماه را ما اصلا توصیه نمی‌کنیم. بنابراین مردم به رژیم‌هایی که کاهش وزن بیشتر از ۴ کیلو در ماه دارند، شک کنند و بدانند این نوع رژیم‌ها بسیار آسیب‌زا هستند. »

مردم برای کاهش وزن به کارشناسان مراجعه کنند
وی درباره عوارض رژیم‌های غیرعلمی به ما گفت: « رژیم‌های خیلی کم کالری باعت می‌شود که بدن دچار کمبود شود و از عوارض این رژیم‌ها کم خونی، ریزش مو، مشکلات پوستی، ضعف عضلات، درد پا و درد کمر است. اصول اولیه در رژیم تامین نیازهای اولیه بدن است و کسی می‌تواند این امر را تشخیص دهد که درس آن را خوانده باشد و متخصص باشد پس مردم برای کاهش وزن به کارشناسان مراجعه کنند. »
ما بعد از بررسی تعدادی از این صفحات متوجه شدیم که درصد بالایی از دنبال‌کنندگان این صفحات زنان هستند و برای تحلیل چرایی این موضوع به سراغ جامعه شناسان رفتیم.

زنان در فرهنگ ما انتخاب می‌شوند
مصطفی اقلیما گفت: « عوامل زیادی در فرهنگ ما باعث شده است که زنان مدام به دنبال زیبایی مطابق معیارهای نادرست باشند. عده زیادی برای افزایش زیبایی که توسط جامعه به آن‌ها تلقین شده است دست به جراحی‌های خطرناک می‌زنند. آمار عمل‌های زیبایی در کشور ما ۴ برابر آمار جهانی است. زیرا زنان در فرهنگ ما انتخاب می‌شوند و انتخاب‌کننده نیستند و مدام باید بر اساس معیارهای مختلفی خود را زیبا کنند تا انتخاب شوند. امروزه در میان زنان زیاد دیده می‌شود که به یکدیگر پیشنهاد می‌دهند برای زیبایی بیشتر به فلان جراحی بپردازند.اما در میان مردان چون انتخاب‌کننده هستند این حجم از عطش برای زیبا شدن وجود ندارد. انگار زنان تنها با استفاده از زیبایی می‌توانند به ادامه حیات بپردازند. حتی در سایه سنگین این زیبا بودن دیگر ویژگی‌های شخصیتی او از جمله میزان سواد دیده نمی‌شود. در جامعه دختران کمتر از پسران حق انتخاب کردن دارند و باید صبر کنند تا انتخاب شوند و همین امر باعث بالارفتن دغدغه زیبا شدن در میان زنان شده است. »

زنان در جامعه ما مدام منتظر تایید دیگران هستند
او در ادامه گفت: « متاسفانه در کشور ما پزشکان زیادی در حوزه زیبایی فعالیت می‌کنند و مراجعین زیادی هم دارند. این عیب‌گذاری بر روی زنان مطابق معیارهای زیبایی باعث از بین رفتن اعتماد به نفس این گروه شده است و آن‌ها برای بازیابی اعتماد به نفس خود به این گونه رژیم‌ها و عمل‌های جراحی دست می‌زنند. زنان در جامعه ما مدام منتظر تایید دیگران هستند. زیبایی و لاغری را معیارهای جامعه به آن‌ها تلقین کرده است. » متاسفانه امروزه استفاده از روش‌های شیمیایی و طبیعی و همچنین جراحی‌های بسیار متنوع برای کاهش وزن و رسیدن به یک الگوی یکسان در زیبایی، به شدت افزایش یافته‌است و به دلیل تقاضای زیاد، عده کثیری از سود جویان از هر روشی برای بهره بردن از این میزان تقاضا استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد این نوع تلقین‌ها و معیارهای از پیش تعیین شده که میزان بالایی از آن توسط مارکت و محصولات و برندهای تجاری به وجود می‌آیند و تبلیغ می‌شوند نوعی خشونت پنهان علیه زنان است که می‌گوید زیبا باش تا دیده‌‌شوی، انتخاب شوی و زنده بمانی. به دلیل تاثیر بالای فضای مجازی بر فرهنگ عامه جامعه ما، این فضا تبدیل به جولانگاه چنین افراد و تبلیغاتی شده است. امروز ۲۵ نوامبر،
"روز جهانی محو خشونت علیه زنان" است. مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ میلادی روز ۲۵ نوامبر را بعنوان روز جهانی "محو خشونت علیه زنان" تعیین کرد.

تاریخچه نامگذاری روز جهانی منع خشونت علیه زنان
در روز ۲۵ نوامبر سال ۱۹۶۰ سه خواهر اهل جمهوری دومینیکن، با نام خواهران میرابل، پس از ماه‌ها شکنجه، سرانجام توسط سازمان امنیت ارتش این کشور به قتل رسیدند. "جرم" این سه خواهر شرکت در فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم دیکتاتوری حاکم بر دومینیکن بود.
در سال ۱۹۸۱، در همایشی که در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، با شرکت مدافعان حقوق زنان در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل شد، پیشنهاد اختصاص دادن روز قتل خواهران میرابل به روز نهی خشونت علیه زنان مطرح گردید. هدف از این پیشنهاد آن بود که هم به تلاش و جسارت این خواهران ادای احترام شود و هم افکار عمومی بیش از پیش به سوی نهی خشونت علیه زنان سوق یابد. سال ۱۹۹۹ سازمان ملل نیز ۲۵ نوامبر را به عنوان روز جهانی نهی خشونت علیه زنان به رسمیت شناخت.

منبع: آفتاب یزد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها