رهامي در گفت و گو با خبرفوري:

ریشه انتقادات به روحانی در برخی مطالبات مردم و جریانات سیاسی است/از انتخاب روحانی پشیمان نیستم

يك فعال سياسي اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان از انتخاب روحاني به عنوان گزينه خود در سال ٩٦ پشيمان نيستند.

ریشه انتقادات به روحانی در برخی مطالبات مردم و جریانات سیاسی است/از انتخاب روحانی پشیمان نیستم

به گزارش خبرنگار سياسي سايت خبرفوري اين روزها دامنه انتقادات نسبت به حسن روحاني و دولت دوازدهم افزايش چشمگيري داشته است از اين رو در گفت و گو با حجت الاسلام محسن رهامي فعال سياسي اصلاح طلب موج انتقادي را كه عليه دولت دوازدهم در كشور شكل گرفته مورد بررسي قرار داديم.

خبرفوري: از منظر جنابعالي چرا موج انتقادات و هجمه ها نسبت به شخص رئيس جمهور و دولت دوازدهم در طي اين روزها افزايش پيدا كرده آيا جريان خاصي پشت اين ماجرا قرار دارد؟

رهامي: يكسري از اين انتقادات بخشي از انتظارات مردم از دولت روحاني كه بايد بدون شك محقق و عملياتي شود و بخش ديگر نيز مربوط به مطالبات جريانات سياسي و نهادهاي مختلف است كه بدون شك اين دسته از انتظارات نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد.

درست است كه حسن روحاني تا به امروز نگفته است اصلاح طلب است و خود را يك اصلاح طلب معرفي نكرده است اما مردم بين دو جرياني اصلاح طلب و اصولگرا كه در فضاي سياسي كشور فعال هستند روحاني را نماد اصلاحات مي دانند و بر اين باورند كه وي با حمايت اصلاح طلبان و بزرگان اين جريان در برابر رئيسي نماينده اصولگرايان به پيروزي رسيده است ازاين رو در مقطع فعلي انتظار دارند كه رئيس جمهور با توجه به حمايتي كه جريان اصلاحات از وي داشته است انتظارات مردم را به بهترين شكل ممكن محقق كند.

در مقطع فعلي روحاني چه بخواهد و چه نخواهد به عنوان نماد جريان اصلاحات شناخته شده است و هر رفتار و حركت وي به حساب جريان اصلاحات نوشته مي شود.

مردم از روحاني با توجه به حمايت اصلاح طلبان از وي در انتخابات انتظار داشتند كه وي طبق مشي اصلاح طلبي عمل كند و در عزل و نصب هايي كه انجام مي دهد به اصلاح طلبان توجه بيشتري كند كه متاسفانه اين موضوع صورت نگرفت و سبب شد تا موج انتقادات از رئيس جمهور افزايش پيدا كند.

بخش ديگر انتقاداتي كه اين روزها نسبت به رئيس جمهور مطرح مي شود مربوط به لايحه بودجه سال ٩٧ است كه بايد در اين باره حق را دولت داد چرا كه بودجه سال ٩٧ بسيار شفاف بوده و تمامي موارد در آن قيد شده است.

وجود رسانه هاي متعدد و البته فضاي مجازي سبب شده است كه تمامي موارد مربوط به لايحه بودجه در اختيار مردم قرار گيرد اقدامي كه امكان آن در دوره هاي گذشته فراهم نبود از اين رو علي رغم اينكه برخي از ارقام بودجه مربوط به امسال نيست ولي انتشار آن سبب شده تا مردم نگاه جدي تري به بودجه داشته باشند.

مردم انتظار دارند كه نيازهاي كشور در حوزه اشتغال، اقتصاد،توسعه و نوسازي كشور در اولويت هاي اصلي دولت قرار گيرد از اين رو مردم از اينكه ميلياردها تومان از بودجه بخش هاي مهم كشور صرف دستگاه هاي عريض و طويل شود كه مربوط به اشخاص خاصي باشد ناراحت مي شوند از اين رو به انتقاد از دولت روي مي آورند.

مردم براين باورند كه اگر قرار است موسسات، مراجع و مراكز پژوهشي شخصي هزينه اي داشته باشند بايد خودشان آن را تامين كنند از اين رو نسبت به اختصاص رديف بودجه به برخي از نهادها ناراحت هستند از اين رو به انتقاد از روحاني و دولت روي مي آورند.

بخش ديگري از انتقادات مطرح شده نسبت به روحاني به جريانات منتقد دولت برمي گردد كه آنها درصدد هستند با استفاده از فضاي مجازي و رسانه اي به عنوان اهرم فشار از دولت امتيازات و اختيارات بيشتري دريافت كنند كه اين موضوع از نظر بنده امري محتمل است و نمي شود منكر آن شد و در اختيار داشتن تربيون ها و فضاي مجازي را در دست اين جريانات و گروه ها را سازماندهي شده ندانست.

خبرفوري: برخي از چهره هاي اصلاح طلب براين باورند كه برخي از جريانات مربوط به اين جناح به جاي حمايت از روحاني به فكر نامزد انتخاباتي اصلاح طلبان در سال ١٤٠٠ هستند تحليل جنابعالي از اين موضوع چيست؟

رهامي: از منظر بنده اينگونه نيست و اصلاح طلبان چنين اقدامي را انجام ندادند و اينكه گفته مي شود ما به دنبال انتخاب گزينه انتخاباتي خود از ميان اطرافيان رئيس جمهور هستيم صحت ندارد چرا كه اطرافيان روحاني خيلي سياسي نيستد و طبيعي است كه افراد غيرسياسي وارد صحنه سياسي نمي شوند.

بنده بر اين باورم كه بعد از پايان دوران احمدي نژاد و حاكميت ٨ ساله اصولگرايان ما با يك كاهش اعتماد به نفس عمومي در ميان مديران نظام روبه رو شديم روندي كه سبب شد تا بيشتر مديران و مسئولان ما به فكر عافيت طلبي باشند به گونه اي كه شاهديم برخي از نمايندگان امروز در مجلس سكوت اختيار كردند تا صلاحيت آنها در دوره بعد نيز تاييد شود.

خبرفوري: آيا كانديداي اصلاح طلبان براي انتخابات ١٤٠٠ مشخص شده است؟

رهامي: ما هنوز در بدنه اصلاح طلبان هيچ گزينه اي را به عنوان نامزد نهايي خود معرفي نكرديم چرا كه معتقديم معرفي يك فرد خاص در مقطع فعلي ظرفيت شكست اصلاح طلبان را افزايش مي دهد.

ما چهارسال وقت داريم از اين رو بدون شك در مقطع فعلي در جهت معرفي گزينه خود اقدامي را انجام نخواهيم داد.

بايد منتظر باشيم و ببنيم كه آيا شرايط ايجاب مي كند كه ما با يك كانديداي مستقل در انتخابات ١٤٠٠ وارد عمل شويم يا خير از اين رو در مقطع فعلي بنايي براي صحبت پيرامون انتخابات رياست جمهوري نداريم.

اصلاح طلبان در انتخابات ١٤٠٠ تلاش خواهند كرد تا با گزينه اي مستقل وارد ميدان رقابت شوند اما اگر نشد بررسي خواهيم كرد كه با كدام جريان ائتلاف كنيم يا نكنيم.

اصلاح طلبان در اواخر دوره احمدي نژاد به دنبال كانديداي مستقل بودند ولي شرايط فراهم نشد ما مجبور شديم تن به ائتلاف دهيم و با جريان معتدل همراه شويم ولي در ١٤٠٠ اولويت اصلي ما معرفي نامزد مستقل است ولي اين به معناي اين نيست كه ما از انتخاب روحاني پشیمان هستیم چرا که در آن موقع بهترین گزینه را انتخاب کردیم.

اگر اصلاح طلبان در سه قطب دولت، شورای شهر و مجلس به وعده های خود عمل کنند در آن صورت بدون شک ما هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت هرچند هنوز قضاوت زود است.

متاسفانه به دلیل نبود احزاب قوی و‌ عافیت طلبی برخی از دوستان به خصوص نمایندگان مجلس نگاه مردم کمی به قوه مقننه و جایگاه اصلاح طلبان منفی است که بدون شک باید اقدامات لازم برای این موضوع نیز صورت گیرد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها